Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Elektrische sokken

ddeswijzen
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 jul 2018 12:03

ddeswijzen 03 dec 2023 08:21

Ik heb ook altijd last van koude voeten. Ik heb ook meerdere opties geprobeerd maar er zijn maar weinig zaken die mij echt helpen. Electrisch verwarmde zooltjes hielpen mij goed maar nadeel is wel relatief snel leeg en als ze nat worden gaan ze stuk.

Nu gebruik is steeds warmte pads. Deze plak ik op een merino wollen sok, daarover mijn winterschoen en als het echt koud is nog een overschoen…werkt voor mij top. Ook als ze nat worden door de regen blijven ze nog relatief warm.

https://www.decathlon.nl/p/voetwarmers- ... YJEALw_wcB

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27608
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 03 dec 2023 10:06

Mijn elektrische sokken bevielen me uiteindelijk niet. Ik ben gewoon weer terug bij wollen sokken, winterschoenen en als 't echt koud is ook nog overschoenen. Voor mij werkt dat goed.

Dit jaar de Sella Ronda gedaan bij -12 graden zonder koude voeten.
Bijlagen
19f7e943-5d8e-4070-916e-985fa9ff6cac 3.JPG

maarten1
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 06 dec 2012 20:32

maarten1 03 dec 2023 10:40

havana schreef: 03 dec 2023 10:06 Mijn elektrische sokken bevielen me uiteindelijk niet. Ik ben gewoon weer terug bij wollen sokken, winterschoenen en als 't echt koud is ook nog overschoenen. Voor mij werkt dat goed.

Dit jaar de Sella Ronda gedaan bij -12 graden zonder koude voeten.
Bedankt voor de toelichting.
Spreek je in dit geval van 100% wollen sokken?

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 03 dec 2023 11:41

Die Bertschat electrische sokken werken voor mij al een jaar of 2 perfect. De batterijen zijn plat en je kan gewoon een lange fietsbroek erover aan. De sokken hebben 3 standen. Ik gebruikt altijd stand 2 en dan kan je wel een paar uur vooruit.(of 2 kortere ritten).

De sokken zelf zijn uiteraard wat dikker.
Ik was ze af en toe even in een emmer(alleen de onderkant/onderste deel uiteraard). Verder hang ik ze na gebruik altijd even uit.

Opladen duurt een paar uren.

Je moet wel zorgen(als tip).... dat als je weggaat ,al wat warme voeten hebt.Dat schilt zeker en dan blijven ze goed warm.

Ik heb ook van alles geprobeerd en dit is een dure oplossing, maar het werkt heel goed.

Verder heb ik thuis een verwarmd(electrisch in het stopcontact) soort kussentje, waar ik in de vooravond(haha) mijn voeten in steek. Dat is super lekker warm. Een half uurtje en super warme voeten. Dan vanzelf dikke echt gebreide wollen sokken weer aan.

Verder schilt warme voeten zeker een paar keer plassen als je 60 bent geweest. Van hoe kouder de voeten, hoe vaker een sanitaire stop. :?

Koude handen heb ik nooit. Ik gebruik: dan losse(dunnere) binnenhandschoenen, tesamen met dikkere handschoenen.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4242
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 03 dec 2023 13:53

codex schreef: 03 dec 2023 11:41 Die Bertschat electrische sokken werken voor mij al een jaar of 2 perfect. De batterijen zijn plat en je kan gewoon een lange fietsbroek erover aan. De sokken hebben 3 standen. Ik gebruikt altijd stand 2 en dan kan je wel een paar uur vooruit.(of 2 kortere ritten).

De sokken zelf zijn uiteraard wat dikker.
Ik was ze af en toe even in een emmer(alleen de onderkant/onderste deel uiteraard). Verder hang ik ze na gebruik altijd even uit.

Opladen duurt een paar uren.

Je moet wel zorgen(als tip).... dat als je weggaat ,al wat warme voeten hebt.Dat schilt zeker en dan blijven ze goed warm.

Ik heb ook van alles geprobeerd en dit is een dure oplossing, maar het werkt heel goed.

Verder heb ik thuis een verwarmd(electrisch in het stopcontact) soort kussentje, waar ik in de vooravond(haha) mijn voeten in steek. Dat is super lekker warm. Een half uurtje en super warme voeten. Dan vanzelf dikke echt gebreide wollen sokken weer aan.

Verder schilt warme voeten zeker een paar keer plassen als je 60 bent geweest. Van hoe kouder de voeten, hoe vaker een sanitaire stop. :?

Koude handen heb ik nooit. Ik gebruik: dan losse(dunnere) binnenhandschoenen, tesamen met dikkere handschoenen.
Ik zie hier alleen maar voordelen, zelfs mbt plas-stops!

Vandaag 70 Km ge-gravelt. Bij temperatuur van -2 tot +2 °C. Hele lijf prima op temperatuur. Handen ook dankzij de AGU lobster handschoenen. Maar de voeten ijsklompjes-koud, ondanks de northwave Celcius Arctic GTX schoenen én geitenwollen sokken.
Mijn hoop is dus echt op die electronisch verwarmde sokken gevestigd…..

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6039
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 03 dec 2023 14:31

Ik wil ze ook eens gaan bestellen voor de bazin, en voor mezelf. Kijken of ze het geld waard zijn en warme pootjes geven.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Fietsgenieter
Forum-lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 12 jul 2017 10:26

Fietsgenieter 03 dec 2023 15:02

Ik ga dit topic volgen, net wel winterschoenen besteld maar tja, je tenen en voeten bewegen amper dus ik vermoed dat elektrische sokken of zooltjes er ooit gaan komen.

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 03 dec 2023 15:03

Op een of andere manier wordt naarmate je ouder wordt, je bloedsomloop toch wat minder goed in je voeten. Vroeger nergens last van. Vrouwen hebben zo wie zo meer problemen met koude handen en voeten.

Ooit eens een reisverslag gezien op tv, waar diegene die het presenteerde, bij -60 nachts (ik dacht) Mongoolse nomaden verbleef.
Die hadden nergens last van de koude. Door de eeuwen heen zijn de lichamen(korte lijven met dito armen en benen)...daar op geevolueerd. Dan kan vanuit het hart het bloed gemakkelijk (ook) hun hele lichaam bereiken. Noord en West Europeanen hun lichamen zijn compleet anders geworden met lange lijven en lange armen en benen.En dan wonen we ook nog in verwarmde huizen en hebben goede warme buitenkleding.We eten ook vetvrij, waar mensen vroeger echt "vet op de botten" probeerde te verkrijgen, als beste methode om de koude wintermaanden door te komen.
Mijn opa(van 1905) schaatste vroeger in de vrieskou, gewoon op sokken! met zijn houten schaatsen en echt waar, in zijn lange onderbroek.! Het warm eten was supervet(tot aan reusel aantoe), maar dat hadden ze gewoon nodig voor hun zware werk en om hun lichaam warm te houden.

Tegenwoordig krijgt werkelijk niemand.. dat (dierlijke) vette eten , naar binnen.
Onze magen kunnen daar absoluut niet meer over.
Niet voor niets heeft de jeugd tegenwoordig allemaal van die allergieen.
Als je tegenwoordig met de familie/mensen uit eten gaat, mag je eerst iedereen wel van te voren vragen wat die wil eten.

Nou ja even een uitweiding over warme voeten en elec. sokken 8-)


Kortom;wees verstandig en "help"de evolutie (en het ouder worden van je lichaam) maar een beetje.(anno 2023).

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2169
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 03 dec 2023 15:50

codex schreef: 03 dec 2023 15:03
Tegenwoordig krijgt werkelijk niemand.. dat (dierlijke) vette eten , naar binnen.

Kortom;wees verstandig en "help"de evolutie (en het ouder worden van je lichaam) maar een beetje.(anno 2023).
Dat is niet overal zo. In een groot deel van Duitsland en Oostenrijk eet men nog vaker reuzel, het heet dan Schmalz. Wordt in Oostenrijk vaak geserveerd bij Brettljausen (houten plank met worst, spek, brood etc). Mijn vrouw vond dat de eerste keer ook erg lekker. Tot ze hoorde wat het was 😅
Daar wordt het gewoon gekruid, gezouten en in emmers van 10kg aan de horeca verkocht. Wordt ook wel als soort van tapenade geserveerd.
Misschien omdat de winters daar strenger zijn?
Dogma F

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 03 dec 2023 18:41

>Ramon1973 Die zijn daar natuurlijk mee opgegroeid. En vanuit vroegere tijden is dat een soort lekkernij geworden.
Tjonge er is al wat veranderd in de opvoeding en als kind gewassen worden in het lavet.(zoek dat maar op internet)..haha
Een lepel levertraan. Wij kregen van die levertraandruppels(bluhhhhhh :? ) en een kruik mee op bed en dan de ijsbloemen dik op de ramen.

Maar ja verder maar met de electrische sokken voordat we een soort "wij van het bejaardenhuis"verhaal krijgen ;)

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2169
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 03 dec 2023 18:47

ddeswijzen schreef: 03 dec 2023 08:21 Ik heb ook altijd last van koude voeten. Ik heb ook meerdere opties geprobeerd maar er zijn maar weinig zaken die mij echt helpen. Electrisch verwarmde zooltjes hielpen mij goed maar nadeel is wel relatief snel leeg en als ze nat worden gaan ze stuk.

Nu gebruik is steeds warmte pads. Deze plak ik op een merino wollen sok, daarover mijn winterschoen en als het echt koud is nog een overschoen…werkt voor mij top. Ook als ze nat worden door de regen blijven ze nog relatief warm.
Zooltjes heb ik ook al een set mee verspeeld door nat te worden. Ik gebruik ze uitsluitend met overschoenen. Het water dat dan nog binnenkomt is te weinig om iets stuk te maken.
Dogma F

Wasje1
Forum-lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 25 okt 2012 16:56

Wasje1 03 dec 2023 20:11

Hier nog iemand met het syndroom van Raynaud, ik heb ook zeer vlug last van koude handen en tenen (onder de 10 graden kan ik zonder handschoenen niet buitenkomen)
Vroeger had ik ook elektrische sokken (30 Seven). Deze in combinatie met mijn winterschoenen (Northwave Celsius) was nog niet de ideale oplossing.
Tijdens black friday deal van Ekoi heb ik me nieuwe handschoenen met verwarming gekocht (mijn oud paar was versleten). Tevens ook de overschoenen met verwarming gekocht. https://www.ekoi.com/nl-be/1543-accessoires-chauffants
Deze heb ik vandaag goed kunnen testen. Ik heb onlangs nieuwe fietsschoenen aangeschaft die 1 maat te groot zijn zodat ik in de winter 2 paar sokken kan aantrekken.
Dit in combinatie met de nieuwe overschoenen gaf me na 75 km nog heerlijk warme voeten, dat is iets wat ik al lang niet meer gehad heb tijdens de wintermaanden.
Voorlopig ben ik er zeer positief over…
Wel 1 nadeel is dat de overschoenen niet gemakkelijk aan te trekken zijn.

Plaats reactie