Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Politiek

Mehekachtohapi
Forum-lid

Mehekachtohapi 06 dec 2023 09:09

Bizar ook dat de Nederlandse Loterij (voormalig staatsbedrijf) de grootste bron van inkomsten is voor organisaties in sport en bewegen in Nederland.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 06 dec 2023 09:34

borgmonster schreef: 06 dec 2023 08:27 Vroeger sprak “iedereen” erover in mijn geboorteplaats dat er een eettentje in het winkelcentrum was gekomen. Om broodjes te eten. Gewoon, tijdens het winkelen. Er zat een theehuis en je kon een tompouce halen bij de HEMA, maar van die kleine tafeltjes en dan een broodje? Ongehoord.
Tegenwoordig weet men wat je ermee kunt verdienen en zitten ze dus overal. De jeugd groeit ermee op en vindt het normaal.
Commercie heeft veel moois opgeleverd maar ook veel kapot gemaakt. Juist op gebied van gezondheid(szorg). Daar mag de overheid wel iets meer reguleren vind ik, terwijl ik eigenlijk faliekant tegen ben op overheidsbemoeienis.
Veel mensen kennen geen rem en hebben nu eenmaal wat meer sturing nodig. De goeien hebben, bij juiste sturing, niet te lijden van zulke bemoeienis denk ik.
En toch worden oa de mediterrane landen geroemd om hun gezonde dieet, dat veel vaker buiten de deur genuttigd wordt.

Waar het gegeten wordt, lijkt mij van ondergeschikt belang. Die eettentjes komen er omdat een winkel sowieso geen winst gaat maken.

Volgens mij wordt een ruime meerderheid gewoon nog te dik door snoep, chips, koek en frisdrank uit de supermarkt.
In mijn eigen omgeving zijn best veel mensen met overgewicht. Zij hebben die zaken standaard in huis. Ook scheppen ze standaard een tweede bord vol bij het avondeten en bewegen ze weinig.
Campagnolo Ultra Dork

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 06 dec 2023 09:42

wat mij betreft: hoe groter het sociale vangnet, hoe meer bemoeienis van de overheid (nodig is). Bij een kleiner het sociale vangnet, kan de bemoeienis van de overheid ook minder zijn.

Volgens mij gaan beide zaken hand in hand, zodat lusten en lasten in balans blijven.

pino
Forum-lid HC

pino 06 dec 2023 10:03

Ernie C. schreef: 06 dec 2023 09:34

En toch worden oa de mediterrane landen geroemd om hun gezonde dieet, dat veel vaker buiten de deur genuttigd wordt.

Waar het gegeten wordt, lijkt mij van ondergeschikt belang. Die eettentjes komen er omdat een winkel sowieso geen winst gaat maken.
Het "tussendoor" snacken gebeurt (gebeurde?) in die Mediterrane landen veel minder dan hier. Het is net geen intermittent fasting.
Niet zijken maar reiden !

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 06 dec 2023 11:26

En dan zoek ik samen met meneer Google of het klopt dat er in de mediterrane landen minder overgewicht is, nee dus. Alleen Italië ligt onder Nederland. Spanje, Portugal, Griekenland liggen er flink boven.

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 06 dec 2023 12:03

Pas in Cantabrië geweest. Buiten het seizoen tussen de Spanjaarden en ik kreeg het idee dat ze de hele dag snacken :mrgreen:

in de ochtend van die zoete dingen zoals Sobao en van een uur of 12 pinchos die ze ook nog eens wegspoelen met wijn............

marsman
Forum-lid

marsman 06 dec 2023 12:10

Beetje oudere cijfers, maar in Nederland zitten we Europees gezien blijkbaar aardig op gewicht https://www.rtlnieuws.nl/lifestyle/gezo ... vergewicht

Aan de calorie inname kant gaat het gewoon ruk. De eetcultuur, voedselaanbod en pricing is gewoon waardeloos. Ga 1 kiwi kopen, de prijs is gelijk aan een zak chips. Dat moet echt per direct aangepakt worden.

Verder is de sportcultuur tanende. Ik zie het bij mijn eigen kids, op school en in mijn sociale bubbel. Mijn kids moeten sporten, maar het is een hele strijd. LO op school stelt geen reet meer voor en de uren zijn ingeruild voor flexlessen omdat er geen LO leraren te vinden zijn. Om me heen zie ik steeds minder mensen sporten. Loop eens een rondje met de hond na het eten. Je komt echt niemand tegen. Corona heeft daar ook echt een rol gespeeld.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 06 dec 2023 12:31

Ik heb geen idee waar jij je chips koopt, maar een kiwi is bij mij beduidend goedkoper dan een zak chips van 80 gram.
LO op school wat was dat? Ik heb op school gym gehad van een stijve hark van hoofdonderwijzer, ja die had je toen nog (die hoofdonderwijzer), Beetje met een bal gooien. Dus vroeger was echt niet alles beter. Trouwens de gymlessen van onze kinderen op de basisschool was ook les geven uit een boekje, wat de juf nog moest lezen tijdens die les, nu 25 jaar geleden.
Op de middelbare school heb ik wel prima gymlessen gehad. Zo in de jaren 68-74.
Dacht ik toch dat corona er voor gezorgd had dan mensen veel meer zijn gaan wandelen? Als die mensen uitgewandeld zijn komt dat niet door corona, alleen toen was er een grotere groep die het wel deed?

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 06 dec 2023 13:29

Jans schreef: 06 dec 2023 12:31 Dacht ik toch dat corona er voor gezorgd had dan mensen veel meer zijn gaan wandelen? Als die mensen uitgewandeld zijn komt dat niet door corona, alleen toen was er een grotere groep die het wel deed?
Net als een hondje was de lol er bij veel mensen snel af. Ik ben er niet rauwig om want ik werd wel een beetje suf van die Corona-wandelaars die dan midden in de polder niet meer wisten waar ze heen moesten. En dan ook nog tering eigenwijs als je zei dat die kerk echt Oudewater is.................
Dan loop je toch lekker de andere kant op!

Pelgrimspad, Floris V pad, Groen Hart pad, Grote Rivieren Pad...............de rust is weergekeerd :mrgreen:

ColumsbusMJ
Forum-lid

ColumsbusMJ 06 dec 2023 13:37

Gastheerg schreef: 06 dec 2023 13:29
Jans schreef: 06 dec 2023 12:31 Dacht ik toch dat corona er voor gezorgd had dan mensen veel meer zijn gaan wandelen? Als die mensen uitgewandeld zijn komt dat niet door corona, alleen toen was er een grotere groep die het wel deed?
Net als een hondje was de lol er bij veel mensen snel af. Ik ben er niet rauwig om want ik werd wel een beetje suf van die Corona-wandelaars die dan midden in de polder niet meer wisten waar ze heen moesten. En dan ook nog tering eigenwijs als je zei dat die kerk echt Oudewater is.................
Dan loop je toch lekker de andere kant op!

Pelgrimspad, Floris V pad, Groen Hart pad, Grote Rivieren Pad...............de rust is weergekeerd :mrgreen:
Ik baal anders flink van al die afgehaakte wandelaars. Ik kan niet meer rustig naar de McDonalds.

marsman
Forum-lid

marsman 06 dec 2023 13:39

LO is Lichamelijk Opvoeding. Dus Gym. Ik had dat vroeger 4 uur per week. Dat is nu nog maar 2 uur bij de kids. En zelfs die vallen regelmatig uit.

Prijs kiwi groen op dit moment 0,55 EUR per stuk. Even geleden kocht ik kiwi gold die 1 Eur per stuk waren. De goedkope zakken chips hier in de super zijn allemaal 90 cent nog wat.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 06 dec 2023 13:48

Maar waarom zou een kiwi van de andere kant van de wereld goedkoop moeten zijn?
Campagnolo Ultra Dork

Gesloten