Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Politiek

bever
Forum-lid
Berichten: 2182
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 02 dec 2023 13:25

vervelend verhaal en fijn dat het opgelost is :like: , maar wat heeft testpsychologich onderzoek of jeugdzorg te maken met een GGZ behandeling?

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8718
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 02 dec 2023 14:26

Ach Mao, er zijn echt beroepen waar het wel fijn/broodnodig is om diploma te hebben. Je kunt echt niet alles "gewoon" leren. En zoals je zegt, je volgende baan volgt nogal eens op de eerste baan waar je goed gefunctioneerd hebt, en dat is toch regelmatig wel door je opleiding.
Trouwens een intelligentie onderzoek van andere zoon hebben wij ergens in 1997 ook zelf moeten betalen.

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 02 dec 2023 15:37

mao schreef: 02 dec 2023 13:23 Relax wasbeer, komt goed. Ts bij mij ook goed gekomen;-)
School is uiteraard belangrijk tot een zekere hoogte, wat goed is komt vanzelf wel naar boven drijven.
Lezen , Schrijven, en een beetje rekenen is mooi mee genomen, en voor sommige (vak)beroepen is het een must om een papiertje te hebben.
De rest is school zwaar overgewaardeerd, ik duf te stellen dat 80% van je middelbare schooltijd weggegooid tijd is.
Bij je eerste baan word er nog naar je diploma gekeken, daarna is capaciteit en inzet en verder ontwikkelen en sociale vaardigheden vele malen belangrijker.
Als je ziet welke opleidingen bijvoorbeeld Rutte en Hugo hebben gehad kan je met een betrekkelijke lage opleiding ver komen.
Rutte heeft het gymnasium gedaan en heeft daarna een universitaire studie afgerond. Ieder zijn eigen definitie van een betrekkelijk lage opleiding.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4786
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 02 dec 2023 18:39

Dat hij gymnasium had gedaan was mij niet bekend, maar inderdaad u hebt gelijk.
Ik wist eigenlijk alleen dat hij geschiedenis leraar was.

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 02 dec 2023 18:54

mao schreef: 02 dec 2023 18:39 Dat hij gymnasium had gedaan was mij niet bekend, maar inderdaad u hebt gelijk.
Ik wist eigenlijk alleen dat hij geschiedenis leraar was.
Hij geeft volgens mij één uur per week maatschappijleer. Om (geschiedenis)leraar te worden dien je minimaal een lerarenopleiding te hebben gevolgd. Wil je de bovenbouw lesgeven (HAVO / VWO) , dan zou je in principe een universitair diploma (master) in je bezit moeten hebben. Een flink zijspoor inderdaad.

Verder ben ik het deels met je eens. In het onderwijs, in de zorg en in het recht, zijn vast nog tal van voorbeelden te noemen, is het van belang dat iemand een diploma heeft omdat er zeer specifieke kennis nodig is om het vak uit te oefenen. Bij veel organisaties zoals bijvoorbeeld de Rijksoverheid wordt ook een bachelor- of masterdiploma als minimale eis gesteld aan veel van hun vacatures. In principe zou je geen diploma hoeven te hebben om die functies uit te voeren, maar is het een manier om het kaf van het koren te scheiden, waarbij het kaf mogelijk geschikter is, maar niet in staat is een diploma te overleggen en er toch gekozen wordt voor het (uitver)koren. Of het terecht is en iets zegt of iemands kwalificaties is een tweede, maar het is wel hoe het vaak is.

(Edit: naar aanleiding van taalkundige dwaling)
Laatst gewijzigd door ColumsbusMJ op 02 dec 2023 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5677
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 02 dec 2023 19:48

Kaf, niet kaft.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

el_loco
Forum-lid
Berichten: 1017
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 02 dec 2023 19:54

mao schreef: 02 dec 2023 13:23 Relax wasbeer, komt goed. Ts bij mij ook goed gekomen;-)
School is uiteraard belangrijk tot een zekere hoogte, wat goed is komt vanzelf wel naar boven drijven.
Lezen , Schrijven, en een beetje rekenen is mooi mee genomen, en voor sommige (vak)beroepen is het een must om een papiertje te hebben.
De rest is school zwaar overgewaardeerd, ik duf te stellen dat 80% van je middelbare schooltijd weggegooid tijd is.
Bij je eerste baan word er nog naar je diploma gekeken, daarna is capaciteit en inzet en verder ontwikkelen en sociale vaardigheden vele malen belangrijker.
Als je ziet welke opleidingen bijvoorbeeld Rutte en Hugo hebben gehad kan je met een betrekkelijke lage opleiding ver komen.
Wel heeeel erg kort door de bocht. Dacht je soms dat er alleen maar kennis wordt ingestampt op de middelbare school? Bij (bijvoorbeeld) scheikunde en wiskunde leer je gestructureerd werken, complexe problemen oplossen, denken in modellen, etc. Om nog maar te zwijgen over samenwerken, sociale vaardigheden. Allemaal dingen die je enorm van pas komen in welk werk dan ook. Een diploma en veel kennis is bijzaak, het gaat om de (cognitieve) vaardigheden die je leert. Dat is geen weggegooide tijd!

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 02 dec 2023 20:06

JPAR schreef: 02 dec 2023 19:48 Kaf, niet kaft.
Daar ging het elk jaar mis aan het begin van het schooljaar. Dank!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38856
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 dec 2023 20:22

el_loco schreef: 02 dec 2023 19:54
Wel heeeel erg kort door de bocht. Dacht je soms dat er alleen maar kennis wordt ingestampt op de middelbare school? Bij (bijvoorbeeld) scheikunde en wiskunde leer je gestructureerd werken, complexe problemen oplossen, denken in modellen, etc. Om nog maar te zwijgen over samenwerken, sociale vaardigheden. Allemaal dingen die je enorm van pas komen in welk werk dan ook. Een diploma en veel kennis is bijzaak, het gaat om de (cognitieve) vaardigheden die je leert. Dat is geen weggegooide tijd!
+1
Zoals een docent op het hbo al zei; wij weten echt wel welke projecten er al jaren in omloop zijn, maar als we zien dat je het goed hebt verbouwd dan heb je er toch van geleerd hoe je informatie moet verzamelen en naar je eigen hand moet zetten.
Less is bore

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4786
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 02 dec 2023 22:55

el_loco schreef: 02 dec 2023 19:54
Wel heeeel erg kort door de bocht. Dacht je soms dat er alleen maar kennis wordt ingestampt op de middelbare school? Bij (bijvoorbeeld) scheikunde en wiskunde leer je gestructureerd werken, complexe problemen oplossen, denken in modellen, etc. Om nog maar te zwijgen over samenwerken, sociale vaardigheden. Allemaal dingen die je enorm van pas komen in welk werk dan ook. Een diploma en veel kennis is bijzaak, het gaat om de (cognitieve) vaardigheden die je leert. Dat is geen weggegooide tijd!
Ik ben altijd kort door de bocht, dat is namelijk de kortste weg ;-)
Maar dacht jij dat, gestructureerd werken, problemen oplossen samenwerken en sociale vaardigheden een alleen recht is voor scholen?
Ik zeg ook niet dat school totaal overbodig is, alleen dat het overgewaardeerd is… Het begint pas als je gaat werken.
De kennis / vaardigheden die je op je 60st hebt zijn voornamelijk (wat mij betreft voor 95%) de laatste 30 jaar geleerd, niet van de eerste 30 jaar.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 02 dec 2023 23:02

Goh! We gaan binnen dit topic nu ook nog eens het hele onderwijs naar beneden halen?
Onderwijs is zoveel meer dan kleinzielige ouders die menen te oordelen over onderwijs!
En échte docenten en onderwijzers weten echt wel hoe ze moeten omgaan met sneeuwvlokjes en andere mini mensjes. Ik kom zelf uit het onderwijs en weet heel goed hoe het systeem werkt.
Een goeie docent is goud waard! Die kan het leven van een student/leerling echt helemaal ten goede veranderen.
Ik spreek uit ervaring!!
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16575
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 02 dec 2023 23:21

mao schreef: 02 dec 2023 22:55
el_loco schreef: 02 dec 2023 19:54
Wel heeeel erg kort door de bocht. Dacht je soms dat er alleen maar kennis wordt ingestampt op de middelbare school? Bij (bijvoorbeeld) scheikunde en wiskunde leer je gestructureerd werken, complexe problemen oplossen, denken in modellen, etc. Om nog maar te zwijgen over samenwerken, sociale vaardigheden. Allemaal dingen die je enorm van pas komen in welk werk dan ook. Een diploma en veel kennis is bijzaak, het gaat om de (cognitieve) vaardigheden die je leert. Dat is geen weggegooide tijd!
Ik ben altijd kort door de bocht, dat is namelijk de kortste weg ;-)
Maar dacht jij dat, gestructureerd werken, problemen oplossen samenwerken en sociale vaardigheden een alleen recht is voor scholen?
Ik zeg ook niet dat school totaal overbodig is, alleen dat het overgewaardeerd is… Het begint pas als je gaat werken.
De kennis / vaardigheden die je op je 60st hebt zijn voornamelijk (wat mij betreft voor 95%) de laatste 30 jaar geleerd, niet van de eerste 30 jaar.
En dat terwijl wetenschappelijk bewezen is dat jonge hersens veel makkelijker leren. Had je minimaal 3x zo slim kunnen zijn als nu, ik vrees dat er een nobelprijswinnaar aan je verloren is gegaan :mrgreen:

Natuurlijk is school niet voor iedereen de beste "leerschool", zeker niet voor iedereen op het vmbo en haar voorlopers. Ik heb op het lbo echt niks geleerd qua lesstof dat ik niet al wist van de basisschool, of met een paar volwassen hersens, die het doel het leren snappen, in een cursus van een paar dagen geleerd had kunnen worden. Wat dat betreft snap ik wel wat je bedoelt. Maar als ik zie wat je op een havo od vwo leert, dan zijn dat vaak toch echt wijze lessen waar je de rest van je leven wat aan hebt.
Campagnolo Ultra Dork

Gesloten