Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Welke niet-fietsgerelateerde aankoop deed jij recent?

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 25 nov 2023 15:18

10533547_730476570345803_3540779844141419301_n.jpg

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16377
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 25 nov 2023 16:29

Dat is ook een mooi rijtje :like:
JPAR schreef: 25 nov 2023 12:12
Ernie C. schreef: 25 nov 2023 10:59 En Daarom een fles Caol Ila 12 (mijn persoonlijke favoriet) en Morrison Mac Talla Mara besteld. Ik heb nog een flesje Davo staan, maar die wil ik niet te snel opdrinken. Daar hebben we 4 jaar op moeten wachten.
Caol Ila heb ik al een hele tijd niet meer gehad.
Hij is weer in de aanbieding op Whiskysite.nl. Dat is voor mij standaard het teken om weer wat te bestellen.

En ik ben ook wel benieuwd hoe je 55 whisky's selecteert en vooral of je nog weet wat het allemaal was, als je ze allemaal geproeft hebt op één avond :mrgreen: .
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6300
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 25 nov 2023 17:28

Ernie C. schreef: 25 nov 2023 16:29 Dat is ook een mooi rijtje :like:
JPAR schreef: 25 nov 2023 12:12 En ik ben ook wel benieuwd hoe je 55 whisky's selecteert en vooral of je nog weet wat het allemaal was, als je ze allemaal geproeft hebt op één avond :mrgreen: .
Ik ben wel eens geïnterviewd omdat ik een redelijk whiskyproever ben. Dat heeft zeker te maken met mijn kookhobby,
Paar jaar terug heb ik hier een verslag geplaatst van een trip naar Italië rond L'Eroica en wat zijstapjes.
1 zijstapje was een bezoek aan een balsamico farm en de eigenaar had een collectie van 18000 (ja dat staat er) dichte flessen sterke drank
Bijna alles whisky.
Hij had een heel speciale fles macallan gekocht voor onze ontmoeting. Single Cask, unfilterd etc etc
600 flessen. Per stuk? Kan je leuke wielen van kopen.

Naast een aantal van mijn fietsvrienden was er ook een meneer van de balsamico stichting. Die bewaken of ieder zich aan de spelregels houdt.
Dit zijn proevers van de buitencategorie................ Ik was wel tweede in het benoemen van smaken en geuren van de macallan . Ik ben daar - niet alleen met whisky - ieder dag en uren mee bezig. Zelfs met fietsen. Een shirt wat naar de wijngaarden van Toscana ruikt heb ik maanden niet gewassen vanwege de specifiek geur! Geur is veel belangrijker dan mensen denken., Geur is leven, geur is genieten, geur is stemming, geur is sex!

55 whisky's selecteren voor m'n verjaardag was vrij simpel. Ik had op dat moment een collectie van iets meer dan 100 whisky's.
De duurste heb ik in m'n cave gezet en de rest (55 dus) op het feest (was gewoon thuis)
Van die whisky's heb ik een proefnotitie gemaakt met een indeling in turf, zoet etc. Het was ook niet het idee dat ieder alle whisky's ging proeven. De proefnotities waren er op gericht dat mensen een keuzen konden maken in welke hoek ze het moesten zoeken.
Het was er vooral op gericht dat de domme opmerking "ik lust geen whisky in de prullebak kon"

Een aantal (ik denk wel 7!) forumleden zijn op dat feestje geweest en de meeste vonden vooral de tapas geweldig :mrgreen:

Volgende groot whisky feestje? mijn uitvaart! Dan mag alles leeg :mrgreen:

1094
Forum-lid
Berichten: 1743
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 25 nov 2023 19:13

De keren dat ik whiskey heb gedronken was het gemixt met iets maar ben nu wel benieuwd naar hoe het puur smaakt.

Heb je nog tips voor beginners qua wat goede instap merken zijn?

Hoe te drinken heb ik al gevonden :mrgreen:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=YVG1U-faqHY[/youtube]

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38140
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 nov 2023 19:45

0475 schreef: 25 nov 2023 13:20
JPAR schreef: 24 nov 2023 21:17 Craigellachie 13 y, Bunnahabhain Stiuireadair, Teeling single malt en Glenallachie 12 y.
Alsof ze die namen verzinnen na het leegzuipen van een heel vat :lol:
:lol: :lol:
Less is bore

V077
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 aug 2019 16:04

V077 25 nov 2023 20:13

1094 schreef: 25 nov 2023 19:13 De keren dat ik whiskey heb gedronken was het gemixt met iets maar ben nu wel benieuwd naar hoe het puur smaakt.

Heb je nog tips voor beginners qua wat goede instap merken zijn?

Hoe te drinken heb ik al gevonden :mrgreen:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=YVG1U-faqHY[/youtube]
Glenlivet 12 is een toegangkelijke wisky, maar smaak is natuurlijk persoonlijk. Dus beste kan je een whiskyproeverij bezoeken of bij een speciaalzaak binnenlopen daar kan je ook wel eens wat proeven

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16377
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 25 nov 2023 22:33

(Idee gejat uit het rijtje van FGRS) Knockando 12, zeer toegankelijk en best redelijk geprijsd.

Of Bunnahabhian. Ik ken maar weinig whiskydrinkers die die niet lusten.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5469
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 25 nov 2023 22:47

fgrs schreef: 25 nov 2023 15:18 10533547_730476570345803_3540779844141419301_n.jpg
Nice! Welke Aberlour is dat?
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5469
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 25 nov 2023 22:49

Ernie C. schreef: 25 nov 2023 22:33 (Idee gejat uit het rijtje van FGRS) Knockando 12, zeer toegankelijk en best redelijk geprijsd.

Of Bunnahabhian. Ik ken maar weinig whiskydrinkers die die niet lusten.
Net lekker gewandeld (het was eindelijk droog). Daarna een fijne Arran en nu een Bunnahabhain om af te sluiten :D
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5469
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 25 nov 2023 22:50

Gastheerg schreef: 25 nov 2023 17:28
Ernie C. schreef: 25 nov 2023 16:29 Dat is ook een mooi rijtje :like:
JPAR schreef: 25 nov 2023 12:12 En ik ben ook wel benieuwd hoe je 55 whisky's selecteert en vooral of je nog weet wat het allemaal was, als je ze allemaal geproeft hebt op één avond :mrgreen: .
Ik ben wel eens geïnterviewd omdat ik een redelijk whiskyproever ben. Dat heeft zeker te maken met mijn kookhobby,
Paar jaar terug heb ik hier een verslag geplaatst van een trip naar Italië rond L'Eroica en wat zijstapjes.
1 zijstapje was een bezoek aan een balsamico farm en de eigenaar had een collectie van 18000 (ja dat staat er) dichte flessen sterke drank
Bijna alles whisky.
Hij had een heel speciale fles macallan gekocht voor onze ontmoeting. Single Cask, unfilterd etc etc
600 flessen. Per stuk? Kan je leuke wielen van kopen.

Naast een aantal van mijn fietsvrienden was er ook een meneer van de balsamico stichting. Die bewaken of ieder zich aan de spelregels houdt.
Dit zijn proevers van de buitencategorie................ Ik was wel tweede in het benoemen van smaken en geuren van de macallan . Ik ben daar - niet alleen met whisky - ieder dag en uren mee bezig. Zelfs met fietsen. Een shirt wat naar de wijngaarden van Toscana ruikt heb ik maanden niet gewassen vanwege de specifiek geur! Geur is veel belangrijker dan mensen denken., Geur is leven, geur is genieten, geur is stemming, geur is sex!

55 whisky's selecteren voor m'n verjaardag was vrij simpel. Ik had op dat moment een collectie van iets meer dan 100 whisky's.
De duurste heb ik in m'n cave gezet en de rest (55 dus) op het feest (was gewoon thuis)
Van die whisky's heb ik een proefnotitie gemaakt met een indeling in turf, zoet etc. Het was ook niet het idee dat ieder alle whisky's ging proeven. De proefnotities waren er op gericht dat mensen een keuzen konden maken in welke hoek ze het moesten zoeken.
Het was er vooral op gericht dat de domme opmerking "ik lust geen whisky in de prullebak kon"

Een aantal (ik denk wel 7!) forumleden zijn op dat feestje geweest en de meeste vonden vooral de tapas geweldig :mrgreen:

Volgende groot whisky feestje? mijn uitvaart! Dan mag alles leeg :mrgreen:
Oeh. Wat een genot. Ik ben erg benieuwd naar jouw verzameling.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5469
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 25 nov 2023 22:55

1094 schreef: 25 nov 2023 19:13 De keren dat ik whiskey heb gedronken was het gemixt met iets maar ben nu wel benieuwd naar hoe het puur smaakt.

Heb je nog tips voor beginners qua wat goede instap merken zijn?

Hoe te drinken heb ik al gevonden :mrgreen:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=YVG1U-faqHY[/youtube]
Whisky is net als kaas. In het begin kies je voor jonge kaas, daarna steeds iets voller, ouder en pittiger (belegen, oud, blauwader). Zo ook met whisky. Begin met een zachte toegankelijke whisky en dan bouw je op. Glenlivet is zeker mooi om te beginnen. Bijv de Founders reserve. Auchentoshan classic is ook fijn om te beginnen.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16377
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 26 nov 2023 08:48

Alleen moet je bij whisky dan weer niet met hele jonge beginnen, maar een 10 of 12 jarige. Dat flesje Davo heeft maar 4 jaar gerijpt. Daar zit nog wel een scherp randje aan.
Nu scheelt dat het vat in de brouwerij in Deventer heeft gehangen, dus leeftijd zegt niet alles.
Een Islay heeft vanwege het zeeklimaat minder lang nodig dan een whisky uit de koudere highlands. Amrut uit India is na 5 jaar al helemaal rijp en na 12 jaar is het vat leegverdampt.
Daarnaast heeft de grootte van het vat invloed op de rijping. Een kleiner vat, geeft meer contact met het hout en zodoende een snellere rijping.

Maar voor de beginner: een Speyside of Lowlands (bepaalde whiskystreken) van 10 a 12 jaar is zo ongeveer de sweetspot voor een instapper. Ook daarbinnen is er nog een heel pallet aan smaken te ontdekken. Van een zware sherry bomb (hoef je overigen geen sherry voor te lusten), tot de vanille van een nieuw bourbon cask en vanalles daar tussenin. Van grasachtig tot zoet en noem maar op.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie