Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27320
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 nov 2023 08:45

Airbooster gewoon vervangen door de compressor, is dat probleem ook meteen opgelost.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12216
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 nov 2023 10:49

Voor precisie pompen heb ik zo,n xaomi mi electrisch ding.
Die gebruik ik alleen voor de mtb, dat ik zeker weet dat een aanpassing ook een aanpassing is.

Ik heb 20 jaar terug een olie compressor gekocht. Je ziet ze nu nogsteeds.
Werkt nog prima en ik gebruik hem voor heel veel andere dingen ook.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 36930
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 nov 2023 14:27

Swadde schreef: 24 nov 2023 19:46 Naar aanleiding van wat de "TheStudent" deed, ook maar eens aan de fietspomp gesleuteld.
Ook een ander klokje gemonteerd.

Met een iets andere schaal verdeling. 6 Bar.
Aangezien mijn banden eigenlijk, nooit harder dan 4.5 a 5 bar opgepompt worden.

IMG_1598.jpg

Gelijk maar een '' bumpertje" er om heen geplakt.
En nu maar eens zien, hoe het voldoet. :)
Hee, sommige simpele ideen zijn de beste!
Ik zou met een 6 bar ook klaar zijn. Zit er nog veel verschil in draad?
Als je met de stroom mee gaat sta je zelf stil

Swadde
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 mei 2016 08:58
Locatie: Fryslân.

Swadde 25 nov 2023 14:58

Er zit verschil in de draad, maar ik heb de 1/4 NPT genomen.
In tophoek , aantal gangen , Conisch . Ik heb het vergeleken, en het gokje genomen.
Aangezien er in de pomp maar weinig draad zit.
Kun je dus wel wat opvangen. Het klokje kon er zo ingedraaid worden.
Geen tape en niets er tussen en hij dicht goed af.
Even aanvoelen hoevast ,maar niet te.
Canyon Exeed 7.0
Canyon Endurace 8.0
Canyon Grail 8.0

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5302
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 25 nov 2023 17:29

Ik had het materiaal al een tijdje in huis, maar t kwam er steeds niet van.

Vandaag de roxshox reba vork de full service gegeven. T is een klusje, maar ingewikkeld is t eigenlijk niet. Hier en daar wat gepruts om de o-ringen op de plek te krijgen.

En verder dan ook meteen even het balhoofd schoonmaken natuurlijk.

Het lijkt allemaal te werken. Morgen maar een mtb tochtje dan.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

SantaSCSI
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 nov 2014 12:55

SantaSCSI 04 dec 2023 00:53

Eindelijk de remleiding op de gravelbike vervangen. Dat was een hele klus want op Force cx1 is dat een banjo dus moest de hele shifter uit elkaar. Uiteindelijk was het resultaat … nul. Zelfde probleem als daarvoor maar ik denk wel dat ik de oorsprong gevonden heb. Hoor een soort zuigend geluid aan de caliper bij het vacuum trekken en de hele caliper was nat van de dot vloeistof bij het bleeden (en zo’n morser ben ik nu ook niet). Nieuwe caliper bestellen dan maar.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27320
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 dec 2023 18:41

Vandaag, maar ook gisteravond en vorige week nog een hele avond geklust aan bijzonder gravel frame: een Robert Frameworks RA1.

Voor de duidelijkheid: niet mijn fiets!

Maatje van heeft dit frame in Luxemburg besteld. De frames worden overigens in Azië gemaakt. De lasnaden zien er zeer netjes uit (het is natuurlijk geen Lynskey, maar daar is de prijs dan ook naar).

Na lang wachten werd het frame dan eindelijk geleverd. Afmontage:

- volledige Ultegra Di2 12sp groep
- Zip 303S wielen
- Vredestein banden (40 mm)
- meegeleverd geïntegreerd stuur (alle kabels volledig intern)
- balhoofd van FSA
- titanium bidonhouders
- no name carbon zadelpen.

Dit was bepaald géén straight forward build. Onderweg kwamen we allerlei grote en kleine problemen tegen. Ik vond dat wel leuk, want ik hou wel van een uitdaging en ik leer graag. Nadeel is dat je niet in één avond klaar bent...

- Allereerst bleken de kabels verschrikkelijk lastig te trekken door de vele nodige nauwe passages en bochten. Uiteindelijk allemaal gelukt (incl. shifters die we ook bekabeld hebben). De hele trukendoos ging open: krimpkousen, stroomdraden, visdraadjes, liners en de Parktool IR1.3, tape - geen middel werd geschuwd.. En oh ja, heel veel gevloek :lol:
- Vork bleek niet de juiste te zijn (kabel liep buitenom), dus die moest terug. Gelukkig snel een nieuwe geleverd.
- Stofkap van FSA sloot niet netjes aan op het geïntegreerde stuur (een tweetal plastic uitstekende puntjes, pasten niet goed in het stuur). Opgelost door de puntjes dan maar weg te dremelen.
- Uiteraard hadden we niet de juiste lengte bouten voor remklauwen.... die moesten uit Duitsland komen dus leverde ook weer vertraging op.
- De baseplate die bij het balhoofd zat paste niet beide vorken. Totaal niet. Uiteindelijk uitgevonden dat deze vorken geen baseplate nodig hebben. Weer wat geleerd.
- Klemband van de voorderailleur werd niet meegeleverd en moest dus ook besteld worden.
- Voor de voorrem bleken we een adapter nodig te hebben die normaal gezien achter wordt gebruikt (wederom weer veel uitzoekwerk, handig zo'n forum!). Deze had de LBS gelukkig liggen.
- Mijn maatje vond het nodig een mooi, maar zeer lastig te leggen stuurlint te kopen (Zipp). Uiteindelijk netjes gekregen. Geheel tegen mijn gewoonte in nu een keer "volgens het boekje" gelegd van onder naar boven omdat je bij dit lint geen andere keuze hebt door de opdruk. Best aardig gelukt.
- Frame had volgens specs een T47 "regular" BB. Die zijn sowieso al niet zo simpel te vinden. Wij hadden er eentje aangeschaft van Praxis, maar er bleek een T47 WIDE op te zitten (breed bracket van ik meen 86,5 mm). Daarvoor heb je een speciaal T47 BB nodig met hele dunne cups. Niet simpel te vinden, zelfs C-bear heeft ze niet! Praxis heeft ze, maar nergens te krijgen in Europa. Uiteindelijk geslaagd via Rotorshop. Monteren is een hel aangezien op je Hollowtech-dop een conversiedop moet zetten die vrij snel losschiet. Gelukt door de boel vast te klemmen met een BB-pers. T47 is an sich wel en heel fijn systeem, ik zou wel altijd voor de gewone breedte kiezen. Dan is het feitelijk een BSA on steroïds.
- Mijn geliefde compressor vond het nodig om er precies gisteren mee op te houden, waardoor montage banden in gevaar kwam. Voorband ging met de vloerpomp, achterwiel CO2 patroon opgeofferd.

Vanmorgen de laatste dingetjes gedaan. Morgen nog even het zadel afstellen en dan is ie klaar voor maiden voyage. Foto's volgen, dit was een LEUK project!

Qua uren misschien wel mijn langste build, ik denk dat we op 10 bouwuren uitkomen. Normaal is dat nog niet de helft.

Volgende week alweer een hele spannende nieuwe build: de TSUBASA CROW van @Archon1.1.

Kleine sneak preview
Bijlagen
WhatsApp Image 2023-12-07 at 15.34.29.jpeg
Laatst gewijzigd door havana op 07 dec 2023 19:40, 3 keer totaal gewijzigd.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12216
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 dec 2023 19:02

Als je er een beetje de tijd voor hebt is dat leuk om te doen.
En weer een hoop geleerd.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8340
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 07 dec 2023 19:34

Leuk te lezen,gave Gravelbike en mooi samengesteld.
Frank,wat is de achterliggende reden Ultegra di2 ipv grx di2?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27320
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 dec 2023 19:37

Op dit frame past geen 11sp Di2.

Ultegragroep kan prima zijn werk doen in het Nederlandse gravel. Een clutch heb je niet nodig met een voorderailleur. Sterker nog op mijn eigen 1x11 zet ik de clutch in Nederland ook altijd open.

Als dat toch nodig blijkt te zijn kan je altijd alleen de achterderailleur nog vervangen door GRX Di2 12sp, maar dan moet deze wel eerst op de markt komen ;)

Chefske
Forum-lid
Berichten: 721
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 07 dec 2023 20:13

Vervolgvraag: waarom past 12 speed DI2 wel op dit frame, en 11 speed DI2 niet?
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27320
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 dec 2023 21:05

De stekkertjes van 11sp zijn stuk dikker. De gaatjes in dit frame (met name voorderailleur) zijn te klein. Je zou het wel kunnen uitboren, maar doe je dat…

De berijder wilde graag bij de tijd zijn en dan is 12sp wel wat meer toekomstbestendig.

Moet zeggen het afstellen van 12sp is zo simpel… ook de remmen zeer eenvoudig ontluchten. Ook lopen de discs minder aan.

Plaats reactie