Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Merino ondershirt

pino
Forum-lid
Berichten: 3464
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 06 jan 2024 12:01

JazzHands schreef: 06 jan 2024 11:22

Rest voor mij eigelijk alleen de vraag: is zo’n merinoshirt warmer dan een polyester ondershirt? Voert het beter het vocht af?
Craft en Bontrager polyester ondershirts voelen bij mij minder vochtig en wel warmer aan dan Futurumshop merino.
Niet zijken maar reiden !

leon1
Forum-lid
Berichten: 3109
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 06 jan 2024 12:13

Ik merk eigenlijk weinig verschil tussen beide. Wel appels met appels vergelijken natuurlijk. Maar nu ik merino shirts heb blijven de synthetische shirts in de kast liggen.

En ik lees veel over slechte vochtafvoer van merino. Ik ervaar juist het tegenovergestelde. Mijn synthetische ondershirts zijn altijd drijfnat terwijl de merino shirts ook wel vochtig zijn maar toch minder.
Ride bikes, not tanks!

franciscus82
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 27 mar 2017 07:51

franciscus82 06 jan 2024 15:48

Nee een merino shirt kent geen betere vochtafvoer dan een polyester shirt is mijn ervaring (en daarom zoals eerder getypt ben ik weer terug naar polyester behalve voor de kortere woon werk ritten). En dit is niet alleen mijn ervaring maar lijkt afgaande op de reacties hier voor de meeste te gelden, een uitzondering zoals de reactie hierboven daargelaten.

Als vochtafvoer bovenaan je lijstje staat zal ik je adviseren om niet voor merino e gaan.

Overigens zijn er ook blends met een een redelijke 50 / 50 verdeling maar daar heb ik geen ervaring mee.

hopjes
Forum-lid
Berichten: 794
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 06 jan 2024 15:56

Ik heb wisselende ervaringen met merino.

Mijn merino ondershirts van isadore en icebreaker zijn wat dikker en vochtiger bij thuiskomst dan bv Craft ondershirts.

De nieuwe merino ondershirts van futurum shop voelen wat dunner aan en mijn rug blijft droog. Deze draag ik momenteel het liefst, niet alleen tijdens sporten.

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 06 jan 2024 17:29

JazzHands schreef: 06 jan 2024 11:22

Rest voor mij eigelijk alleen de vraag: is zo’n merinoshirt warmer dan een polyester ondershirt? Voert het beter het vocht af?

Zoek voor de komende koude dagen rond het vriespunt een xtra warm ondershirt.
Vandaag was het rond het vriespunt. Merino ondershirt met winterjas, en ik had het warm.
Cannondale CAAD10 | FSA PowerBox
Cannondale Trail SL3
Orbea Terra H30

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5941
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 06 jan 2024 18:44

Vandaag met drie graden en koude Noordenwind. Een merino onderhemd, koerstrui, plus een merino trui. Die trui is gewoon een trui, geen specifieke wielrenkleding. Plus een goretex jas, 100% echt winddicht. Totaal niet koud. Zelfs met hoge inspanning te warm.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 06 jan 2024 18:49

Nou dat lijkt mij nogal wiedes dat het te warm was. Mijn hemel, ging je de Noordpool op?
Cannondale CAAD10 | FSA PowerBox
Cannondale Trail SL3
Orbea Terra H30

Maruss
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 18 mei 2013 21:31

Maruss 06 jan 2024 23:07

leon1 schreef: 06 jan 2024 12:13 En ik lees veel over slechte vochtafvoer van merino. Ik ervaar juist het tegenovergestelde. Mijn synthetische ondershirts zijn altijd drijfnat terwijl de merino shirts ook wel vochtig zijn maar toch minder.
Exact dit onderschrijft de slechtere vochtafvoer van merino. Merino, noch synthetische stoffen zijn geen wonder middel waardoor het zweet spontaan verdwijnt. Het haalt het vocht van je lichaam af zodat je niet koud wordt, maar het moet ergens blijven.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8614
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 07 jan 2024 07:51

Vandaag een prima test,dun gaatjes ondershirt body decathlon,futurum merino lange mouw niet de extreme en een Castelli Alpha jas.
Wat gaan we doen ,73km gravellen.

Prima afvoer van lichaamswarmte,stevig doorgereden en niet koud gehad.
Laatst gewijzigd door nijkie op 07 jan 2024 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
nielsh
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 20 apr 2010 11:59
Locatie: Nieuwegein

Gebruikersavatar nielsh 07 jan 2024 08:03

Ik lees hier, naast de eigenschappen van Merino kleding, ook e.e.a. over wassen van (merino) wielerkleding. Mijn aanpak hierin is: ik laat wielerkleding na gebruik drogen door het op te hangen. Daarna gaat het in een apart wasmandje voor wielerkleding. Als die vol is (meestal 1x per week bij mij) was ik die op het delicaat programma van de wasmachine (ik doe op 40 graden. Een fijnwas of wol programma volstaat ook. Zolang het maar een "zacht" wasprogramma is. Combineer het in ieder geval niet met je reguliere was (dus geen spijkerbroeken, jassen e.d.). Dat is belastend voor de wielerkleding.

Uitzondering voor mijn "technische" jassen. Ik heb een Sportful winterjas met Gore-Tex erin verwerkt. Dit soort jassen hebben vaak een membraam en een vochtwerende coating o.i.d. Die was ik zonder wasmiddel op 40 graden. Ik was zonder wasmiddel om de technische eigenschappen van de jas zolang mogelijk te behouden. Voor dit soort jacks kies ik dan juist wel het normale katoenprogramma, maar dan wel de kortste versie. Omdat je alleen met water wast, mag de wasbeweging wat steviger zijn om het toch schoon te kunnen krijgen. De fijnwas programma's hebben namelijk een rustigere wasbeweging. Ik krijg daar, tot nu toe, zelfs de vlekken van gravelritten door de modder (zoals het bos er nu bij ligt...) er mee uit.

Geen 100% antwoord op de merino vraag, maar wellicht toch handig om te delen.
Gek van de weg, de MTB en het gravel

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 07 jan 2024 18:29

nielsh schreef: 07 jan 2024 08:03 Ik lees hier, naast de eigenschappen van Merino kleding, ook e.e.a. over wassen van (merino) wielerkleding. Mijn aanpak hierin is: ik laat wielerkleding na gebruik drogen door het op te hangen. Daarna gaat het in een apart wasmandje voor wielerkleding. Als die vol is (meestal 1x per week bij mij) was ik die op het delicaat programma van de wasmachine (ik doe op 40 graden. Een fijnwas of wol programma volstaat ook. Zolang het maar een "zacht" wasprogramma is. Combineer het in ieder geval niet met je reguliere was (dus geen spijkerbroeken, jassen e.d.). Dat is belastend voor de wielerkleding.

Uitzondering voor mijn "technische" jassen. Ik heb een Sportful winterjas met Gore-Tex erin verwerkt. Dit soort jassen hebben vaak een membraam en een vochtwerende coating o.i.d. Die was ik zonder wasmiddel op 40 graden. Ik was zonder wasmiddel om de technische eigenschappen van de jas zolang mogelijk te behouden. Voor dit soort jacks kies ik dan juist wel het normale katoenprogramma, maar dan wel de kortste versie. Omdat je alleen met water wast, mag de wasbeweging wat steviger zijn om het toch schoon te kunnen krijgen. De fijnwas programma's hebben namelijk een rustigere wasbeweging. Ik krijg daar, tot nu toe, zelfs de vlekken van gravelritten door de modder (zoals het bos er nu bij ligt...) er mee uit.

Geen 100% antwoord op de merino vraag, maar wellicht toch handig om te delen.
Was alles met de hand na het fietsen. Wassen is een groot woord eigelijk. Even door een sopje, erg goed afspoelen met water en hup op het droogrek. Fluitje van een cent eigenlijk. Doe dat met al mijn sportkleding (hardlopen, krachttraining) Op die manier wordt ik nooit geconfronteerd met dat een bepaald kledingstuk niet beschikbaar is omdat het in de was zit.

1094
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 07 jan 2024 19:45

nielsh schreef: 07 jan 2024 08:03 Ik lees hier, naast de eigenschappen van Merino kleding, ook e.e.a. over wassen van (merino) wielerkleding. Mijn aanpak hierin is: ik laat wielerkleding na gebruik drogen door het op te hangen. Daarna gaat het in een apart wasmandje voor wielerkleding. Als die vol is (meestal 1x per week bij mij) was ik die op het delicaat programma van de wasmachine (ik doe op 40 graden. Een fijnwas of wol programma volstaat ook. Zolang het maar een "zacht" wasprogramma is. Combineer het in ieder geval niet met je reguliere was (dus geen spijkerbroeken, jassen e.d.). Dat is belastend voor de wielerkleding.

Uitzondering voor mijn "technische" jassen. Ik heb een Sportful winterjas met Gore-Tex erin verwerkt. Dit soort jassen hebben vaak een membraam en een vochtwerende coating o.i.d. Die was ik zonder wasmiddel op 40 graden. Ik was zonder wasmiddel om de technische eigenschappen van de jas zolang mogelijk te behouden. Voor dit soort jacks kies ik dan juist wel het normale katoenprogramma, maar dan wel de kortste versie. Omdat je alleen met water wast, mag de wasbeweging wat steviger zijn om het toch schoon te kunnen krijgen. De fijnwas programma's hebben namelijk een rustigere wasbeweging. Ik krijg daar, tot nu toe, zelfs de vlekken van gravelritten door de modder (zoals het bos er nu bij ligt...) er mee uit.

Geen 100% antwoord op de merino vraag, maar wellicht toch handig om te delen.
Is 40 graden niet te warm?
Laatst gewijzigd door 1094 op 08 jan 2024 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie