Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Een vermogensmeter aanschaffen [vragen, tips en ervaringen]

derxx
Forum-lid

derxx 01 dec 2023 17:53

scottwilko schreef: 01 dec 2023 10:46 En waarom moet je die gegevens vergelijken? Is je trainingsschema zo nauwkeurig dat die paar procent het verschil gaan maken tussen optimaal trainen en verkeerd trainen?
Ik merk dat ik een vermogensmeter wel mis, indien die niet aanwezig is. Dan moet ik de D2 trainingen op gevoel en hartslag uitvoeren en daar zit zeker een grote foutmarge in. Maar ik heb alleen maar enkelzijdige meting en kan mij niet voorstellen dat die paar procent het verschil voor mij gaan maken om beter te kunnen trainen.
Omdat ik het leuk vind om die gegevens te vergelijken. Wat heb je aan gegevens als deze niet kloppen? Dan kun je ze net zo goed niet meten, want je hebt er niks aan als het niet klopt.
Als je enkel en alleen een enkelzijdige meter hebt, dan is het geen issue, want je vergelijkt alleen met dezelfde gegevens.
Ik heb een Assioma Duo op m'n racefiets, een Kickr Core (nu net een v6), en een enkelzijdige op m'n gravelfiets. De Assioma's en de Kickr (zowel de Core als de v6) zitten binnen 1% van elkaar, de 4iiii zit in de 2 testen die ik gedaan heb op ongeveer 6-8% afwijking van de Kickr Core.
Om te gebruiken als indicatie op je computer hoe hard je aan het trappen bent, met in het achterhoofd houdende dat hij ongeveer 6% te laag meet, is het prima. Om de data te vergelijken met andere powermeters is de afwijking gewoon te groot.
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 01 dec 2023 20:46

Je mag wel 2% aandrijflijn meenemen, dus dan is het nog vier.

Nu ben ik ook geen fan van die geplakte meters, die wijken wat ik heb gezien het meeste af.

nielsh
Forum-lid

Gebruikersavatar nielsh 02 dec 2023 07:44

Goedemorgen. Mijn Stages PM op mijn 2e gravelfiets geeft zo'n 10% lager vermogen aan dan al mijn andere powermeters (Rotor 2INpower op de racer (dubbel meting), Quarq op mijn andere gravelfiets (left only), Quarq op de tijdritfiets (dubbel meting) en de Tacx NEO2. Die zitten allemaal binnen een meer dan acceptabele en bruikbare range van elkaar. Ik heb al een keer een hardreset gedaan, kalibratie via de Stages app (en ook via de EDGE). Geen soelaas. Dan houdt het toch gewoon op ?
Gek van de weg, de tijdrit en het gravel

a_v
Forum-lid

a_v 25 feb 2024 18:42

Favero komt met MTB-pedalen met een PM. De reviews zijn (zeer) positief. De set is lichter dan Garmins en heeft een accu in plaats van batterijen, wat ik persoonlijk een voordeel vind. Ook is de prijs zeer scherp, iets van 450 adviesprijs enkelzijdig.

https://www.dcrainmaker.com/2024/02/fav ... eview.html

Plaats reactie