Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12831
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 dec 2023 18:57

Ik zou het voor een maandje of 2 a 3 proberen. Hij begint en eindigt toch altijd minimaal met een half uur D2
En dan bv vo2 of ftp programma. Dat komt echt wel.

Heb je wel je FTP redelijk ingesteld, dat hoeft niet op de watt nauwkeurig maar er moeten er ook geen 30 tussen zitten

Jan V.
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 jan 2023 15:25

Jan V. 07 dec 2023 08:03

Iemand ervaring met het uitvoeren van JOIN trainingen in ROUVY ?

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2287
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 07 dec 2023 08:55

Jan V. schreef: 07 dec 2023 08:03 Iemand ervaring met het uitvoeren van JOIN trainingen in ROUVY ?
Ja, werkt op het moment niet. Normaal gesproken laad ik de trainingen via Trainingpeaks, maar helaas lust Rouvy ze na de laatste update niet meer. Ik heb de issue aangemeld, was bekend, en zou gisteren opgelost moeten zijn maar ik kreeg een update dat het langer gaat duren.

Maar als het wel werkt, vind ik het ook niet ideaal. Ik probeer er meestal een leuke klim onder te zetten (in ERG mode), maar je kunt geen routes knippen en het is ook niet zo uit te kienen dat je bovenop eindigt omdat er geen constante/originele snelheids optie is. Is ook lastig want ze worden opgenomen met auto's en motoren gok ik. Ook al eens gehad dat de route eerder klaar was dan de workout, daarnaast kun je niet van ERG naar SIM switchen tijdens workouts en doet de Climb het niet. Plus ik vind de aansturing van de Kickr v5 veel minder soepel en de omgang met de Kickr Easy Ramp feature loopt niet lekker. Het aanbod van ritten is dan wel weer groots, maar ik ga mijn 1e maand niet verlengen.

derxx
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 07 dec 2023 11:46

wasbeer2006 schreef: 06 dec 2023 18:57 Ik zou het voor een maandje of 2 a 3 proberen. Hij begint en eindigt toch altijd minimaal met een half uur D2
En dan bv vo2 of ftp programma. Dat komt echt wel.

Heb je wel je FTP redelijk ingesteld, dat hoeft niet op de watt nauwkeurig maar er moeten er ook geen 30 tussen zitten
Ik wilde het in ieder geval een maandje proberen, maar JOIN vond na 1 week dat die maand (4 weken) maar 7 dagen duurde :)
FTP staat goed ingesteld, dat is niet het probleem. Ik kan nu (omdat JOIN vindt dat de proefperiode na 1 week al voorbij is) niet meer kijken wat er voor de rest klaar stond, maar in de eerste dagen was het een Tempo/SS of Vo2max training. Geen enkele rustige rit. Je kunt wel zeggen: ja maar het eerste en laatste halfuur zijn Z2, maar zo werkt het niet. Ik heb in de afgelopen 2 jaar veelvuldig geluisterd en gelezen wat Stephen Seiler te vertellen heeft over Polarized trainen. 80/20 wil niet zeggen: 80%/20% tijd, maar 80%/20% trainingsdagen. Kwa tijd komt het vaak eerder in de buurt van 90/10 of zelfs lager. Normaal doe ik van de 5/6 dagen in de week die ik fiets 2 of 3 op intensiteit. De rest is gewoon Z2.
Ik heb een tijdlang een trainingsschema gehad van degene die ook mijn inspanningstesten gedaan heeft die onderdeel waren van sportmedisch onderzoek. Dat was precies hetzelfde ingedeeld (ergo: 2/3 dagen intensiteit, de rest rustig).
Als ik JOIN op de letter zou volgen zou ik binnen een paar weken overtrained zijn als het zo doorgaat als die eerste week.

Wat me ook tegenviel is dat het erop lijkt dat JOIN totaal niet kijkt naar welke trainingen / inspanningen gedaan zijn voordat het JOIN programma begon, terwijl daar wel toegang tot is. Lijkt wel alsof zij vinden dat je totaal op 0 begint, terwijl dat natuurlijk niet het geval is bij de meesten.

Ik wacht vandaag nog af of ze een reactie gaan geven mbt die proefperiode, anders vind ik het wel goed geweest met JOIN. En JOIN ik wel wat anders :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27651
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 dec 2023 12:08

Wat me ook tegenviel is dat het erop lijkt dat JOIN totaal niet kijkt naar welke trainingen / inspanningen gedaan zijn voordat het JOIN programma begon, terwijl daar wel toegang tot is. Lijkt wel alsof zij vinden dat je totaal op 0 begint, terwijl dat natuurlijk niet het geval is bij de meesten.
Dit is al heel vaak voorbij gekomen in dit topic en is ook mijn ervaring. Een workaround is om in de beginperiode slechts een deel van je trainingen op te voeren. Al naar gelang je verder komt, wordt ook de belasting opgeschroefd en kun je ze allemaal opvoeren.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12831
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 dec 2023 16:09

derxx schreef: 07 dec 2023 11:46
Ik wacht vandaag nog af of ze een reactie gaan geven mbt die proefperiode, anders vind ik het wel goed geweest met JOIN. En JOIN ik wel wat anders :)
Garmin heeft in connect ook allerlei gratis trainingsplannen staan die zo ik je agenda komen en je makkelijk kan verslepen en meteen in je Garmin staan.

LD002
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 26 nov 2013 08:10

LD002 08 dec 2023 09:27

1 kilo lichter en het niveau met 0,6 omhoog. Makkelijk verdiend:)

jappiex
Forum-lid
Berichten: 624
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 08 dec 2023 09:49

Ik moet zeggen dat het me erg aan het bevallen is. Ik rijd zonder vermogensmeter met sporthorloge om de pols, die ik niet kan zien. Heb wel een timer voor mijn neus dus ik kan de oefeningen goed op tijd uitvoeren en moet qua zones schatten. Dat gaat erg goed. Het algoritme werkt prima voor de steeds veranderende weercondities. Wanneer ik ivm slechte condities buiten één uurtje rustige duur doe, past het schema zich perfect weer aan. Ook nog niet te vermoeid geraakt ivm de vele aandacht voor rustige duur. Erg tevreden.

esmeew
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 08 dec 2023 10:42

derxx schreef: 07 dec 2023 11:46
... Geen enkele rustige rit. Je kunt wel zeggen: ja maar het eerste en laatste halfuur zijn Z2, maar zo werkt het niet. Ik heb in de afgelopen 2 jaar veelvuldig geluisterd en gelezen wat Stephen Seiler te vertellen heeft over Polarized trainen. 80/20 wil niet zeggen: 80%/20% tijd, maar 80%/20% trainingsdagen. Kwa tijd komt het vaak eerder in de buurt van 90/10 of zelfs lager. Normaal doe ik van de 5/6 dagen in de week die ik fiets 2 of 3 op intensiteit. De rest is gewoon Z2.
...
Vreemd, dit is totaal niet mijn ervaring met join. Ik heb een beschikbaarheid van 4-5 dagen per week, en sommige weken krijg ik zelfs niet 1 intensieve training. Ik merk wel dat join varieert over de weken. Dus je hebt vaak een week met 2-3 intensievere trainingen, dan weer 2-3 weken met vooral duurtrainingen. Ik denk dat ik daarmee in totaal zeker 80/20 aan rustige dagen heb, en dit gaat vaak eerder naar de 90/10 toe. Hoe minder uur beschikbaarheid je opgeeft, hoe meer intensieve trainingen. Verder zou ik zeggen geef het vooral een maand een kans!

derxx
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 08 dec 2023 11:02

esmeew schreef: 08 dec 2023 10:42
derxx schreef: 07 dec 2023 11:46
... Geen enkele rustige rit. Je kunt wel zeggen: ja maar het eerste en laatste halfuur zijn Z2, maar zo werkt het niet. Ik heb in de afgelopen 2 jaar veelvuldig geluisterd en gelezen wat Stephen Seiler te vertellen heeft over Polarized trainen. 80/20 wil niet zeggen: 80%/20% tijd, maar 80%/20% trainingsdagen. Kwa tijd komt het vaak eerder in de buurt van 90/10 of zelfs lager. Normaal doe ik van de 5/6 dagen in de week die ik fiets 2 of 3 op intensiteit. De rest is gewoon Z2.
...
Vreemd, dit is totaal niet mijn ervaring met join. Ik heb een beschikbaarheid van 4-5 dagen per week, en sommige weken krijg ik zelfs niet 1 intensieve training. Ik merk wel dat join varieert over de weken. Dus je hebt vaak een week met 2-3 intensievere trainingen, dan weer 2-3 weken met vooral duurtrainingen. Ik denk dat ik daarmee in totaal zeker 80/20 aan rustige dagen heb, en dit gaat vaak eerder naar de 90/10 toe. Hoe minder uur beschikbaarheid je opgeeft, hoe meer intensieve trainingen. Verder zou ik zeggen geef het vooral een maand een kans!
Ben benieuwd dan. Misschien door het wat langer te gebruiken dat het zich beter aanpast. Heb iig vandaag reactie gehad van support, en ik kon de Cycloworld code / link / QR nogmaals gebruiken om de 2+2 weken te activeren. Dat is gelukt, dus ik heb nu tot 5-jan gratis. Denk dat ik daarna sowieso nog een maand of 2-3 extra pak om te kijken hoe het uitpakt.
Ik heb een plan gemaakt voor de AGR 150, maar aangezien ik uitgeloot ben denk ik dat ik die gewoon alleen (of met een paar vrienden) een paar dagen eerder ga rijden (afhankelijk van het weer). Als alles goed gaat ook nog een vakantie naar Mallorca in April met daar een paar dagen een fiets huren. Rest van het jaar staat nog open. Ligt ook een beetje aan de vrouw wat die wil gaan doen.
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12831
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 dec 2023 15:00

Maar staat je FTP goed ingesteld? als ik die op mijn zomer niveau laat staan gaat het ook helemaal verkeerd.
Je FTP zakt echt na twee weken weinig doen in een vrije val naar beneden en na een maand ben je gewoon minimaal 10 tot 15% kwijt

derxx
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 09 dec 2023 01:47

wasbeer2006 schreef: 08 dec 2023 15:00 Maar staat je FTP goed ingesteld? als ik die op mijn zomer niveau laat staan gaat het ook helemaal verkeerd.
Je FTP zakt echt na twee weken weinig doen in een vrije val naar beneden en na een maand ben je gewoon minimaal 10 tot 15% kwijt
Wasbeer: zoals ik al eerder in het topic zei: Ja het staat goed ingesteld. Recentelijk 22min op 293w en 30min op 286w. Intervals.icu en TP schatten het beide op ~280w in, hierop ben ik iets lager gaan zitten, omdat ik een punchy rijder ben, en de systemen het vaak net te hoog inschatten, dus hij staat op 275w met een lt hr van 156, rust 38 en max 172.
Afbeelding

Plaats reactie