Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Prestatiegerichte graveltraining

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8956
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 29 dec 2023 13:57

thestudent schreef: 29 dec 2023 08:44
JazzHands schreef: 29 dec 2023 04:18 Wil me prestatiegericht gaan voorbereiden op een gravel race (Gravel Fondo Limburg) en vroeg me af hoe ik daar nou het beste voor kan trainen. Zone training op onverhard terrein vind ik problematisch. Keurige intervallen rijden wordt door de vele onderbrekingen door het terrein best een uitdaging op zichzelf. Heb daardoor de neiging om het conditionele deel van de training grotendeels af te werken op de weg en op de trainer.

Hoe gaan jullie om met trainingen voor gravel races.
Daarom juist ook trainen op onverhard terrein. Perfecte pacing is toch niet relevant voor wedstrijden. Het terrein goed rijden met hartslag op max is ook iets waar je aan moet wennen.
Ook mijn idee. Zo vreselijk erg is het niet als het ene blokje hoge inspanning 25 tellen langer duurt dan het andere. Bovendien is onverhard ook nog eens veel leuker.

Als je een beetje hip wilt doen, verdeel je de trainingsbelasting over de dagen polarized of pyramidal. Dwz 70-80% van de tijd laag intensief, de rest hoog en hoger intensief (afhankelijk van welke school je aanhangt het meeste van de rest hoger, of hoog, maar veel maakt het niet uit).
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12880
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 29 dec 2023 15:44

Als ik vroeger voor MTB marathons trainde reed ik ook 1 a eens in de 2 weken op de MTB.
Techniek scheelt je zoveel kracht, ondanks dat ik er echt een pest hekel aan hebt was ik altijd erg sterk in de modder.
Hele zware versnelling en een soort tractie controle in mijn benen door die lage cadans.

Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt maar rijd een keer alleen een gravelroute in Limburg.
Het viel mij op dat de meeste gravelrijders er erg van schrokken van sommige afdalingen.

SantaSCSI
Forum-lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 18 nov 2014 12:55

SantaSCSI 29 dec 2023 16:15

Hier ook ingeschreven, heb er alvast zin in!
Kameraad traint wielrenners en ben daar ook op inspanningstest geweest. (resultaat: zeer goede basis maar heel snel in het rood)

Zijn raad: Veel basistraining doen en dan in pakweg Februari beginnen met interval in te lassen. Dat kan op de racer/Zwift maar bv ook wanneer je een langere gravelride gaat doen. Doortrekken na de bochten en dan tempo effe aanhouden is een goede manier om het "spelenderwijs" offroad toe te passen.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8657
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 29 dec 2023 18:13

SantaSCSI schreef: 29 dec 2023 16:15 Hier ook ingeschreven, heb er alvast zin in!
Kameraad traint wielrenners en ben daar ook op inspanningstest geweest. (resultaat: zeer goede basis maar heel snel in het rood)

Zijn raad: Veel basistraining doen en dan in pakweg Februari beginnen met interval in te lassen. Dat kan op de racer/Zwift maar bv ook wanneer je een langere gravelride gaat doen. Doortrekken na de bochten en dan tempo effe aanhouden is een goede manier om het "spelenderwijs" offroad toe te passen.
Welke leeftijds categorie?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 29 dec 2023 21:07

Leuke tips!

Waar zou je nou specifiek voor gravel op kunnen trainen? Zie een paar goede suggesties:
- Trainen op het aanhouden van vermogen op terrein of “off road” lijkt me inderdaad een vaardigheid waar ik i.i.g. nog veel vooruitgang kan boeken
- Tempo na bochten snel weer oppakken

Materie voor een ander draadje, niettemin toch ook wel overlap met dit draadje: waaruit bestaat precies de graveltechniek? Afdalen op moeilijk terrein, identificeren van type pad en daar op adequate (lees: meest snelle) manier overheen manoeuvreren, unieke manier van pacen door onmogelijkheid van het eenvoudig aanhouden van een constante snelheid?

fatmodul
Forum-lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 02 jan 2009 16:58

fatmodul 29 dec 2023 21:19

Geen idee hoe technisch die tocht gaat zijn, maar zo heel veel spannender is gravelfietsen toch ook weer niet vergeleken met op de weg. Je kan bij je lokale mtb routes techniek schaven, hard optrekken na alle bochten, lijnen kiezen zonder te remmen etc.
Heb je veel ervaring met koersen? Zo nee, ga eens een trainingskoers rijden in de buurt.
Qua techniek: heb je de ideale bandensetup al uitgedacht?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8657
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 29 dec 2023 21:35

JazzHands schreef: 29 dec 2023 21:07 Leuke tips!

Waar zou je nou specifiek voor gravel op kunnen trainen? Zie een paar goede suggesties:
- Trainen op het aanhouden van vermogen op terrein of “off road” lijkt me inderdaad een vaardigheid waar ik i.i.g. nog veel vooruitgang kan boeken
- Tempo na bochten snel weer oppakken

Materie voor een ander draadje, niettemin toch ook wel overlap met dit draadje: waaruit bestaat precies de graveltechniek? Afdalen op moeilijk terrein, identificeren van type pad en daar op adequate (lees: meest snelle) manier overheen manoeuvreren, unieke manier van pacen door onmogelijkheid van het eenvoudig aanhouden van een constante snelheid?
De forum rit was een goede indruk van een Gravelrit,zat van alles in behalve asfalt.
Misschien wel leuk om voor 28/4 deze kant (Arnhem) op te komen.Heb wel vergelijkbare rit op de plank liggen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 30 dec 2023 20:27

Graveltechniek is m.i. niet alleen de techniek die je op lastiger passages nodig hebt, maar ook de kunst om zo veel mogelijk snelheid vast te houden. En dat leer je vooral door heel veel offroad te rijden. Kan gewoon op duurtempo zijn, maar mag ook harder natuurlijk.

Ik heb zelf niet een bijzonder grote motor, maar ik merk dat ik, door al die uren offroad, mijn snelheid relatief makkelijk kan vasthouden t.o.v. mensen die minder vaak offroad rijden.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12880
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 dec 2023 10:44

Precies, niet te moeilijk doen om exact een training te willen doen.
Op de uhr kan je prima een duurtraining doen op gravel, zo extreem is het niet, dat is 1x per week bv echt geen probleem.

SantaSCSI
Forum-lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 18 nov 2014 12:55

SantaSCSI 31 dec 2023 19:40

nijkie schreef: 29 dec 2023 18:13 Welke leeftijds categorie?

35-39 hier.

Verder; graveltechnisch betekent voor mij:
- ondergrond herkennen en juiste lijn kiezen, ook wanneer je tong tussen je kader hangt.
- welke banden passen bij welke ondergrond en hoeveel bar moet erin.
- gewoon worden van het stuurgedrag van de fiets. (Meestal alleen van toepassing als je de fiets pas hebt)

Maar vooral: maken dat je op de gravelbike ook die duur reeds gedaan hebt. Net zoals met de racefiets kan een positie ok zijn voor een uurtje of twee maar kan pijnlijk worden na 3 a 4u. Zeker gezien de onzachte ondergrond krijgt je lichaam het toch meer te verduren.

canyon1964
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 okt 2022 19:37

canyon1964 01 jan 2024 08:36

Kijk eens naar het trainingsprogramma Join
Daar staat een trainingsschema op voor mee te doen aan een Gravel race. Misschien heb je daar wat aan.👍

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 03 jan 2024 21:30

canyon1964 schreef: 01 jan 2024 08:36 Kijk eens naar het trainingsprogramma Join
Daar staat een trainingsschema op voor mee te doen aan een Gravel race. Misschien heb je daar wat aan.👍
Nee, voor zover ik weet geeft Join helemaal geen goede suggesties over hoe en waar je training af te werken. En het richt zich al helemaal niet op techniek.

Plaats reactie