Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Politiek

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8189
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 09 dec 2023 17:41

lugosi schreef: 09 dec 2023 17:16
ColumsbusMJ schreef: 09 dec 2023 11:46 “Heb jij toevallig plek?” Is ook zo’n veelgehoorde dooddoener. Als je vindt dat asielzoekers een veilige plek verdienen dan moet je er meteen eentje in je huis nemen als bewijs dat je het echt meent.
Dat is inderdaad een dooddoener die niet op individueel vlak dient gezien te worden.
Als er echter een totale foute verhouding bestaat tussen wat gebeurd en tussen diegenen die dat steunen dan is er wel iets fout.
?!!
Een paar keer doorgelezen maar ik kan er geen pap van maken hoor!
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4624
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 09 dec 2023 17:45

Enzzo schreef: 09 dec 2023 17:36
mao schreef: 09 dec 2023 17:13
Voorbeeld: 45% van de Syriërs die rond 2015 naar Nederland zijn gekomen hebben na 7 jaar nog geen werk….
Euh bron?!
CBS

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4762
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 09 dec 2023 19:36

Enzzo schreef: 09 dec 2023 17:41



?!!
Een paar keer doorgelezen maar ik kan er geen pap van maken hoor!
Ik bedoel dat het dooddoener is op individueel vlak, maar dat er op maatschappelijke schaal wel een evenredig draagvlak moet zijn tussen zo'n maatschappelijke acties en hun voorstanders.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4762
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 09 dec 2023 19:38

mao schreef: 09 dec 2023 17:20
"gelukkig doen de Fransen er ook alles aan om de toestroom van immigranten over het kanaal te beperken "
Ook dat maakt deel uit van de bestraffing voor hun keuze, dat is zelfs voor de brexit gezegd dat indien die zou doorgaan ze de deur zouden openzetten.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4762
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 09 dec 2023 20:00

Joseba schreef: 09 dec 2023 17:35

Die prijs is niet alleen economisch van aard. Vloog een paar weken geleden terug van Tenerife en op luchthavens mogen de Britten opstellen in twee rijen: EU paspoort en geen EU paspoort. Het was een komisch aanzien en in de rij vooral mensen die aan het klagen waren over deze soevereiniteitsdrang en de gevolgen van de Brexit. Benieuwd waar de gemiddelde Britse burger een voordeel gaat ervaren de komende jaren.
Het vk is historisch gezien een duale samenleving. De pro stem kwam niet van kosmopolitische wereldburgers die in het vliegtuig zitten, maar van een klasse die tracht te overleven in een sociaal zwak ondersteunde duale samenleving. De 'deplorables' hebben zich laten gelden. (zie ook de historische achtergrond van het mercantilisme)
(als je je daar niets bij kan voorstellen kan bijvoorbeeld wat films van Ken Loach bekijken, I Daniel Blake is een mooi voorbeeld van een bijna dystopische samenleving).

Daar waar de komende decennia de eu-landen zullen bestuurd worden door rechtspraak in plaats van politici (zie waarschuwing hiervoor reeds bij Montesquieu), inzake thema's als milieu, migratie en klimaat met zowel op economisch als maatschappelijk gebied draconische gevolgen. Daar zal het VK dit op politieke manier kunnen benaderen. Of en hoe de politiek deze uitdagingen aanpakt, daar zal de burger zijn zeg over hebben, in de EU niet.

Merk toch ook op dat zoals Huntington het stelt bij conflict culturele identiteit als belangrijkste element wordt ingeschat.

Ik denk niet dat het juist is om (politieke beslissingen, al dan niet uitingen van volkswil) steeds enkel tot hun economische gevolgen te reduceren (zoals o.a. Daniel hierboven doet).
Ik denk dat Huntington het correct inschat dat op cruciale keuzemomenten andere zaken prevaleren. Ik denk ook dat Huntington gelijk had dat het niet The End of History was zoals Fukuyama dat stelde.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37965
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 dec 2023 21:53

Brexit was gewoon een gedrocht. De onderbuik heeft gesproken, de jeugd en de internationaler georiënteerde mensen zijn niet massaal gaan stemmen.
Los wat je van Brexit vindt: dot proces had nooit zo mogen gaan.
Less is bore

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 809
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 09 dec 2023 22:46

Nou nou. Een democratisch verlopen stemming is altijd correct. Achteraf huilen omdat de uitslag je niet aanstaat is eigenlijk te pathetisch om aandacht aan te besteden.

Maar ik deed het toch.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8189
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 10 dec 2023 01:28

Een referendum op zichzelf is inderdaad een democratisch proces.
In het geval van de Brexit was de aanloop er naartoe een grote cluster fuck!
En dit soort enorm grote zaken zou je sowieso nooit als bindend referendum moeten presenteren maar ook daar waren de politieke machten leidend in.

Eens temeer een goed voorbeeld van hoe referenda niet in alle gevallen een democratisch middel zijn!
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 998
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 10 dec 2023 01:41

lugosi schreef: 09 dec 2023 20:00
Joseba schreef: 09 dec 2023 17:35

Die prijs is niet alleen economisch van aard. Vloog een paar weken geleden terug van Tenerife en op luchthavens mogen de Britten opstellen in twee rijen: EU paspoort en geen EU paspoort. Het was een komisch aanzien en in de rij vooral mensen die aan het klagen waren over deze soevereiniteitsdrang en de gevolgen van de Brexit. Benieuwd waar de gemiddelde Britse burger een voordeel gaat ervaren de komende jaren.
Het vk is historisch gezien een duale samenleving. De pro stem kwam niet van kosmopolitische wereldburgers die in het vliegtuig zitten, maar van een klasse die tracht te overleven in een sociaal zwak ondersteunde duale samenleving. De 'deplorables' hebben zich laten gelden. (zie ook de historische achtergrond van het mercantilisme)
(als je je daar niets bij kan voorstellen kan bijvoorbeeld wat films van Ken Loach bekijken, I Daniel Blake is een mooi voorbeeld van een bijna dystopische samenleving).

Daar waar de komende decennia de eu-landen zullen bestuurd worden door rechtspraak in plaats van politici (zie waarschuwing hiervoor reeds bij Montesquieu), inzake thema's als milieu, migratie en klimaat met zowel op economisch als maatschappelijk gebied draconische gevolgen. Daar zal het VK dit op politieke manier kunnen benaderen. Of en hoe de politiek deze uitdagingen aanpakt, daar zal de burger zijn zeg over hebben, in de EU niet.

Merk toch ook op dat zoals Huntington het stelt bij conflict culturele identiteit als belangrijkste element wordt ingeschat.

Ik denk niet dat het juist is om (politieke beslissingen, al dan niet uitingen van volkswil) steeds enkel tot hun economische gevolgen te reduceren (zoals o.a. Daniel hierboven doet).
Ik denk dat Huntington het correct inschat dat op cruciale keuzemomenten andere zaken prevaleren. Ik denk ook dat Huntington gelijk had dat het niet The End of History was zoals Fukuyama dat stelde.
Je zal vast een hoop weten en gelezen hebben, maar door te strooien met schrijvers die wat geschreven hebben, breng je mijns inziens niet heel veel nieuwe informatie op tafel.

Waarvoor waarschuwde Montesquieu? Dat landen bestuurd zullen worden door rechtspraak in plaats van politici? En waarom is het wat Montesquieu vond relevant voor jouw verhaal? Omdat je het met hem eens bent?

Je stelt dat wanneer de rechtspraak belangrijker wordt dan politici dit draconische gevolgen zou kunnen hebben. Deze waarschuwing van Montesquieu die kennelijk al bijna driehonderd jaar geleden is afgegeven zou nu relevant zijn en daarin kun je best gelijk hebben, dat weet ik niet. Alleen laat je niet blijken waarom hij gelijk zou hebben.

Een ander voorbeeld:
Je sluit af met de mening Huntington gelijk heeft en Fukuyama het niet bij het rechte eind had. Fukuyama stelt dat de geschiedenis een evolutionair proces is waarbij de liberale democratie de finale vorm van een (landelijk) bestuur zou zijn. Volgens mij was die theorie van Fukuyama al door een flink aantal historici bekritiseerd en achterhaald en is het ook niet een heel gewaagde uitspraak. Maar zonder te vermelden wat Fukuyama en Huntington stellen/vinden. Ze hebben vast meer geschreven dan alleen over het evolutionaire proces van de geschiedenis, weet ik niet waarom je het eens bent met Huntington.

Mijn punt is dat wanneer je met schrijvers strooit ze tegen elkaar afzet en van mening bent dat één van de twee (meer) gelijk heeft, dat het dan ook nuttig is voor de lezer om te vermelden wat zij precies vinden en waarom jij vindt dat ze gelijk hebben. Maakt het voor mij duidelijk wat je vindt, nu heb ik vaak geen idee wat je bedoelt.

Verder zal ik wat meer moeten gaan lezen om mee te kunnen in je verhaal.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37965
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 10 dec 2023 08:02

borgmonster schreef: 09 dec 2023 22:46 Nou nou. Een democratisch verlopen stemming is altijd correct. Achteraf huilen omdat de uitslag je niet aanstaat is eigenlijk te pathetisch om aandacht aan te besteden.

Maar ik deed het toch.
Ennzo vult het al aan.
Daarnaast: als 50.nogwat procent voor is, wil dat niet zeggen dat je het moet doen.
Referendum is in de basis democratisch, maar helaas veel te veel afhankelijk geworden van alle mediastrategieën. Het zou best eens kunnen zijn dat een groot deel van die tegenstemmers nu meer last heeft van de Brexit dan van de situatie ervoor.
Less is bore

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3117
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 10 dec 2023 10:06

Volgens Tim de Wit gisteravond in Nieuwsuur: UK krijgt 745 000 legale arbeidsmigranten binnen, voornamelijk van buiten Europa. Drie keer zo veel arbeidsmigranten als voor Brexit.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4762
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 10 dec 2023 11:33

daniel1975 schreef: 09 dec 2023 21:53 Brexit was gewoon een gedrocht. De onderbuik heeft gesproken, de jeugd en de internationaler georiënteerde mensen zijn niet massaal gaan stemmen.
Los wat je van Brexit vindt: dot proces had nooit zo mogen gaan.
Vreemd dat je dat blijft herhalen, je hebt dat in het verleden ook al gezegd en ik heb toen verwezen via een link naar een studie die je stelling weerlegt. Dat heet cognitieve dissonantie.
Alles wat je persoonlijk niet bevalt toeschrijven aan de onderbuik is een beetje makkelijk en ook de onderbuik is belangrijk (zie Coreolanus).

Dat mensen uit de lagere sociale klassen hun jobs bedreigd zagen door onder de prijs werkende Oost-Europeanen was een motivatie voor deze mensen om Brexit te stemmen. Dat heeft niks met onderbuik te maken, er is gewoon een feitelijk verband.
Net hetzelfde met migratie, criminaliteit, etc....waarin er door de elite geen rekening met deze mensen hun problemen en leefomstandigheden gehouden wordt, omdat ze arm zijn, omdat ze er niet toe doen.
Maatschappelijk is dit gewoon een tegenstelling waarbij de kosmopolitische elite in het zand gebeten heeft en dat is zuur. Maar zoals gebleken is zijn er veel mensen die ook de ballen hebben om tegen hun eigen portemonnee te stemmen. Een voorbeeld van Huntington zijn stelling.

Plaats reactie