Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote taaltopic

senior
Forum-lid

senior 13 dec 2023 16:31

:winkthumb:

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 13 dec 2023 18:17

Ouderwets stampen heeft geen zin. Ik heb een lichte dislexie.
En dan kan je nog zeggen stampen, maar dat kost me zoveel moeite met taal.

Dat is ook niet te begrijpen voor iemand die dat niet heeft. Hetzelfde dat ik niet snap dat als een collega een auto van 60.000 euro heeft hij een rekenmachine pakt voor de bijtelling. Ik weet dat het zo is, maar snappen doe ik het niet. Dat duurt bij mij maximaal 2 seconde voordat ol het weet.

Aan mij mag een taalpurist zich best ergeren. Dat maakt me niet zoveel uit. Verbeteren mag ook, ik neem elke keer wel weer wat mee.
Maar het blijft slecht tot matig.

Reilhan
Forum-lid

Reilhan 13 dec 2023 18:41

2 jaar geleden tijdens een vakantie in Salland vroeg ik bij de plaatselijke viskraam om een broodje haring. “Ik heb alle haringen op”, zei de aardige mevrouw in de kraam.

Dacht bij mezelf dat ze ze beter had kunnen verkopen.😉

Fietsgenieter
Forum-lid

Fietsgenieter 13 dec 2023 19:59

Ook eigenaardig in (Oost) Brabant: het gebruik van het woordje 'vort'.

Ik begreep dat eerst als 'voortaan' en zo wordt het soms ook gebruikt, dacht ik.

Maar dan:

'Ik heb vort honger'.

Ehhh.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 13 dec 2023 20:20

Het is meer 'voorts' en dat is een redelijk polyvalent bijwoord.
Campagnolo Ultra Dork

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 13 dec 2023 21:33

Klopt. Terwijl het in noord Nederland (Groningen bijvoorbeeld) juist weer "vooruit/schiet op" betekent. En in Vlaanderen ook "allee vort!! en in west Vlaanderen dan weer meer voort doen/doorgaan: "allee jong, doe maar vort"
Erg leuk die dialecten!! (maar wel een beetje off topic, sorry.)
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 14 dec 2023 09:16

CampaYolo schreef: 13 dec 2023 15:10
Neemt niet weg dat een groot aantal dyslecten gewoon te gemakzuchtig is om te leren.
Zeer zeker niet allemaal, maar soms zie je ze van een afstandje al aankomen.
Gemakzucht wil ik het ( in ieder geval bij mij ) niet noemen, wanneer is het gemakzucht?
Van een trekpaard ga je ook geen springpaard maken , je ziet mij ook niet snel op een dansvloer totaal geen gevoel ritme en zo stijf als een plank.
Op een gegeven moment moet je tekortkomingen accepteren, en daar ben ik in de loop van jaren erg goed in geworden ;-)
Als andere je dan ergens op wijzen is het ook geen aanval of kritiek.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 14 dec 2023 10:15

Ik heb zelf een leergang gedaan (toen ik nog docent was) op het gebied van dyslexie. Eén van de eerste dingen die de trainer zei: slechts 1 op de 20 kinderen heeft het, de rest (van de kinderen die niet goed kunnen spellen) heeft gewoon minder gevoel voor taal. Net zoals er veel mensen zijn die minder gevoel hebben voor rekenen.

Helaas heeft de tijdsgeest ervoor gezorgd dat je hier niet mee mee wegkomt. Er moet een label op. Mijn kind heeft dyslexie (in plaats van: mijn kind heeft minder gevoel voor taal).

Mensen met dyslexie lijden aan woordblindheid. Zij schrijven/lezen bijvoorbeeld "drop" in plaats van dorp.

Het niet-kennen van bepaalde spellingsregels hoort niet bij dyslexie.

Slechts een klein deel van de mensen die daadwerkelijk lijden aan dyslexie heeft zich officieel laten testen. En dat is ook wel veelzeggend denk ik.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 14 dec 2023 15:53

Daar ga ik wel voor een groot deel in mee. Ik heb het niet altijd maar ik kan heel makkelijk het volgende schrijven
rues, hius enz. Maar het is bij mij niet zo extreem dat ik geen leesbare zin op papier krijg.

Mijn oudste zoon is getest op dyslextie, maar het komt er niet duidelijk uit.
Toch krijgt hij voor zijn taaltoetsen meer tijd omdat ze wel zien dat het ook niet helemaal goed is.
Daardoor haalt ie wel net een voldoende voor Nederlands en kan ie wel op een niveau hoger zijn overige vakken doen waarvoor ie ook nog gewoon zeven en achten scoort.

Dat doen ze tegenwoordig op scholen veel beter. Ik ben ook niet zo van een label plakken liever niet!
Zelfde met ADHD, zijn het niet gewoon drukke kinderen....... in veel gevallen.

Fietsgenieter
Forum-lid

Fietsgenieter 14 dec 2023 16:18

Iets anders:

Niemand werkt meer normaal. Er wordt alleen 'hard' gewerkt.

Politici komen op voor de hardwerkende Nederlander.
Ziggo werkt hard aan een oplossing.
Met de kerst bedankt menig werkgever al zijn medewerkers omdat die zo hard hebben gewerkt.
Rutte verkondigt regelmatig dat er hard wordt gewerkt aan een akkoord.
RWS heeft hard gewerkt maar de werkzaamheden lopen toch uit.

'Werken' bestaat niet meer. Behalve de derailleur die nog werkt en niet vervangen hoeft te worden.

Nu lezen jullie dit. Nu hard aan het werk of je dit de komende tijd herkent.

ColumsbusMJ
Forum-lid

ColumsbusMJ 14 dec 2023 16:42

Haha schep opgemerkt.

Een manager zou dan zeggen dat je niet hard moet werken, maar efficiënt. Waarschijnlijk heeft die dat geleerd op één of andere halfbakken HBO-opleiding of bij een masterclass op Nyenrode.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 14 dec 2023 18:56

Ik vind dat ook heel irritant en zal dat echt nooit gebruiken, net als de win/win sutuatie, de druk erop etc.
Doe normaal man.

Als het tegenovergestelde heel raar is, dan zegt het vaak helemaal niets.........

Plaats reactie