Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Core Body Temperature

Juppehup
Forum-lid
Berichten: 282
Lid geworden op: 13 aug 2014 16:47

Juppehup 28 nov 2023 16:21

Iemand hier al ervaring mee?

https://corebodytemp.com/

Ikzelf hou wel van dit soort dingen dus heb er één gescoord in de BF :D
Ik moet er nog mee gaan werken, maar was wel benieuwd of er nog meer mensen mee bekend zijn...

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5402
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 28 nov 2023 16:36

Ik weet dat ze bestaan. Nog nooit mee gewerkt. Al heb ik wel de nadelen van oververhitting goed ondervonden dit jaar.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5963
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 28 nov 2023 19:23

Die site van die gasten is wel een dik drama. Ik kon niks fatsoenlijk vinden, en veel irritante pop-ups.

De review van DC rainmaker was wel goed. Een totaal nutteloos apparaatje in ons koude kikkerlandje. Meer interessant als je een marathon in de Sahara gaat rennen.
Live fast; die young. mijn blog

Juppehup
Forum-lid
Berichten: 282
Lid geworden op: 13 aug 2014 16:47

Juppehup 28 nov 2023 21:52

thestudent schreef: 28 nov 2023 16:36 Ik weet dat ze bestaan. Nog nooit mee gewerkt. Al heb ik wel de nadelen van oververhitting goed ondervonden dit jaar.
Nou... Ik merk dat ik ook minder tegen hitte kan dan vroeger. De aantallen echt hele warme dagen hier in NL zijn wel op 1 hand te tellen, maar ze wegen vaak wel hard door.
rob74 schreef: 28 nov 2023 19:23 De review van DC rainmaker was wel goed. Een totaal nutteloos apparaatje in ons koude kikkerlandje. Meer interessant als je een marathon in de Sahara gaat rennen.
Nou, de effecten gaan schijnbaar verder dan alleen hittebestendigheid (conditie, hoeveelheid bloed), dus ook hier wordt je er beter van.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8499
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 28 nov 2023 22:13

Ik vraag me af wat je met de gegevens gaat doen. Kijken of je die temperatuur in Nederland op welke manier dan ook opgejaagd krijgt om in een warmer land tijdens vakantie ook tegen hogere interne temperaturen te kunnen? Of ga je als je in de vakantie in een warm land boven een bepaalde temperatuur komt een boom opzoeken om onder af te koelen? En die dag dan maar niet je geplande tocht van 100km doen, maar na 60 km weer terug zijn.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2067
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 28 nov 2023 23:17

Dat vraag ik me ook af. En volgens mij reageert niet iedereen negatief op hitte.
Er is ergens ook een onderzoek onder profrenners hiernaar gedaan. Volgens mij was die conclusie niet eenduidig.

Juppehup
Forum-lid
Berichten: 282
Lid geworden op: 13 aug 2014 16:47

Juppehup 30 nov 2023 05:13

Jans schreef: 28 nov 2023 22:13 Ik vraag me af wat je met de gegevens gaat doen. Kijken of je die temperatuur in Nederland op welke manier dan ook opgejaagd krijgt om in een warmer land tijdens vakantie ook tegen hogere interne temperaturen te kunnen? Of ga je als je in de vakantie in een warm land boven een bepaalde temperatuur komt een boom opzoeken om onder af te koelen? En die dag dan maar niet je geplande tocht van 100km doen, maar na 60 km weer terug zijn.
Hittetraining schijnt dus eenzelfde soort effect te hebben als een hoogtestage; goed voor de conditie dus. Bovendien is hitte wel een persoonlijk zwak punt. Als het echt warm wordt, stort mn output behoorlijk in. Zweten kan ik erg goed, misschien wel té goed en krijg ik het vochtverlies eigenlijk niet meer aangevuld. Ook niet met 750ml/uur.
Hittetraining zou ook positief effect hebben op je zweten: minder elektrolyt verlies, dus efficiënter. Wat ga ik met die gegevens doen? Beter worden (hopelijk) ;)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12831
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 dec 2023 11:10

bakboord1 schreef: 28 nov 2023 23:17 Dat vraag ik me ook af. En volgens mij reageert niet iedereen negatief op hitte.
Er is ergens ook een onderzoek onder profrenners hiernaar gedaan. Volgens mij was die conclusie niet eenduidig.
Ik kan redelijk tegen hitte vooral op de fiets. Tuurlijk wordt het iets minder als bv bij 25 graden.
Maar liever 35 graden dan dit nu.

Je kan het natuurlijk wel gebruiken om wat gas terug te nemen als je ziet dat het toeneemt.
Ik vind het wel intressant zou het best willen proberen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8499
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 01 dec 2023 11:41

Juppehup schreef: 30 nov 2023 05:13
Jans schreef: 28 nov 2023 22:13 Ik vraag me af wat je met de gegevens gaat doen. Kijken of je die temperatuur in Nederland op welke manier dan ook opgejaagd krijgt om in een warmer land tijdens vakantie ook tegen hogere interne temperaturen te kunnen? Of ga je als je in de vakantie in een warm land boven een bepaalde temperatuur komt een boom opzoeken om onder af te koelen? En die dag dan maar niet je geplande tocht van 100km doen, maar na 60 km weer terug zijn.
Hittetraining schijnt dus eenzelfde soort effect te hebben als een hoogtestage; goed voor de conditie dus. Bovendien is hitte wel een persoonlijk zwak punt. Als het echt warm wordt, stort mn output behoorlijk in. Zweten kan ik erg goed, misschien wel té goed en krijg ik het vochtverlies eigenlijk niet meer aangevuld. Ook niet met 750ml/uur.
Hittetraining zou ook positief effect hebben op je zweten: minder elektrolyt verlies, dus efficiënter. Wat ga ik met die gegevens doen? Beter worden (hopelijk) ;)
Schijnt/zou kunnen/misschien/hopelijk.
Van mij mag je het allemaal proberen, maar zou zo maar weer een hype kunnen zijn.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2067
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 01 dec 2023 12:47

Zou wel leuk zijn om je bevindingen hier te posten als je meer weet door eigen ervaring.
Iemand moet de eerste zijn.

Juppehup
Forum-lid
Berichten: 282
Lid geworden op: 13 aug 2014 16:47

Juppehup 01 dec 2023 22:28

Jans schreef: 01 dec 2023 11:41
Juppehup schreef: 30 nov 2023 05:13
Jans schreef: 28 nov 2023 22:13 Ik vraag me af wat je met de gegevens gaat doen. Kijken of je die temperatuur in Nederland op welke manier dan ook opgejaagd krijgt om in een warmer land tijdens vakantie ook tegen hogere interne temperaturen te kunnen? Of ga je als je in de vakantie in een warm land boven een bepaalde temperatuur komt een boom opzoeken om onder af te koelen? En die dag dan maar niet je geplande tocht van 100km doen, maar na 60 km weer terug zijn.
Hittetraining schijnt dus eenzelfde soort effect te hebben als een hoogtestage; goed voor de conditie dus. Bovendien is hitte wel een persoonlijk zwak punt. Als het echt warm wordt, stort mn output behoorlijk in. Zweten kan ik erg goed, misschien wel té goed en krijg ik het vochtverlies eigenlijk niet meer aangevuld. Ook niet met 750ml/uur.
Hittetraining zou ook positief effect hebben op je zweten: minder elektrolyt verlies, dus efficiënter. Wat ga ik met die gegevens doen? Beter worden (hopelijk) ;)
Schijnt/zou kunnen/misschien/hopelijk.
Van mij mag je het allemaal proberen, maar zou zo maar weer een hype kunnen zijn.
Jazeker, helemaal eens. Ik hou zeg maar een slag om de arm, omdat ik het ook alleen maar her en der gelezen heb. Maar ja... Wij van wc eend...😉 K heb de onderzoeken zelf niet bestudeert (uiteraard).

Hier nog wat achtergrond: https://open.spotify.com/episode/5dNqzg ... c2GM62cKRA

Thijs010
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 jul 2011 16:59

Thijs010 02 dec 2023 08:07

Ik sport al geruime tijd met de sensor en laat ook af en toe mijn sporters hiermee trainen.

Het is interessante data en zie vooral een toepassing tijdens trainingen. Tijdens een wedstrijd de beslissende ontsnapping laten gaan omdat je temperatuur te hoog is lijkt me wat ver gaan. Soms heb je nu eenmaal geen keuze.

Het belangrijkste inzicht tot nu toe is dat je echt fors warmer wordt dan je denkt. Zeker binnen op de trainer kan dat (ook bij een duurrit) behoorlijk oplopen. Sowieso lijkt het me wel om altijd de om altijd de omgevingstemperatuur tegenover je lichaamstemperatuur te zetten (let op: horloges om de pols of fietscomputers op het stuur in de zon kunnen hier mijlen ver naast zitten).

De prestatieverbeteringen die aan hitte training toegeschreven worden vind ik nog lastig in de praktijk te staven en lijken me in ieder geval iets voor de behoorlijk ver gevorderde sporter, simpelweg omdat met de reguliere en toegankelijkere methodes (focus en regelmaat) meer winst te behalen is.

Zelf heb ik met een eerste voorzichtig experiment wel goede ervaring. Maar nogmaals, het is zeer de vraag of de prestatieverbetering daar aan toe te schrijven was en of die überhaupt significant was. Voor je het weet trap je hier in dezelfde valkuil als bij “grijs” trainen: als het zwaar/vermoeiend is, dan ben je goed bezig.

Maar ben zeer benieuwd naar andere ervaringen, dus hou dit topic vooral in leven!

Plaats reactie