Joseba schreef: ↑09 dec 2023 17:35
Die prijs is niet alleen economisch van aard. Vloog een paar weken geleden terug van Tenerife en op luchthavens mogen de Britten opstellen in twee rijen: EU paspoort en geen EU paspoort. Het was een komisch aanzien en in de rij vooral mensen die aan het klagen waren over deze soevereiniteitsdrang en de gevolgen van de Brexit. Benieuwd waar de gemiddelde Britse burger een voordeel gaat ervaren de komende jaren.
Het vk is historisch gezien een duale samenleving. De pro stem kwam niet van kosmopolitische wereldburgers die in het vliegtuig zitten, maar van een klasse die tracht te overleven in een sociaal zwak ondersteunde duale samenleving. De 'deplorables' hebben zich laten gelden. (zie ook de historische achtergrond van het mercantilisme)
(als je je daar niets bij kan voorstellen kan bijvoorbeeld wat films van Ken Loach bekijken, I Daniel Blake is een mooi voorbeeld van een bijna dystopische samenleving).
Daar waar de komende decennia de eu-landen zullen bestuurd worden door rechtspraak in plaats van politici (zie waarschuwing hiervoor reeds bij Montesquieu), inzake thema's als milieu, migratie en klimaat met zowel op economisch als maatschappelijk gebied draconische gevolgen. Daar zal het VK dit op politieke manier kunnen benaderen. Of en hoe de politiek deze uitdagingen aanpakt, daar zal de burger zijn zeg over hebben, in de EU niet.
Merk toch ook op dat zoals Huntington het stelt bij conflict culturele identiteit als belangrijkste element wordt ingeschat.
Ik denk niet dat het juist is om (politieke beslissingen, al dan niet uitingen van volkswil) steeds enkel tot hun economische gevolgen te reduceren (zoals o.a. Daniel hierboven doet).
Ik denk dat Huntington het correct inschat dat op cruciale keuzemomenten andere zaken prevaleren. Ik denk ook dat Huntington gelijk had dat het niet The End of History was zoals Fukuyama dat stelde.