Ik ken dat probleem; ik vermoed dat er iets in de wielset/naaf resoneert icm de schijven.
(En ik geef toe: iets met strohalm, maar die ene wielset wordt maar niet stil; 3 andere wielsets op twee fietsen zijn vrijwel altijd stil).
Het grote schijfremmentopic
Ik heb exact jouw geval ook met de cyclocrosser van mijn zoon. Meestal is het twee weken (2 p week trainen en een wedstrijd van ca 40 minuten) en dan begint m.n. de achterrem, de meest gebruikte met het crossen, deze kuren te vertonen.bartdr schreef: ↑11 dec 2023 17:31 Wanneer ik net nieuwe remblokken stak, moest ik mijn rem bijna niet indrukken om direct dat "harde" gevoel van een rem die aanslaat te hebben. Na +-200km is dat "harde" eraf en voelt het eerder aan als toenemende druk en kan ik mijn remhendel ook veel verder indrukken dan een week geleden.
Ik denk dat ik voor de eerste keer meemaak dat de minerale olie van mijn schijfrem vervangen moet worden ipv dat ik die olie vervang "voor de mooi".
Klopt mijn diagnose?
Dus in twee weken sta ik de remmen weer te bleeden met minerale olie voor shimano.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12757
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dan zit er iets niet goed, met een wegwerprem als shimano gewoon een nieuwe klauw erop.
Shimano krijgt de avid/sram kuren van 10 jaar terug, inconsistentie. Ik heb het nu ook al een paar keer gemerkt met vooral de nieuwe klauwen. De een rem gevaarlijk bijterig en de andere heel normaal en ik krijg het er niet uit, met bleeden etc.
Shimano krijgt de avid/sram kuren van 10 jaar terug, inconsistentie. Ik heb het nu ook al een paar keer gemerkt met vooral de nieuwe klauwen. De een rem gevaarlijk bijterig en de andere heel normaal en ik krijg het er niet uit, met bleeden etc.
Thanks wasbeer! Ik vermoedde al dat er iets niet okay zat en ik verdacht zelf ookal een beetje de remklauw. Een interessant projectje voor de kerstvakantie !
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O
Ik heb mijn voorwiel van de racefiets erin gezet met een shimano-schijf maar blijft piepen als ik doorrem..
Recent gekocht, prijzig tooltje van sram maar erg makkelijk om zuigers weer netjes op plek te krijgen bij wisselen van blokken.
Zat vaak flink te klooien met andere sram tooltjes icm schroevendraaier etc.
Nu kwestie van erin steken (vastzetten met boutje die je ook voor blokken gebruikt) en draaien.
Aanrader.
Zat vaak flink te klooien met andere sram tooltjes icm schroevendraaier etc.
Nu kwestie van erin steken (vastzetten met boutje die je ook voor blokken gebruikt) en draaien.
Aanrader.
Dit. Zuigers gaan veel moeilijker terug.
Zodanig dat ik tegenwoordig gewoon standaard de bleedpoort van de shifter open zet vóór dat ik er überhaupt aan begin...
Zodanig dat ik tegenwoordig gewoon standaard de bleedpoort van de shifter open zet vóór dat ik er überhaupt aan begin...
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37977
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
En dan ook nog eens die fijne olie uit de bleedpoort laten lopen?
Less is bore
Jazeker. Gaat wel goed met voorzorgsmaatregelen. Doekje erom voor het lekken. En als je klaar bent direct goed ontvetten en schoonmaken. Het spuit er niet direct uit. Het gaat om die paar druppels extra ruimte die je nodig hebt.