Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Aankoop gravelbike - maatbepaling

mumares
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 apr 2012 18:41

mumares 08 dec 2023 09:56

Hoi,

Beetje twijfel over maat van twee fietsen.

Cube Nuroad C:62 race https://www.cube.eu/be-nl/cube-nuroad-c ... 801fe3988a maat XS heeft Stack en reach van 519 en 386

Orbea Terra M20 https://www.orbea.com/nl-nl/bicycles/ro ... -team-2023heeft in small 548 en 382 en in XS 526 en 375

Huidige fiets (race) heeft 508 en 372.
Fietsen testen in de buurt is wat moeilijk door stock of geen dealer, dus wat advies zou handig zijn.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16340
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 dec 2023 10:16

Welke lengte stuurpen en hoeveel spacers heb je nu?

Op het eerste gezicht zou ik zeggen: de Cube, ondanks dat ik de Terra veel mooier vind ("licht" bevooroordeeld ;) )
Campagnolo Ultra Dork

mumares
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 apr 2012 18:41

mumares 08 dec 2023 10:19

90mm en ik denk 5mm spacers. Niet veel alleszins.
Zou ook graag voor de Orbea gaan, maar gevoel dat maat niet echt ideaal is.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16340
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 dec 2023 10:23

Te kort, te lang, te laag, te hoog? Als je nu een fiets hebt met losse stuur en stuurpen, is het nu het moment om aanpassingen te doen en uit te testen. Beter nu, dan dat je straks een nieuwe fiets koopt die niet past.
Campagnolo Ultra Dork

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 08 dec 2023 10:56

Ik zie weinig bezwaren om voor de Terra te gaan. Op een Gravelbike mag de stack best wat hoger zijn, dan heb je wat meer controle. De reach mag iets korter zijn. Dan lijkt de Cube me aan de wat lange kant. Dat is op te lossen met een kortere pen.
Maar al met al zou imo de Orbea prima moeten passen.

derxx
Forum-lid
Berichten: 770
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 08 dec 2023 11:07

Om eerlijk te zijn, als je zo'n bedrag aan een fiets uitgeeft zou ik gewoon eerst gaan kijken of je een FM of dealer kunt vinden waar ze wel op voorraad zijn, en dan evt een dagje voor uittrekken om te kijken of het past met een proefrit. Blind een fiets van >3000,- kopen met de hoop dat het goedkomt als de maten een beetje in de buurt komen met wat je nu hebt vind ik persoonlijk nogal een gok. Al moet je er dan 100km voor reizen, op een bedrag van meer dan 3000 euro lijkt me dat ook niet het einde van de wereld.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16340
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 dec 2023 11:15

HarryuitHilversum schreef: 08 dec 2023 10:56 Ik zie weinig bezwaren om voor de Terra te gaan. Op een Gravelbike mag de stack best wat hoger zijn, dan heb je wat meer controle. De reach mag iets korter zijn. Dan lijkt de Cube me aan de wat lange kant. Dat is op te lossen met een kortere pen.
Maar al met al zou imo de Orbea prima moeten passen.
Ik denk dat het ook wel gaat, maar op en gravelbike mag een iets korter stuurpen ook zeker wel. Dat komt het stuurgedrag ten goede. Op de Cube zit standaard 80mm. Dan is het dus vooral de vraag: hoeveel hoger wil je gaan. Vandaar mijn voorkeur voor de Cube als je puur het vergelijk op geometrie maakt. De stuurpen van de cube kan je wellicht ook nog een beetje "slammen" met een lagere topcap, vanwege de traditionele constructie.

En proefrijden op een maatje XS is bijna altijd lastig. Met een beetje geluk vind je een damesmodelletje bij een dealer om een rondje op te doen.
Laatst gewijzigd door Ernie C. op 08 dec 2023 11:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Campagnolo Ultra Dork

mumares
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 apr 2012 18:41

mumares 08 dec 2023 11:18

Grote probleem is inderdaad de kleinere maten vinden om te proefrijden. Alvast bedankt voor alle feedback. Kan ik zeker wat mee. Ik bel nog wat dealers en hoop dat er door een groter aanbod wat te vinden is, eventueel even wachten op de 2024 modellen die erdoor beginnen te komen.
Ben zelf 168 cm met bbl van 78 en zit graag vrij sportief.

Lamwgscott10
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 okt 2013 20:51

Lamwgscott10 05 jan 2024 07:14

WR bikes in Haarle( Overijssel) is KTM dealer heeft o.a. gravel bikes in maat s en xs om proef op te rijden

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16093
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 05 jan 2024 15:18

@mumares, Is er ondertussen al een keuze gemaakt?
I know myself like no one else
Nothing to defend

abdr
Forum-lid
Berichten: 584
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 05 jan 2024 16:58

Ik denk dat die twee fietsen toch wel een heel verschillend rijgedrag zullen hebben.

De Cube is lang en laag met een lange achterbrug (440mm) en een hoge trail (85mm) en een flauwe balhoofdhoek (69º). Ik verwacht dus een fiets die heel goed rechtuit wil gaan en heel stabiel is. De lange achterbrug is nodig om spatborden en een achterrek mogelijk te maken. Als je zou willen gaan bikepacken is dit de fiets om te hebben. Maar in de XS-maat is de zadelbuis extra steil gezet (75,3º). Mogelijk moet je zadel verder naar achter zetten om goed te zitten, of een zadelpen met setback gebruiken, en dan wordt de fiets natuurlijk nog langer.

De Orbea is iets steiler in maat S. Korte achterbrug (420mm), hogere stack, lagere trail (66,5mm), iets steilere balhoofdhoek (70,5º). Ik denk dat deze fiets wendbaarder en speelser gaat aanvoelen. Wat ook merkbaar verschillend is, is de lagere bottom-bracket drop (78mm vs 70mm bij de Cube). Dit betekent dat je bijna een centimeter lager zit en dus stabieler op ruw terrein maar ook meer kans op pedal strikes. Over het algemeen gaat de Orbea volgens mij meer voelen alsof je in de fiets zit terwijl de Cube eerder gaat voelen als je op de fiets zit. De XS is volgens mij echt te klein.

Als het de bedoeling is om lage landen MTB-parcours en onverhard heuvelend terrein te doen zou ik zowieso voor de Orbea kiezen. Meer stack is geen nadeel voor een gravelbike, vooral als het steil naar beneden gaat kan het geen kwaad als het stuur hoger staat. De Orbea kan ook uitgerust worden met een dropper-post als je echt de bijna cross country toer wil gaan.

Voor wat het waard is, ik ben 1m67 en rij met een Kinesis Tripster A/T 51cm. Die Cube zou voor mij veel te laag zijn, de Orbea is meer mijn ding.

Plaats reactie