Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Muziek - Een streling voor het oor ...

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16574
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 30 nov 2023 17:44

lugosi schreef: 30 nov 2023 17:15
Ernie C. schreef: 30 nov 2023 06:52 En dat was dan weer de Nederlandse variant op de John Peel Sessions, waar ook weer de nodige pareltjes tussen zitten.

Voor de liefhebbers: https://davestrickson.blogspot.com/2020 ... s.html?m=1
De uitzending van John Peel komen uit een andere tijd dan de Twee meter Sessies.
Gedraaid worden in het programma van Peel was betekende voor een aantal bands de doorbraak.
Ik herinner me nog dat je in Brussel in groezelige platenzaken, audiocassettes kon kopen met gewoon de integrale radio-uitzendingen van Peel. Tja internet bestond nog niet.

Contemporaine tv-programma's als Something Else (Tony Wilson) & Granada Tv waar toch vaak niet commerciële muziek aan bod kwam. Zalige tijd.
Helaas na Jools Holland tv was het ook daar klaar.

Bedankt voor de link Ernie.
2 Meter Sessies begon 20 jaar later en ging 8 jaar door na het overlijden van John Peel. Dan heb je toch een dikke 15 jaar overlap ;)

Het grote verschil is dat bij Kroeske vaker voor akoestisch werd gekozen, waarmee het meteen een voorloper was voor Unplugged. De inspiratie voor het concept is zeker wel deel bij John Peel vandaan gekomen.

Overigens heeft John Peel ook nog een paar jaar een programma bij de VPRO gehad.
Campagnolo Ultra Dork

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5033
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 30 nov 2023 18:16

Ernie C. schreef: 30 nov 2023 17:44

Het grote verschil is dat bij Kroeske vaker voor akoestisch werd gekozen, waarmee het meteen een voorloper was voor Unplugged. De inspiratie voor het concept is zeker wel deel bij John Peel vandaan gekomen.

Overigens heeft John Peel ook nog een paar jaar een programma bij de VPRO gehad.
Het verschil is toch ook dat bij Kroeske vaak artiesten kwamen die helemaal geen doorbraak meer nodig hadden maar een nieuwe invalshoek uitprobeerden.

Mijn absolute topper een geslaagde akoestische versie bij 2MeterSessies:



Kan je wat meer vertellen over Peel bij Vpro? Wist ik overigens niks van.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16574
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 30 nov 2023 20:05

Dat klopt ook wel, alhoewel bij Peel ook wel de nodige gevestigde namen op bezoek zijn geweest, maar dan wel vaak artiesten die jaren eerder daar ontdekt zijn. En ook bij 2 meter zijn er genoeg nieuwkomers langsgeweest.

https://3voor12.vpro.nl/artikelen/overz ... Show-.html
Helaas werkt de link naar het programma niet meer. Voor mij was het de eerste kennismaking met John Peel. BBC radio was tot groot genoegen van de blootleggers niet zo makkelijk te vinden.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 30 nov 2023 20:27

Dank voor de info Ernie! Ik wist helemaal niets van het bestaan daarvan. Jools Holland ken ik uiteraard wel, als artiest, bandlid en programma maker maar die ander is nieuw voor me.

Zo leuk dat je binnen je muzikale hobby toch altijd weer nieuwe dingen weet te ontdekken door dit soort tips 👍🏼
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

baron062
Forum-lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 30 nov 2023 21:09

lugosi schreef: 30 nov 2023 17:30 Vandaag vernomen dat Shane McGowan (zanger van The Pogues) overleden is. Eigenlijk heeft hij velen verbaasd door zo lang te leven... zijn drank -en drugsgebruik zijn daar niet vreemd aan.

Shane startte ooit de band Pogue Mahone (wat zoveel betekent als kus mijn ....) een moderne variant van Folk met vanuit een Punk spirit.
Elvis Costello zorgde voor een kleine commerciele doorbraak met hun tweede album.
Hij ging ervandoor met hun toenmalige zangers Cait o Riordan, waardoor de hit 'Fairytale of New York' dat voor haar geschreven was uiteindelijk opgenomen werd met Kirsty MacColl en Shane.

Jammer dat Shane vooral herinnerd zal worden om zijn drankmisbruik (Pinkpop ergens in de jaren 90 als triest laagtepunt) terwijl hij echt wel pareltjes geschreven heeft. Of zoals Nick Cave het zei over vriend Shane; niemand kan een openingszin van een song schrijven zoals Shane dat kan.

Ik zag de band lang geleden aan het werk over het water, samen met de Dubliners in mijn alcoholrijke jaren :oops: . (Dat moet begin jaren tachtig geweest zijn).

Later nog een paar maal gezien waaronder een keer op Pukkelpop samen met Nirvana (ja die openden toen het festival), Ramones, House of Love, Sonic Youth, Emotional Fish, etc.... Wat een tijden.
Die Shane! De jeugd wordt mij de laatste jaren te vlot ontnomen. Maar dat zal wel bij mijn leeftijd horen...

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16574
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 30 nov 2023 21:16

Enzzo schreef: 30 nov 2023 20:27 Dank voor de info Ernie! Ik wist helemaal niets van het bestaan daarvan. Jools Holland ken ik uiteraard wel, als artiest, bandlid en programma maker maar die ander is nieuw voor me.

Zo leuk dat je binnen je muzikale hobby toch altijd weer nieuwe dingen weet te ontdekken door dit soort tips 👍🏼
Ook veel goede Reggae trouwens: oa Aswad, Misty in Roots, Gregory Isaacs en een heerlijke set van LKJ (allen Live in Tokio komt daaroverheen).
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 30 nov 2023 22:54

Mooie anekdotes!!
We hebben hier ook al Rockpalast gehad. Die keek ik op mijn zwart-wit tv’tje op mijn kamer.
Heerlijk die nostalgie! Maar dat gezegd hebbende: ik kan ook genieten van de huidige programma’s met moderne muziek hoor. Altijd wat te ontdekken!
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6471
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 01 dec 2023 08:39

Rockpalast :?:
De videorecorder draaide overuren :mrgreen:

Daar heb ik bijvoorbeeld Gianna Nannini ondekt.
Goeie tip......zet bij het ontbijt dat meesterwerk California van haar op...... Een van de betere LDVD albums....

Fietsgenieter
Forum-lid
Berichten: 360
Lid geworden op: 12 jul 2017 10:26

Fietsgenieter 01 dec 2023 10:21

Ernie C. schreef: 30 nov 2023 21:16
Enzzo schreef: 30 nov 2023 20:27 Dank voor de info Ernie! Ik wist helemaal niets van het bestaan daarvan. Jools Holland ken ik uiteraard wel, als artiest, bandlid en programma maker maar die ander is nieuw voor me.

Zo leuk dat je binnen je muzikale hobby toch altijd weer nieuwe dingen weet te ontdekken door dit soort tips 👍🏼
Ook veel goede Reggae trouwens: oa Aswad, Misty in Roots, Gregory Isaacs en een heerlijke set van LKJ (allen Live in Tokio komt daaroverheen).
Misty in Roots! Mankind en Wicked Man.
En natuurlijk Mutabaruka, Steel Pulse en vele anderen. Lee Perry, roots and culture.
Geheimtip: Soul Captain Band, Finse (ja echt) reggae.
(Edit: joka maatan viljelee, matkala (!). Album uit 99)
Door peep. Black Uhuru in alle samenstellingen.

Jeugdsentiment. Later hoorde ik pas echt de religieuze onzin en de onverdraagzaamheid. Maar heerlijke muziek.
Laatst gewijzigd door Fietsgenieter op 01 dec 2023 10:40, 2 keer totaal gewijzigd.

Fietsgenieter
Forum-lid
Berichten: 360
Lid geworden op: 12 jul 2017 10:26

Fietsgenieter 01 dec 2023 10:22

Radio Rataplan. Ach mijn mooie Nijmegen.

Fietsgenieter
Forum-lid
Berichten: 360
Lid geworden op: 12 jul 2017 10:26

Fietsgenieter 01 dec 2023 10:48

Van de week hoorde ik buurjongen beetje op piano pingelen en toen zocht ik voor eerste keer (ik kom net uit een ei) Interstellar op alleen piano.

Ben je begin 50, krijg je voor het eerst natte ogen van ontroering. Zo mooi. Hou van piano maar weet nooit wat te zoeken. Interstellar theme op vleugel. Mijn vrouw keek me even raar aan. Deuntje deint al dagen in mijn bolletje.

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1298
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 01 dec 2023 13:02

Op de nostalgische toer even DeoDato - Prelude te voorschijn gehaald, hmmm met o.a. het lekkere nummer 'Also Srach Zarathustra'....
Mijn dag kan niet meer stuk!
...

Plaats reactie