Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Banden vraag voor sportfiets

melandri
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 28 feb 2016 17:22

melandri 30 dec 2023 20:23

Ik hoop dat ik niet verkeerd zit hier.

Ik heb een Koga Lightspeed, en daar heb ik alles wat niet nodig is vanaf gehaald, blijft er een heel licht rijdende fiets over voor ritje svan 30-40km, soms rustig, soms op tempo. Geen regen of off road.

Nu zit er achter een CORDO band op die nog wel goed is met maat 37-622. Hoe oud die is wete ik niet.
Voor zit een Vredestein die wel zn beste tijd gehad heeft, en omdat lekrijden mn hobby niet is zou ik die eraf gooien, dat is maat 32-622. Ik houd van smalle banden, weet dat het geen voordeel is maar goed.

Is het een gek plan om die achterband naar voren te halen en dan achter een goede te kopen? Dacht Schwalbe Marathon, en dan moet dat wss 37-622 zijn anders rijd je achter met smallere band dan voor. Of meteen 2 nwe Schwalbes in 32 of wss beter 37 met nwe binnenbanden.

Die Schwalbes hoor ik veel goede verhalen over, maar het gevoel is ook belangrijk. Het ide dat het licht en smal is geeft mij het gevoel dat het wat makkelijkr gaat allemaal, en ik weet dat dat niet per se waar is.

Eens? Ben niet zon banden kenner...
Laatst gewijzigd door melandri op 02 jan 2024 12:50, 2 keer totaal gewijzigd.

Ed073
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 22 mei 2021 09:30

Ed073 30 dec 2023 20:49

Ik zou geen betere plaats kunnen verzinnen voor zo'n vraag dan het fietsforum ;-). Je stelt voor om de achterband naar de voorkant te verplaatsen om uiteindelijk met 2 verschillende merken/profielen/bandbreedten te rijden? De Schwalbe marathons kosten 20 euro per band, gaan lang mee en zijn super lekbestendig. Inclusief 2 nieuwe binnenbanden ben je voor 5 tientjes klaar en kun je veel kilometers genieten van je fiets.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16104
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 30 dec 2023 21:50

Maak het allemaal niet te moeilijk.
Monteer de banden zoals jij wil.
Mocht het toch niet werken, wat mij zou verbazen, er is niets zo gemakkelijk als banden wisselen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4396
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 30 dec 2023 22:06

Waarom zou je een B merk band naar voren willen halen en achter een goede band monteren? Waarom niet de achterband laten zitten en voor een nieuwe monteren? Dan zou je ook een smallere kunnen monteren, net zoals je nu hebt. Ben je dan toe aan de vervanging van de achterband, dan kun je ook daar iets smaller.

abdr
Forum-lid
Berichten: 585
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 30 dec 2023 22:39

Ik zou voor en achter vervangen door de Schwalbe Marathon Efficiency, de opvolger van de Marathon Supreme. In 40mm (700x38c) zal die wel passen. Een 32mm band rijdt niet beter of lichter, smalle banden zijn niet beter. De Marathon Efficiency is zowat de lichtst lopende toerband die ik voor jouw gebruik kan bedenken. Als je op zoek bent naar nog lichter lopende banden ga je veel moeten inleveren qua lekbestendigheid.

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 01 jan 2024 17:26

Mijn aanvullende tip>
De Schwalbe Marathon Racer. Heb je ook in 30mm .(kijk eens bij Mantel, 25 euro het stuk en gratis thuis vanaf 29 euro)

Ik heb altijd de 35mm uitvoering gebruikt en in 10 jaar (en echt heel veel kilometers op mijn sportieve hybride), maar 1x lek.
Deze band kost zo'n 25 euro is bekend om zijn goede eigenschappen betreft rolweerstand.(en ook best een goede lekdichtheid).

Ik zou echt nooit een Marathon Plus nemen. Die heb ik eens uitgeprobeerd en
dat is echt een keiharde band, wat op een harde fiets,(met vaste voorvork) veel stuitergedrag oplevert en dat rijdt echt niet fijn.
Ze zijn wel uitzonderlijk lekbestendig maar hebben erg weinig comfort voor een lichte sportieve fiets.

Ik vind de breedte van banden altijd erg persoonlijk.Rijd je ook veel op schelpenpadjes ed en bospaadjes of altijd op asfalt.
Breder en met meer profiel, is vaak comfortabeler en meer grip.Kan je ook wat spelen met de bandenspanning


Ik gebruik nu op mijn nieuwe hybride 37mm Pathfinder banden en die rollen ook uitstekend.

Maar als je een smallere band fijn vind, dan zou ik 30mm of 32 nemen.
Jij voorkeur lijkt te gaan naar een soort snelle (fitness) hybride.
Die zijn gemaakt voor snelheid op asfaltwegen en fietspaden van beton en minder voor comfortabeler rijden.

De Marathon racer slijt wat sneller maar voor 25 euro de band en de fijne rol-eigenschappen, maken dat toch een topband.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1494
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 01 jan 2024 22:05

Panaracer pasela prolite zijn er in 32 35 en 38 en nog veel meer maatjes,
De vouwband is net boven de dertig en de draad versie net boven de twintig,

Ik heb ze op mn vakantiefiets en love them, soepel vlot en best goed lekbestendig, 15kg bepakking en twee weken gefietst door nl, nul lek. En nu voor dagelijks gebruik nog steeds niet lek. Hoewel ik lek bestendigheid niet de belangrijkste eigenschap vind, voor mij moeten ze vooral betrouwbaar en soepel bollen.

Op remmen banden ketting en cassette bespaar ik niet, ik neem ook nooit het duurste. Maar wel welke ik graag wil.

Dus op een nieuwe fiets rijd ik meestal geen km met de geleverde banden, remblokjes worden ook gelijk van die blauwe ;)

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1494
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 01 jan 2024 22:08

Schwalbe…. Tja …. Die van continental contact bolt al beter, als je een stadsfietsband wil.

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1750
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 01 jan 2024 22:33

codex schreef: 01 jan 2024 17:26 Mijn aanvullende tip>
De Schwalbe Marathon Racer. Heb je ook in 30mm .(kijk eens bij Mantel, 25 euro het stuk en gratis thuis vanaf 29 euro)

Ik heb altijd de 35mm uitvoering gebruikt en in 10 jaar (en echt heel veel kilometers op mijn sportieve hybride), maar 1x lek.
Deze band kost zo'n 25 euro is bekend om zijn goede eigenschappen betreft rolweerstand.(en ook best een goede lekdichtheid).
Tja, ervaringen zijn persoonlijk maar toen ik afgelopen jaar mijn nieuwe fiets geleverd kreeg heb ik die af laten leveren met Marathon Racers.. maar die banden zijn al weer vervangen. Niet omdat ze versleten waren, maar omdat ik het echt een hele onprettige band vond. Rolweerstand vond ik erg hoog en comfort was ver te zoeken. Sterker nog een paar keer bijzonder onaangenaam verrast en ik denk dat dat kwam door de stijfheid van de band. Het verschil van hoe mijn fiets zich gedraagt met mijn nieuwe banden (ook een Endurance band, Hutchinson Challenger) is echt zo enorm groot dat ik zelf de Marathon racer gewoon slecht durf te noemen.

Voor de TS: wat wel duidelijk is, is dat een paar goede banden je echt wel veel opleveren. Dus mijn advies aan jou is, weg met wat je nu op je fiets hebt en kies een paar goede nieuwe banden. verkijk je ook niet op banden met heel veel profiel. Waarschijnlijk dat de genoemde schwalbes al een enorme verbetering zijn.

Kijk ook eens naar de Vittoria revolution tech, is er in de juiste breedte te vinden en echt een heel fijne lichtlopende band, Vittroria zet deze als een stadsband in de markt, maar onterecht vindt ik. Die band is heel allround. Enige nadeel ze gaan bij mij maar zo'n 5000km mee en dat is in mijn geval ongeveer een half jaar) Een Vittoria Randonneur is een wat eenvoudigere band maar altijd beter dan de oude banden die je nu hebt. Een schwalbe waar ik overigens wat meer enthousiast over ben in dit segment is de Spicer.

Maar eigenlijk is iedere moderne kwaliteitsband een verbetering t.o.v. je oude versleten banden. De investering meer dan waard.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1494
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 02 jan 2024 12:36

Vittoria revolution tech deze heb ik ook overwogen, goed om te lezen dat ze je bevielen. ik zal het ook onthouden bij een volgende aankoop

melandri
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 28 feb 2016 17:22

melandri 02 jan 2024 12:42

Dank jullie wel, ik ga es even puzzelen. Ik nei naar een Schwalbe Marathon (niet de plus, die is veel zwaarder), rolweerstand schijnt prima te zijn en dan in maat 37 is ie breed zat voor mij, prijs is ook prima. Het is ook niet zo dat ik mega veel rijd, en het is ook geen racefiets, het moet goed zijn maar op mn racefiets ben ik kritischer.

beammeup,scotty
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 18 mar 2009 16:45

beammeup,scotty 08 jan 2024 13:34

Met het risico dat mijn reactie te laat is...
Ben heel precies over alles op mijn racefiets en heb een woon-werk-vakantiehybride met Schwalbe Marathon 37 mm. Die heb ik om diverse redenen, behalve loopeigenschappen. Ze gaan lang mee, kunnen tegen een stootje en kosten weinig. Wil je fijn lopende banden, dan moet je echt andere zoeken.
Scott Addict 20 disc (2017) | Ultegra/Dura-ace | Scope R3d | Selle Italia SLR Boost SF | Garmin 540

Plaats reactie