Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Sram Etap remkabels aanpassen etc

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 06 jan 2024 19:58

Bedankt voor de tips!

@Scottpch wat bedoel je met een parkertje?

@wasbeer
De stuurpen staat nu nog wel 3-4cm te hoog. Heb bij de FM aangegeven dat ze dit zo mogen laten omdat ik de boel nog moet ombouwen. Dan heb ik vast wel voldoende leiding lengte. (Smaller stuur en wel 3-4cm lager.

@philippos 😅

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 07 jan 2024 06:59

Een parker of parkertje is een (zelftappende) schroef(je).
Uiteraard in dit geval een minuscuul parkertje dat perfect in de remleiding geschroefd kan worden met een kruiskopschroevendraaier.
Dus niet een te grote parker gebruiken want dan molesteer je de leiding en moet je 'm inkorten...

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 07 jan 2024 09:10

scottpch schreef: 07 jan 2024 06:59 Een parker of parkertje is een (zelftappende) schroef(je).
Uiteraard in dit geval een minuscuul parkertje dat perfect in de remleiding geschroefd kan worden met een kruiskopschroevendraaier.
Dus niet een te grote parker gebruiken want dan molesteer je de leiding en moet je 'm inkorten...
Bedankt. Er zit 120ml dot vloeistof bij de kit, is dat voldoende of kan ik er beter wat bijbestellen? Ik zag nog een flesje los te koop bij bike-components voor 10 euro (120ml) maar dat klinkt zo weinig.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37976
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 07 jan 2024 09:56

Ruim, ruim voldoende. Ga je je halve leven mee doen.

Sowiso, niet je hele systeem gaan ontluchten als je alleen bij je stuur bezig bent.
Zal even een filmpje opzoeken hoe je het meest makkelijk (vind ik althans) je shifter ontlucht.
Less is bore

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37976
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 07 jan 2024 10:01

https://youtu.be/M6HO-CnEJRk?si=PfIZ2wOhzMENYZzb

Deze is voor shimano, maar voor Sram werkt het bij mij ook prima. Sowiso werkt Shimano stuk fijner, maar das een andere discussie ;-)
De eerst getoonde optie is vrijwel hufterproof. Ik gebruik bij Sram gewoon een open spuit (dus zonder de zuiger) ipv dat shimanotonnetje, werkt natuurlijk precies zelfde.
Less is bore

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 07 jan 2024 10:02

daniel1975 schreef: 07 jan 2024 09:56 Ruim, ruim voldoende. Ga je je halve leven mee doen.

Sowiso, niet je hele systeem gaan ontluchten als je alleen bij je stuur bezig bent.
Zal even een filmpje opzoeken hoe je het meest makkelijk (vind ik althans) je shifter ontlucht.
Top. Gaat er minder dot in dan mineralen olie bij Shimano? Omdat ik het idee heb dat dat meer olie kost als ik de leiding vul.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 07 jan 2024 10:16

Filmpje gezien, zo doe ik het ook altijd met Shimano. Wat ik mij nog wel afvraag, als ik de remhendel van het stuur wil halen om op het nieuwe stuur te zetten, hoe zorg ik er dan voor dat er geen dot vloeistof uit de remhendel komt? Want de leiding is dan los.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12755
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 jan 2024 10:30

Gewoon vanaf blijven :-) zolang je hem niet inknijpt loopt er niets uit.

Als er 3 a 4cm spacer uitmoeten houd je genoeg leiding over dat is fijn. Ik zou persoonlijk het stukje leiding waar de parker in zat wel afknippen.
Hoe voorzichtig ook het zijn wel je remmen! En neem anders een dun boutje, stukje tape erom heen.

Persoonlijk vind ik dit het meerst complete filmpje al heel oud maar toch
https://youtu.be/-_tGOPniwgo?si=I5_cFYlkU1-vFvuU

Maar wat Daniel aangeeft sram en shimano werken allemaal hetzelfde. Als je geen problemen hebt is het shimano bleed manier fijner (vooral de olie), als je wel ergens lucht hebt is de methode met twee spuiten fijner. Voordeel van Dot is weer dat je er eigenlijk nooit meer iets aan hoeft te doen, terwijl je remmen met minerale olie nog wel eens moet ontluchten, bij Sram en Hope kom ik dat eigenlijk nooit tegen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37976
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 07 jan 2024 10:45

Als er ergens anders dan de shifter lucht zit moet je bij Shimano ook met 2 spuiten werken.
Ik zal ooit 2 nieuwe leidingen door mijn F12 moeten trekken (komt ooit wel een Talon stuur), dan begin je met lege leidingen en moet je alles opnieuw vullen. Dan ontkom je niet aan klooien met 2 spuiten.
Less is bore

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 07 jan 2024 11:04

Bedankt heren, nuttig. Ik wacht tot de boel binnen is en dan laat ik hier weten hoe het gaat. Fijne zondag!

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5159
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 07 jan 2024 11:10

Voordeel bij sram is wel dat de spuiten gewoon aan beide kanten vast gezet kunnen worden, shimano bij de klauw kan er eenvoudig afvallen...
En dan is het bij sram veel makkelijker om te ontluchten, gewoon vloeistof tussen beide spuiten heen en weer bewegen dan trek je alle lucht er ook uit.

Nadeel van sram is dan wel weer dat dot water aantrekt en je dus bij wisselen remblokken tegen probleem aan kan lopen dat systeem te vol zit.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 07 jan 2024 11:13

Hoe bijtend is die dot vloeistof eigenlijk? stel er komt een drupje op het frame en ik haal dat er direct af met een natte doek, is er dan iets aan de hand?

Plaats reactie