Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wat doen jullie aan extra training?

michaelz
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jun 2023 18:21

michaelz 10 jul 2023 19:20

De laatste tijd ben ik weer begonnen met het oppakken van het fietsen. Naast fietsen doe ik ook aan hardlopen en zwemmen, lekker gevarieerd dus. Wel merk ik, dat de jaren toch wel wat meer impact hebben dan toen ik 20-er was. Dat het trainen niet zo snel goede resultaten oplevert, dat was wel in de lijn der verwachting, maar dat de spieren wat meer pijn lijken te doen…

Dus ik ben gaan zoeken en zag een flinke bak met oefeningen op bicycling.com. Maar als je die allemaal opvolgt, kun je denk ik geen tijd meer inplannen voor de andere sporten. Dus, wat doen jullie? Kiezen jullie gericht extra oefeningen? Of loopt het wel los en trainen jullie het lijf door het fietsen zelf?

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4396
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 10 jul 2023 20:38

Ik heb net 3 maanden bijna dagelijks de oefeningen van Dynamictriathlete gedaan. Heerlijk programma metelke dag een kwartiertje gerichte rek en strek oefeningen. Ze hebben daarnaast ook wat kracht en blessure preventieve oefeningen. Deze laatste heb ik minder gedaan, aangezien dat qua tijd niet goed uitkwam met mijn zwem loop en fiets trainingen. Nu een paar maanden mijn abonnement opgezegd, maar ik zal dit oktober weer opstarten. Ik heb het idee dat het mij als extreem houten klaas wel helpt iets soepeler op de fiets te zitten.

Juppehup
Forum-lid
Berichten: 279
Lid geworden op: 13 aug 2014 16:47

Juppehup 10 jul 2023 22:32

Ligt er denk ik aan wat je doel is, hoeveel trainingstijd je per week hebt en of je zwakke plekken hebt (rug bv).
Ieder uur dat je op een matje ligt te rekken/oefenen kun je met alles onder de 10uur per week beter besteden op de fiets imho. Mits je klachten hebt en de oefeningen daar tegen helpen uiteraard.

Als ik naar mezelf kijk: ik train 10-15 uur per week op de fiets. Zwakke plek is SI gewricht. Dat hou ik soepel en sterk met oefeningen 10 minuten s'ochtends en soms 10 minuten savonds en overdag rekken (tijdens tandenpoetsen bv).
Laatst gewijzigd door Juppehup op 10 jul 2023 22:37, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1690
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 10 jul 2023 22:32

Al eens aan een bikefit gedacht?
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

michaelz
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jun 2023 18:21

michaelz 11 jul 2023 18:18

scottwilko schreef: 10 jul 2023 20:38 Ik heb net 3 maanden bijna dagelijks de oefeningen van Dynamictriathlete gedaan. Heerlijk programma metelke dag een kwartiertje gerichte rek en strek oefeningen. Ze hebben daarnaast ook wat kracht en blessure preventieve oefeningen. Deze laatste heb ik minder gedaan, aangezien dat qua tijd niet goed uitkwam met mijn zwem loop en fiets trainingen. Nu een paar maanden mijn abonnement opgezegd, maar ik zal dit oktober weer opstarten. Ik heb het idee dat het mij als extreem houten klaas wel helpt iets soepeler op de fiets te zitten.
Dat ziet er inderdaad goed uit. De website dan. Dat ga ik misschien over een tijdje eens proberen. Bedankt daarvoor.
Juppehup schreef: 10 jul 2023 22:32 Ligt er denk ik aan wat je doel is, hoeveel trainingstijd je per week hebt en of je zwakke plekken hebt (rug bv).
Ieder uur dat je op een matje ligt te rekken/oefenen kun je met alles onder de 10uur per week beter besteden op de fiets imho. Mits je klachten hebt en de oefeningen daar tegen helpen uiteraard.

Als ik naar mezelf kijk: ik train 10-15 uur per week op de fiets. Zwakke plek is SI gewricht. Dat hou ik soepel en sterk met oefeningen 10 minuten s'ochtends en soms 10 minuten savonds en overdag rekken (tijdens tandenpoetsen bv).
Sja, qua fietsen haal ik het momenteel nog niet, maar qua totaal (met zwemmen en hardlopen) ga ik dat binnenkort wel aantikken. Daarnaast zijn er ook sets oefeningen van 10-15 minuten en dat zou kunnen helpen tegen blessures.
Herman_N schreef: 10 jul 2023 22:32 Al eens aan een bikefit gedacht?
Zeker. Maar dat lijkt me nu nog net even een stap te ver. Ik heb in augustus een sportmedisch onderzoek (ivm hartpatiënten in de familie en 40+) is dat een aanrader schijnt. Als die positief uitvalt, dan ga ik mijn trainingen opschroeven en mijn spullen stapje voor stapje verbeteren. Daar horen nieuwe hardloopschoenen bij (nu is er teveel impact op de knieën) en een bikefit.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5589
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 11 jul 2023 18:50

Trainen doe ik eigenlijk nooit, meer fietsen des te meer!
Bij het verstrijken van de jaren gaat het allemaal iets minder snel en het herstel duurt wat langer merk ik bij 2 intensieve lange fietstochten.
Maar zolang ik nog 200 kilometer tochten met een gemiddelde van rond de 28 kan rijden ben ik best tevreden. O,ja ik ben nu 61 de tijden dat ik cyclo's reed van rond de 35 gemiddeld liggen (ver) achter me, maar nog steeds veel plezier in het fietsen.

Maar wat is je doel eigenlijk om voor te gaan trainen, net wat ik zeg ik train nooit, ik fiets gewoon. :D

Ik train me lijf dus eigenlijk alleen door te fietsen.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 14 jul 2023 09:50

Ik probeer 3 keer per week 's avonds voor TV 15min kracht en 15min stretching te doen. Niet sport specifiek, maar wel omdat ik een soort van "algemene fysieke paraatheid" wil hebben.
Dat maakt dat wanneer mijn vrienden me vragen om eens te gaan klimmen/squashen/fitnessen/helpen met zwaar werk in te tuin/..., ik niet hopeloos stijf ben de dag nadien. Ik merk het verschil ook wel. Zowel mijn vrienden als ik doen een bureaujob en zijn rond de 30, maar de meeste van de vrienden doen of geen sport of 1 specifieke sport. Zelfs rond de 30 is er al een groot verschil merkbaar van zo'n oefeningen doen.

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2449
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 14 jul 2023 09:56

2 maal in de week gaan lopen. In Nederland zeggen ze hardlopen, maar ik vind niet dat ik hard loop.
3 tot 4 maal in de week krachttraining, enkel het bovenlichaam. Ik heb niet de ambitie om cols zo snel mogelijk op te fietsen, dus als er in het bovenlichaam wat extra gewicht zit aan spieren, dan vind ik dat niet erg.

thominator_cycling
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 24 okt 2018 19:51

thominator_cycling 02 dec 2023 12:11

Tijdje gerend, wat prima ging met mijn conditie. Mijn pezen waren er minder blij mee en ik liep een week mank. Natuurlijk veel te snel opgepakt en het gaat me toch te langzaam; dan gaat het niet om het rennen an sich, dat gaat prima. De opbouw van zo'n schema duurt me veel te lang in combinatie met hoe snel je tegen een blessure aan zit.

En dus weer terug naar het oude stramien van gericht trainen zowel binnen als buiten op de fiets, en daarnaast 2x per week 45 minuten krachttraining + wat stretchen.

Af en toe een wandelingetje is leuk voor de afwisseling (al is dat natuurlijk niet super sportief op mijn tempo).
IG: _superver

Gebruikersavatar
CampaYolo
Forum-lid
Berichten: 358
Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust

Gebruikersavatar CampaYolo 02 dec 2023 12:33

Ik fiets niet vaak genoeg in de "grijze zone"
De verleiding om lekker door te trappen is gewoon te groot.
Dat probeer ik te compenseren door heel veel te wandelen.
20 tot 30 kilometer samen met mevrouw campayolo.
Door bos, berg en dal. Of gewoon met de rubberen kaplaarzen door de slikken en schorren.
Rugzakje mee met versnaperingen, en zodoende beetje extra gewicht.

Ik merk dat ik na een weekje wandel stage vaak lekker in vorm op de fiets zit.

Daarnaast probeer ik wat oefeningen te doen voor de rug en een getoucheerde heup.
Maar daar moet ik me echt toe zetten, vind er geen bal aan.
Krachttraining zal nooit mijn ding worden.
Het is een hobby, het moet wel leuk blijven.
Boerke van buut'n

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1003
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 02 dec 2023 15:49

Ik hang sinds vorige week in de halters. Het zijn nog wel de kindergewichtjes die ik aan het vertillen ben, maar voor nu vind ik het best leuk en het houdt mij van de straat. Ik verwacht er echter niet veel harder door te gaan fietsen. Hopelijk dat ik over een maandje of twee/drie evenzoveel kilo’s ben verloren.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1515
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 02 dec 2023 18:25

Als ik (wekelijks of tweewekelijks) aan mountainbikeparcoursen werk om ze begaanbaar en erosievrij te houden, dan doe ik tegelijkertijd ook aan corestabilitytraining.
Ik wandel dagelijks met de hond.
hun fietsen.

Plaats reactie