Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

BB386evo BB - montage: maakt het verschil hoe?

leon1
Forum-lid

leon1 21 dec 2023 10:12

Ik heb een fiets waar een BB386evo trapaslagers in moeten. Daar zitten nu Campagnolo cups in maar ik denk erover om te switchen naar Shimano. Nu heeft Shimano niet zelf passende trapaslagers (46mm passing - ze hebben wel een 386 met 41mm trouwens. Maar die past dus niet). Geen punt want er zijn andere opties beschikbaar. Zoals Ceramic Speed, Wheels Manufacturing, Hambini of Kogel en zo kan ik nog wel een paar merken noemen.

Nu zie ik echter bij sommige dat de helften in elkaar draaien en sommige over elkaar heen schuiven. Wat is de algemene opinie hierover? Maakt het geen verschil of is het een nu beter dan de ander? Als ik het goed begrijp zijn schroefbare trapaslagers wel makkelijker te monteren vanwege dat je de cup 'perst' door de boel aan te draaien.

Ik zie ook verschillen tussen normale industrielagers en angular lagers. Waarbij die laatst genoemde dus als 'beter' worden gekwalificeerd. Is daar ook nog iets over te roepen of zijn angular lagers áltijd de betere keus? Ik heb al een T47 Chris King met angular lagers in een andere fiets en dat draait inderdaad supersoepel. Helaas heeft CK geen pressfit BB's. Anders was de keus snel gemaakt.
Ride bikes, not tanks!

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 21 dec 2023 10:19

In theorie is bij schroefcups de alignment tussen links en rechts iets beter. Monteren is makkelijker, maar van die cups met weinig vlees is niet heel simpel om goed grip op te krijgen.

Ik zou mijn keuze daar niet door laten beïnvloeden.

Ben zelf fan van C-bear. Gewoon via de mail te bestellen en hij stuurt het op.

https://www.c-bear.com/nl/products/bott ... e-face-fsa

leon1
Forum-lid

leon1 21 dec 2023 16:24

Dank. C-bear heb ik ook al gezien ja. Ik heb daar wel wat negatieve reviews over gelezen maar die kan ik natuurlijk niet echt op waarde schatten. Maar onbewust of eigenlijk bewust staat C-bear dus niet bovenaan de lijst. En het idee van de angular lagers spreekt mij ook wel aan. En die zitten zover ik kan nagaan alleen maar in set van Wheels Manufacturing. En dat zijn trapaslagers met een schroefverbinding.
Ride bikes, not tanks!

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 21 dec 2023 17:30

Heb verschillende fietsen met C-bear gehad, nu alleen de Foil met C-bear lagers en dik tevreden.
De Factor met Ceramic Speed T47 lagers, die loopt nog een stukkie soepeler dan de C-bear, prijs is echter ruim het dubbele van die C-bear.
De Spark RC met gewone Shimano XTR lagers, mhwaa niet te vergelijken met de andere 2... wordt ook tijd voor ceramische lagers!

Janjan
Forum-lid

Janjan 21 dec 2023 17:53

Ik ben ook tevreden over C-Bear. Voor de T47 trapaslagers wordt echter niet de standaard Shimano vertanding gebruikt en zal je een adapter van C-Bear moeten betsellen om de lagers te monteren.

leon1
Forum-lid

leon1 21 dec 2023 18:47

In mijn T47 van Chris King heb ik ook een fit kit om een Shimano 24mm as passend te maken. Dus geen punt als dat voor een BB386evo ook nodig is.
Ride bikes, not tanks!

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 21 dec 2023 19:49

Ik ben negatief over c bear maar dat gaat om de passing van pressfit, die is veel te strak. Wellicht is dit mogelijk al opgelost. Ik heb ze dat 3 jaar terug al gestuurd.

Draaicups zijn heel goed en de lagers ook. Hoef jij je dus geen zorgen om te maken.

@janjan, de laatste keer stuurde ze de tool mee met de lagers.

walter-
Forum-lid HC

walter- 21 dec 2023 20:11

C-bear is zeker ok.
Maar bij wmfg, de schroefversies, kan ik de lagers eruit halen. Dat lukte me bij c-bear (pressfit) cups niet.

Dat is dan 1 maal inschroeven en dan de lagers vervangen na slijtage. Al weet ik niet zeker of hergebruik van de cups door de WMfg wordt aangeraden (zoals bij de hambini-oplossing).

Walter

Ivo W
Forum-lid

Gebruikersavatar Ivo W 21 dec 2023 20:32

ook hier content met c-bear. al op verschillende fietsen ingezet. Heb de lagers nog nooit hoeven vervangen. op de racefietsen was t altijd Campa, dus daar pers je alleen de cups in t frame en vervang je de lagers van de trapas. op de mtb en gravelbike (SRAM gxp en dub) lopen ze perfect. Zoals Havana al zegt, contact loopt simpel via mail. hij verstuurt snel en netjes en communiceert goed.

Janjan
Forum-lid

Janjan 21 dec 2023 21:13

wasbeer2006 schreef: 21 dec 2023 19:49 Ik ben negatief over c bear maar dat gaat om de passing van pressfit, die is veel te strak. Wellicht is dit mogelijk al opgelost. Ik heb ze dat 3 jaar terug al gestuurd.

Draaicups zijn heel goed en de lagers ook. Hoef jij je dus geen zorgen om te maken.

@janjan, de laatste keer stuurde ze de tool mee met de lagers.
Dat was dan een goede deal @Wasbeer2006. Ik heb die lagers onlangs via een winkel gekocht en de tool achteraf besteld bij C-Bear. Heb het net even nagekeken; daar betaalde ik bij C-Bear nog eens 36 Euro voor plus 6 verzendkosten.

Voor wat de pressfit lagers van C-Bear betreft, die heb ik in een Cube en in een Bianchi gehad. Monteren verliep telkens probleemloos maar die lagers demonteren vergde tamelijk veel geweld. Ik kan terugkijkend niet zeggen dat ik de passing echt veel te strak vond.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 22 dec 2023 12:35

Ik heb ze toen nagemeten en ze zaten boven de 42mm en dat icm met scott frames die al aan de krappe kant zijn, was dat geen beste combo. Hambini heeft er later ook een filmpje over gemaakt.

Heb je net een iets ruimer frame kan het prima gaan. Maar nu ik dub rijd. De standaard sram lagers passen beter en de Dub lagers van dusdanig goede kwaliteit dat ik die steek, als je zoekt vind je die voor 20 a 25 euro een setje.

Ik heb ook uit de pressfit wel eens de lagers gehaald. bij een PF30 setje zitten er gewoon BB30 lagers in de cup.
Was ff pielen maar met wat beleid en gewoon proberen waren ze er na 5 minuten uit. Toen ietsje van de rand weggevijlt en daar heb ik toen een paar keer lagers in vervangen, die ik nog had liggen, ik dacht phill wood.

Hoe lang lagers meegaan heeft vooral met de passing te maken. Ik heb een keer in een set crossmaxen SKF ceramische lagers gemonteerd.
Dat wiel is nu 15 jaar en diverse fietsen verder en loopt als nieuw ik gok 50K, zou mooi heb ik daarna nooit meer een wiel zien lopen.

Ik maak er tegenwoordig niet zo,n punt meer van de meeste lagers zijn tussen de 5 a 10 euro, eind jaar loop ik mijn wielen na en gemiddeld vervang ik 3 a 4 lagers over 6 set en vrijwel altijd de NDS lagers van mijn MTB wielen. Ik ga daar geen dure lagers voor nemen. Ik vind het prima voor die 20 euro per jaar.

Plaats reactie