Alles over vakanties op én met de fiets

Mallorca met Fred Rompelberg Cycling

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27648
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 dec 2023 08:50

Tsja het is net wat je zoekt. Wil je alleen klimmen of vlak rijden? Platja de Muro zit je naar mijn mening te ver af van de heuvels. Alcudia of liever nog Puerto de Pollença zit je tegen de heuvels aan en vlakbij de vuurtoren. In Soller zit je midden in de bergen. Palma zit je ook goed en kun je die kant van de heuvelrug goed uitkammen, maar zit je weer iets te ver van de vuurtoren.

El Alneral is naar mijn mening geen goede uitvalsbasis. Enige voordeel is dat je relatief dicht bij de Santuari de Cura zit.

Ik ga zelf in april weer naar PortBlue Hotel nabij Alcudia. Vanaf daar rijd je zo de Femenia op met een kleine aanloop. Ook Sa Calobra, de vuurtoren en de Puig Major zijn fietsend te doen vanaf daar.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2286
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 22 dec 2023 09:02

Wat hierboven al is aangehaald, de mooiste hoek is de noord- en noord-oost hoek van het eiland. Vanaf Palma kan ook wel, maar dan heb je elke keer >20km vals plat om in de bergen te komen, en weer terug. En een retourtje Cap Farmentor vanuit Palma gaat >160km over de kortste en saaiste route of al snel >190km als je heen of terug door de bergen kiest, met serieuze hoogtemeters (2000m resp 3300m). We kennen je range niet, als je van het type bent dat zich voor 60km niet omkleedt dan is dat prima, voor alle andere stervelingen is Alcadia eo of Soller een veel betere uitvalsbasis. Routesuggesties staan hier ook legio op het forum en zijn ook heel simpel en leuk zelf uit te zetten op Komoot oid icm streetview om saaie stukken te vinden en te vermijden.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5112
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 22 dec 2023 09:41

Wij zaten altijd in maart bij Odje in Arenal.
Het nadeel is idd dat je door of om Palma heen moet om in de bergen te komen. Voordeel is dat je rechtsom weer gemakkelijk een mooie vlakkere rit kunt doen.

De vuurtoren is ook wel te bereiken ;)
https://www.strava.com/activities/6803039079

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 23 dec 2023 22:00

Groepsritten bij Rompelberg: we rijden een eind, ploffen ons op een terras, we eten/drinken iets, we keren terug, al dan niet via een andere weg. Geen assistentieauto.
Groepsritten bij Kortweg: we rijden een lus, onderweg stoppen voor een bevoorrading met drank en voeding (afhankelijk van de afstand 1 of 2 maal). Technische problemen kunnen onderweg opgelost worden. Onderweg blijft de begeleider vooraan rijden, regelt de snelheid zodat iedereen vlot mee kan. Slechts op bepaalde plaatsen, meestal bij een klim, is de snelheid vrij. Boven wordt op iedereen gewacht.

Totaal andere aanpak. Regio Alcudia is top als start/aankomstplaats.

Rompelberg zelf is te gek voor woorden. Kwaliteit van de begeleiders bij Rompelberg zal wel afhangen van persoon tot persoon, wij hadden geen goede ervaringen, en 't is niet zo dat we geen kandidaat zijn voor een stuk harder fietsen. De zgn 'bevoorrading' die je bij de start mee krijgt is ook verrassend. In schril contrast met andere organisaties.

Bij Rompelberg diende je vooraf de maten van je fiets door te sturen. Om dan ter plekke totaal iets anders voorgeschoteld te krijgen. Mijn kopvrouw is 1m70, er stond een fietsje klaar voor iemand van maximaal 1m60.

Neen, ik heb geen aandelen van Kortweg. ;-)

Jan V.
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 jan 2023 15:25

Jan V. 24 dec 2023 10:51

Het is de bedoeling om in de loop van volgend jaar samen met m'n niet-fietsende partner een 6 tal dagen naar Mallorca te gaan (Playa de Muro).
Het is de bedoeling om daar een 4-tal dagen te fietsen (80 a 100 km per rit). Ik fiets ongeveer 11000 km per jaar maar heb geen ervaring met fietsen in het buitenland.

Omdat ik het nogal riskant vindt om die ritten in m'n eentje af te werken, is m'n oog gevallen op de groepsritten met Fred Rompelberg Cycling (fiets huren + groepsritten).
Vlucht + hotel regel ik zelf.
Gewoon starten om bv 9u30, de rit afwerken, fiets terug binnenbrengen en dan de rest van de dag invullen samen met m'n partner. Zonder afhankelijk te zijn van één of andere fietsreis organisatie.
Waar er samen gegeten wordt, er nog een briefing is, enz....ideaal als je samen met een groepje fietsvrienden naar Mallorca trekt. Maar voor ons is dit niet van toepassing.
Op dit forum lees ik toch niet al te positieve ervaringen i.v.m. de groepsritten met Fred Rompelberg.
Via andere wegen lees ik dan wel weer positieve reacties.
Ik twijfel...
Laatst gewijzigd door Jan V. op 24 dec 2023 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 24 dec 2023 14:27

Hier hebben we een keer gelogeerd met onze fietsclub . Als je partner van strandvakantie houdt, je loopt rechtstreeks van het terras naar het strand.

=HotelCondesaMallorca

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8483
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 24 dec 2023 16:44

@Jan V, ik vraag me af wat je riskant vindt aan alleen fietsen. Er zijn voldoende routes te vinden. Je kunt je vrouw op de hoogte houden waar je bent (WhatsApp, Garmin) en je kunt stoppen of doorrijden waar je zelf wilt.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2286
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 24 dec 2023 17:00

Precies, en alleen ben je nooit daar.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 24 dec 2023 19:42

Je kunt gewoon in je eentje gaan fietsen in Spanje.
Het is een beschaafd land. Als je wilt wennen, dan begin je met een klein rondje.
In het alleralleraller ergste geval word je door een ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Net als in Nederland.
hun fietsen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38122
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 dec 2023 20:07

Sowiso op Mallorca zijn ze gewend aan fietsers. En mijn ervaring is dat ze er best goed rekening mee houden.
Less is bore

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 24 dec 2023 23:40

Dat laatste klopt helemaal.
En routes zijn er plenty te vinden...

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27648
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 dec 2023 02:03

Fietsen in Mallorca in je eentje is heerlijk. En niet moeilijk! Routes hoef je ook geen keuzestress te hebben als je wil klimmen, zoveel wegen zijn er ook weer niet.

Zo’n groepsrit (ik heb het wel eens gedaan ja) vind ik echt de horror. Je fietst op een moment dat niet je niet zelf kiest over wegen die je ook niet zelf kiest. Alles kost zo verschrikkelijk veel tijd. En onder de streep betaal je voor iets dat je zelf beter had gekund (Hollandse opmerking, sorry zuiderburen ;) )

Plaats reactie