Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Politiek

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8410
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 06 dec 2023 22:48

Daniel je kunt echt wel vertellen hoe dicht je bij de Israëli staat, zal best, maar wat er op de Westelijke Jordaanoever gebeurt is heel veel meer dan ernstig.
Maar ik heb hier nog steeds geen pro Hamas op het forum gezien.

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 809
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 06 dec 2023 23:30

“Hier” betekent voor in Nederland wonende personen vaak gewoon “hier in Nederland “.
De “wereld” dan wel “het gebied van belang” of “het gebied dat bedoeld wordt“ is groter dan alleen het forum.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4609
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 06 dec 2023 23:37

Gelukkig hier op het forum niet Jans.
NPO maakt het ook weer bond, Khalid en Sophie gaan volgend jaar OP1 presenteren.
Oja , ze waren alleen de huidige presentatoren “vergeten “ in te lichten van de wijzigingen…man man wat een kneuzen in Hilversum.
Mag hopen dat het nieuwe kabinet ( al zou die er komen ) de stekker er uit trekt bij het hele zooitje in Hilversum, ze gaan maar zelf hun broek omhoog houden.
De 1 miljard kan beter besteed worden.

Tussendoor
Forum-lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 jun 2022 21:09

Tussendoor 06 dec 2023 23:48

mao schreef: 06 dec 2023 23:37 NPO maakt het ook weer bond
Welke bond? De fietsersbond?

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4609
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 07 dec 2023 00:19

Tussendoor schreef: 06 dec 2023 23:48
mao schreef: 06 dec 2023 23:37 NPO maakt het ook weer bond
Welke bond? De fietsersbond?
Bont ;-)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37926
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 07 dec 2023 00:20

Jans schreef: 06 dec 2023 22:48 best, maar wat er op de Westelijke Jordaanoever gebeurt is heel veel meer dan ernstig.
Klopt. Die kolonisten zijn echt tuig en absurd dat dit gebeurt.
Wat is je punt nu precies?
Less is bore

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 07 dec 2023 06:00

Ernie C. schreef: 06 dec 2023 19:19 Richting de daders wellicht, maar die Palestijnse kinderen hebben er niks mee te maken.
Wel dat valt te bezien, die ouders van die kinderen blijken volgens verschillende enquetes nog steeds Hamas massaal te steunen. Meer nog, zelfs in de specifieke context van de recente moorden, verkrachtingen en het seksuele geweld blijft een meerderheid van de Palestijnen Hamas steunen. (volgens de verschillende enquetes gaat dat van meer dan 50% tot een kleine 70%). Dat is dan een keuze, eentje met gevolgen. Dat maakt het komen klagen over slachtoffers bij de 'onschuldige' burgerbevolking contextueel ook wat dubbelzinnig.

Opvallend als je de details leest over de seksuele aard van de Hamas-terreur is dat deze erg vergelijkbaar is met die van IS en ook met getuigenissen wat er in de Bataclan gebeurde. (de ondertoon van de seksuele misdaden waren toen net als nu religieus-cultureel geïnspireerd tegenover de moraal van de vrije vrouw)
Dat de Westerse pers dit nu wel grootschalig publiceert in de Israelische context is des te meer opvallend omdat dat toen absoluut niet (en zeker niet grondig en gedetailleerd) gebeurde in de massamedia. (Het werd wel uitvoerig gedocumenteerd in kleinere media, zoals Doorbraak).
De reden was angst, angst voor reactie van het publiek, angst voor electorale gevolgen. Eigenlijk niet meer dan het door Houellebecq goed uitgelegde systeem van het begin van Soumission door zelfcensuur. (zoveel erger dan censuur)

Wat de Israelische reactie betreft, alles, maar dan ook alles is beïnvloed door de geschiedenis van de Joden, van diaspora over pogrom tot holocaust. Of je daar nu voor of tegen bent, gezien de feiten kan ik niet anders dan de Israeli begrijpen (en ook hun reactie tegenover ondemocratische organisaties als de VN).

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 07 dec 2023 06:10

daniel1975 schreef: 06 dec 2023 19:40 Tsja, alle mannen zitten in Gaza onder de grond…. Misschien beetje bot statement, maar gezien het feit dat geschat 70% van de slachtoffers vrouwen en kinderen zijn kan ik er niets anders van maken.

Ik heb uit 1e hand ook wat gruwelverhalen gehoord en dan begrijp je idd de enorme woede in Israel en versterkt helaas ook mijn afkeer tegen dat kutgeloof wat ze daar bezigen. Dat dit anno 2023 nog gebeurt is echt onbegrijpelijk en onvergefelijk.
(En ja, israel gaat nu ook veel te ver).
Israel zal zo ver gaan als nodig (mits de VS het toestaat, want dat is de enige crux). Hoe ver? De vernietiging van het terroristische Hamas, of tenminste het vleugellam maken van de actief terroristische onderdelen. Hoeveel Palestijnse (onschuldige?) slachtoffers dit zal kosten, dat kiezen de Palestijnen zelf door ervoor te kiezen de terroristen te blijven steunen. Uiteraard lacht Iran in hun vuistje. Opvallend ook, sinds de terreur, weinig gehoord over Hezbollah.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 07 dec 2023 06:22

Jans schreef: 06 dec 2023 22:16
Ik heb hier weinig tot geen pro Hamas gezien. Maar wel mensen die te doen hebben met Palestijnen. Maar dat lijkt ook niet oké te zijn? Ik volg al jaren wat daar gebeurt, dat kun je ontkennen, je kunt het ook onder ogen zien.

Als je het al jaren volgt dan weet je ook dat Arafat een Egyptenaar was (studeerde in Cairo) en de door Nasser (Suez-crisis) opgerichtte PLO op diens commando mocht gaan leiden?
Dat was na de (klucht) van de Zesdaagse Oorlog waar uiteraard de toenmalige Sovjetunie instigator was. (zie connectie Baath-partijen met Sovjetunie)
De dingen staan niet op zich. Er is altijd oorzaak en gevolg. Historische context kan je niet vermijden.

Zolang de Palestijnen massaal de terroristen van Hamas steunen is hun geklaag over vrouwen en kinderen dubbelzinnig. Het is een keuze.
Bij de situatie met IS enkele jaren geleden had het Westen niet het probleem om zo'n keuze te benoemen. Nu met Israel wel. Ik snap dat Israel soms spreekt over antisemitisme.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16318
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 07 dec 2023 08:22

Kinderen steunen geen terrorisme en de meeste Palestijnen steunen alles dat niet uit is op hun eigen vernietiging.

Seksueel geweld is niet gekoppeld aan één kutgeloof maar aan de meeste kutgeloven in oorlogssituaties. Zie b.v. Rusland, voormalig Joegoslavië en Vietnam (eigenlijk iedere oorlog met massale inzet op de grond).

Ik durf zelfs te beweren dat achterlijkheid het achterliggende probleem is bij zowel vatbaar zijn voor fundamentalistische geloofsovertuigingen als voor het toepassen van seksueel geweld. Ik denk niet dat het één het ander veroorzaakt.
Des te groter mijn zorgen over onze recente terugval in achterlijkheid richting religieus rechts.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8410
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 07 dec 2023 08:49

daniel1975 schreef: 07 dec 2023 00:20
Jans schreef: 06 dec 2023 22:48 best, maar wat er op de Westelijke Jordaanoever gebeurt is heel veel meer dan ernstig.
Klopt. Die kolonisten zijn echt tuig en absurd dat dit gebeurt.
Wat is je punt nu precies?
Dat wil je nog niet begrijpen? Dat wat Israël de Palestijnen aandoet een deel van de ellende is. Het maakt voor de Palestijnen toch niet zo veel uit, als je netjes leeft word je gewoon van je land beroofd. Met wat meer pech word je gedood zonder reden. Welk vooruitzicht heb je dan nog? Het drijft de gematigde Palestijn naar de extremisten.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2394
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 07 dec 2023 09:13

Het is onzinning om een discussie te voeren wie in deze shitregio het recht aan zijn of haar zeide heeft. Het antwoord is namelijk: niemand
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Plaats reactie