Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Politiek

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 16 nov 2023 11:45

Hadrurus schreef: 16 nov 2023 11:31
Verdere gevolgen: enorm veel arbeidsmigranten (die ook weer gehuisvest moeten worden) en veel extra vrachtverkeer
Maar ook meer energieverbruik, meer afval, meer druk op de zorg al te weinig poppetjes zijn, etc etc

NU moeten we de ballen hebben een stapje terug te doen zodat onze kinderen en onze kleinkinderen daar niet mee zitten opgezadeld. S
tapje terug doet het alleen in een partijprogramma niet zo goed.

Gebruikersavatar
Hadrurus
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 aug 2011 14:32

Gebruikersavatar Hadrurus 16 nov 2023 12:13

@el_loco Eens, maar de groei van de economie is toch geen doel maar een middel? tenminste dat zou het moeten zijn lijkt me. Afstappen van de focus op BNP en iets meer focus op BNG (bruto nationaal geluk) zou niet verkeerd zijn.
Gastheerg schreef: 16 nov 2023 11:45
Hadrurus schreef: 16 nov 2023 11:31
Verdere gevolgen: enorm veel arbeidsmigranten (die ook weer gehuisvest moeten worden) en veel extra vrachtverkeer
Maar ook meer energieverbruik, meer afval, meer druk op de zorg al te weinig poppetjes zijn, etc etc

NU moeten we de ballen hebben een stapje terug te doen zodat onze kinderen en onze kleinkinderen daar niet mee zitten opgezadeld. S
tapje terug doet het alleen in een partijprogramma niet zo goed.
Klopt

Overigens hoeft een duurzamere en eerlijkere economie geen ramp te betekenen sterker nog ik denk dat het mogelijk is om dit te doen zonder dat het grootste deel van de bevolking echt hoeft in te leveren. Grote bedrijven betalen weinig belasting (dat moet Europees/internationaal aangepakt worden) en de rijkste 1% van de Nederlands bezit 25% van het vermogen, de rijkste 10% de helft, dat zou ook iets eerlijker kunnen.

Verder gaat het om de keuze wat voor soort bedrijven je in Nederland wil hebben, willen we nog verder maximaal inzetten op Nederland als distributieland?

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 785
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 16 nov 2023 12:32

Hadrurus schreef: 16 nov 2023 11:31 Zelf post ik eigenlijk nooit iets (ik lees al wel jaren stiekem mee)

Wat me verbaast is hoe weinig aandacht er is voor behoud van ons landschap, de afgelopen 25 jaar heb ik ons landschap in sneltreinvaart opgeofferd zien worden, zeker de laatste jaren gaat het hard. Nederland begint steeds meer op een bedrijventerrein te lijken. Wij als fietsers genieten toch niet alleen van het fietsen maar toch ook van ons landschap?

Iets om over na te denken voor je volgende week in het stemhokje staat. Hoe wil je dat ons landschap eruit komt te zien?

Successen kabinetten Rutte: opheffing ministerie volkshuisvesting en ruimtelijke ordening. Stimuleren van Nederland als distributieland met infrastructuur en belastingvoordelen. Meer taken én minder geld naar gemeente en provincies.

En verder zoveel mogelijk aan de markt over laten

Gevolgen:

In 2000: 16 miljoen vierkante meter distributiecentra
In 2018: 30 miljoen vierkante meter distributiecentra
In 2050: mogelijk meer dan 60 miljoen vierkante meter (ter vergelijking op 60 miljoen vierkante meter kun je ook 600000 woningen bouwen)

Verdere gevolgen: enorm veel arbeidsmigranten (die ook weer gehuisvest moeten worden) en veel extra vrachtverkeer
Dank je wel voor deze uitstekende bijdrage (nee, niet cynisch noch ironisch). Maar er zijn helaas teveel argwanende zelfgenoegzame burgers (zo'n 2 miljoen) die hun schaapjes op het droge hebben en vinden dat iedereen uit zijn stinkende nest moet komen om de economie (meer, meer, meer) te ondersteunen. Er moet gewerkt worden, er moeten centjes verdiend worden. Hoe? Dat maakt ze geen reet uit. Als je maar niet in je bed blijft liggen of op de bank blijft zitten. Niet wetend dat er heel veel ellende voorkomen wordt als er juist veel meer tijd in bed en op de bank zou worden doorgebracht. Sowieso (zo schrijf je dat) verdient men in Nederland meer met niets doen dan met werken.

Zelfs Klaas Knot noemt Nederland een renteniersland. Piketty bedacht er een mooie eenvoudige formule( r > g ) voor en schreef er een heel dik boek over: Capital in the twenty-first century. Door de dalende AIQ (google maar even) sinds de jaren 70 loopt de arbeider nu gemiddeld meer dan €4.000 per jaar mis. Voor arbeiders in de handel is dat zelfs meer dan €14.000. Geld dat nu allemaal in de zakken van werkgever (CEO, CFO, CIO, RVC, etc allemaal kantoorzitters) en aandeelhouders (bankzitters) verdwijnt. Ik adviseer dan ook aan iedereen: schuif niet aan in de file, maar blijf lekker in je nest liggen - “There is no such thing as fair capitalism or fair neo-liberalism” - totdat r = g, en de AIQ > 85%.

Het substantieel verhogen van het minimumloon is dan ook niets anders dan een compensatie voor de afgelopen 50 jaar. Door die verhoging gaat het gehele loonhuis omhoog en pikken de uitkeringstrekkers en AOW’ers (en dus ook pensionado’s) hun graantje mee.

Het is opvallend dat mensen die het vaakst spreken over vooruitgang en opkomen voor de hardwerkende burger feitelijk een systeem willen optuigen dat afbreuk doet aan de verzorgingsstaat en aan de rechtsstaat ,en niets gelegen laten liggen om een verdienmodel ten koste van mens, dier en natuur te verheerlijken.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 16 nov 2023 13:03

Hadrurus schreef: 16 nov 2023 11:31 Zelf post ik eigenlijk nooit iets (ik lees al wel jaren stiekem mee)

Wat me verbaast is hoe weinig aandacht er is voor behoud van ons landschap, de afgelopen 25 jaar heb ik ons landschap in sneltreinvaart opgeofferd zien worden, zeker de laatste jaren gaat het hard. Nederland begint steeds meer op een bedrijventerrein te lijken. Wij als fietsers genieten toch niet alleen van het fietsen maar toch ook van ons landschap?

Iets om over na te denken voor je volgende week in het stemhokje staat. Hoe wil je dat ons landschap eruit komt te zien?

Successen kabinetten Rutte: opheffing ministerie volkshuisvesting en ruimtelijke ordening. Stimuleren van Nederland als distributieland met infrastructuur en belastingvoordelen. Meer taken én minder geld naar gemeente en provincies.

En verder zoveel mogelijk aan de markt over laten

Gevolgen:

In 2000: 16 miljoen vierkante meter distributiecentra
In 2018: 30 miljoen vierkante meter distributiecentra
In 2050: mogelijk meer dan 60 miljoen vierkante meter (ter vergelijking op 60 miljoen vierkante meter kun je ook 600000 woningen bouwen)

Verdere gevolgen: enorm veel arbeidsmigranten (die ook weer gehuisvest moeten worden) en veel extra vrachtverkeer
Eens. Begin met de ouwe zooi af te breken als je iets nieuws hebt gebouwd.
Het is af en toe echt verschrikkelijk.

Ik fiets veel van Schiedam naar Hoek van Holland.

Vlaardingen Maassluis zit gewoon bijna tegen elkaar, dat was 15 jaar terug 5 kilometer groen, nu nog max 1km.
Maassluis - HvH gaat ook dit kant op. Verschrikkelijk vind ik het. Gelukkig lijkt het Midden-Delfland redelijk beschermd, maar door de aanleg van stadsverwarming licht daar ook veel open.

We moeten echt de bevolkingsgroei tegengaan en het argument dat we vergrijzen en daar mensen voor nodig hebben is echt onzin, dat wordt nog veel erger als het maar blijft groeien. Die robotjes zijn toch ook wel een keer af?

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8368
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 16 nov 2023 13:35

Als ik veel reacties lees lijk ik tot een minderheid te behoren. Niet bijdragen aan het land, maar je onttrekken aan zaken waar je best aan bij zou kunnen dragen. Het voelt voor mij als een gezin van 5 personen, waarbinnen verwacht wordt dat er 3 het huishouden en klussen uitvoeren en 2 zich daaraan onttrekken en vooral dingen gaan doen die ze zelf leuk vinden.

Neil
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 31 mar 2022 16:08

Neil 16 nov 2023 13:47

wasbeer2006 schreef: 16 nov 2023 13:03
Hadrurus schreef: 16 nov 2023 11:31 Zelf post ik eigenlijk nooit iets (ik lees al wel jaren stiekem mee)

Wat me verbaast is hoe weinig aandacht er is voor behoud van ons landschap, de afgelopen 25 jaar heb ik ons landschap in sneltreinvaart opgeofferd zien worden, zeker de laatste jaren gaat het hard. Nederland begint steeds meer op een bedrijventerrein te lijken. Wij als fietsers genieten toch niet alleen van het fietsen maar toch ook van ons landschap?

Iets om over na te denken voor je volgende week in het stemhokje staat. Hoe wil je dat ons landschap eruit komt te zien?

Successen kabinetten Rutte: opheffing ministerie volkshuisvesting en ruimtelijke ordening. Stimuleren van Nederland als distributieland met infrastructuur en belastingvoordelen. Meer taken én minder geld naar gemeente en provincies.

En verder zoveel mogelijk aan de markt over laten

Gevolgen:

In 2000: 16 miljoen vierkante meter distributiecentra
In 2018: 30 miljoen vierkante meter distributiecentra
In 2050: mogelijk meer dan 60 miljoen vierkante meter (ter vergelijking op 60 miljoen vierkante meter kun je ook 600000 woningen bouwen)

Verdere gevolgen: enorm veel arbeidsmigranten (die ook weer gehuisvest moeten worden) en veel extra vrachtverkeer
Eens. Begin met de ouwe zooi af te breken als je iets nieuws hebt gebouwd.
Het is af en toe echt verschrikkelijk.

Ik fiets veel van Schiedam naar Hoek van Holland.

Vlaardingen Maassluis zit gewoon bijna tegen elkaar, dat was 15 jaar terug 5 kilometer groen, nu nog max 1km.
Maassluis - HvH gaat ook dit kant op. Verschrikkelijk vind ik het. Gelukkig lijkt het Midden-Delfland redelijk beschermd, maar door de aanleg van stadsverwarming licht daar ook veel open.

We moeten echt de bevolkingsgroei tegengaan en het argument dat we vergrijzen en daar mensen voor nodig hebben is echt onzin, dat wordt nog veel erger als het maar blijft groeien. Die robotjes zijn toch ook wel een keer af?
@Hadrianus: eens. Met die distributiecentra haal je meer ellende binnen dan dat het iets oplevert. Het zijn veelal prestigeprojecten van wethouders, als lichtend voorbeeld Tilburg. Wat daar de afgelopen jaren is bijgebouwd, niet normaal. En daar lopen alleen maar Oost-Europeanen rond. De "traditionele" werklozen hebben niet geprofiteerd van die extra werkgelegenheid. En wat Gerard schrijft: veel druk op gezondheidszorg (in het weekend staan die gasten elkaar naar het leven, de Omroep Brabant app staat er op zondag en maandag vol mee), huisvesting etc.

@wasbeer: over bevolkingsgroei hoor ik niemand. Niet direct in Nederland, maar wel wereldwijd. Birth control is het toverwoord. Kijk naar Gaza: 50% van de inwoners is onder de 18. dus je hebt het al jaren hondsberoerd zonder enige vorm van uitzicht en dan ga je nóg meer kinderen op de wereld zetten? Je wilt toch juist zo goed mogelijk zorgen voor je gezinsleden? Dan helpt het hebben van 7 kinderen in ieder geval niet.

Ten aanzien van Nederland: we hebben hier ruim voldoende personen om het werk in de bestaande distributiecentra, kassen et cetera uit te laten voeren. Kijk alleen al naar het potentieel in Rotterdam. Tineduizenden jongeren die geen werk hebben en niet op school zitten. Dwing ze maar te gaan werken! 's Ochtends om 06.00u de bus in richting de kassen en plukken maar. Niet op komen dagen? Alle subsidies die de ouders genieten (huurtoeslag, zorgtoeslag, etc) intrekken. Dan is het zo over met het rottigheid uithalen of de hele dag op de bank liggen.

Andere plek waar je snel meters kunt maken zijn de slachterijen. Wij houden veel kalveren en verwerken veel kalfsvlees dat we zelf niet consumeren (ca. 91% wordt geëxporteerd, zie https://agrimatie.nl/ThemaResultaat.asp ... torID=2257).
Dus we hebben hier de uitstoot, de mest, de overige milieubelasting en - daar heb je ze weer - de Oostblokkers terwijl we er economisch gezoen nauwelijks van profiteren. Ja, de Van Drie boys staan hoog in de quote 500, die kunnen inmiddels zonder.
Ik weet zeker dat als we morgen stoppen met het verbieden van het fokken, importeren en slachten van kalveren en kalfsvlees we in één keer van een heleboel problemen af zijn en we weer kunnen gaan bouwen omdat de stikstofuitstoot flink lager zal liggen. Dit is echt het laagst mogelijk hangende fruit in Nederland.
Ja, maar de boeren dan? Uitkopen. Geef ze wat geld en laat ze maar caravans stallen. Net zoals het gas in Groningen (ik val in herhaling). Oppompen dat spul en het handjevol huishoudens dat problemen heeft allemaal een miljoen geven. Probleem opgelost.
Scott Addict Gravel 2022
Colnago CX Zero 2016
Colnago Super 1991
Peugeot P10S 1985
Cube AMS 110 2011

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4523
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 16 nov 2023 14:03

wasbeer2006 schreef: 16 nov 2023 13:03 We moeten echt de bevolkingsgroei tegengaan en het argument dat we vergrijzen en daar mensen voor nodig hebben is echt onzin, dat wordt nog veel erger als het maar blijft groeien. Die robotjes zijn toch ook wel een keer af?
Vergrijzing is wel een groter probleem dan je hier nu doet voorkomen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 16 nov 2023 14:20

Ik bedoel dat we steeds meer inwoners krijgen in NL. Niet perse dat wij teveel kinderen zouden krijgen, dat valt hier wel mee.

Vergrijzing is absoluut een probleem, maar ik denk ook dat je daar naar andere oplossingen moet gaan kijken en niet binnen de gebaande paden daar ga je het niet redden. Communitys bv, dat wordt lastig verplichten, maar met de juiste mensen in je omgeving kan je een eind komen. Ik heb er al het ea over gelezen.
Ja dan kan je weer 150 beren op de weg zien, maar ik vind het goede initiatieven.

@Niel ik ben het ook helemaal met je eens. Ik neem even mijn situatie. Ouders gescheiden toen ik 8 a 9 was. Moeder met een uitkering en beetje alimentatie. Ze is vrij snel binnen de school uren gaan werken bij de woningbouw vereniging. Voor het geld op dat moment, nee. Ze werkt iets van 20 uur en hield dacht ik iets van 60 gulden meer over dan alleen de uitkering. Maar wel met het idee, als wij wat ouder waren ze meer kon gaan werken en na een jaar of twee kon dat en is ze 32 uur gaan werken en later 36. Zo zit een groot deel van wat nu thuis zit niet in elkaar.

De andere kant is weer dat je een bepaalde groep ook echt niet in je bedrijf wilt hebben. Daar ken ik de verhalen ook van.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16247
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 nov 2023 14:31

Neil schreef: 16 nov 2023 13:47

@Hadrianus: eens. Met die distributiecentra haal je meer ellende binnen dan dat het iets oplevert. Het zijn veelal prestigeprojecten van wethouders, als lichtend voorbeeld Tilburg. Wat daar de afgelopen jaren is bijgebouwd, niet normaal. En daar lopen alleen maar Oost-Europeanen rond. De "traditionele" werklozen hebben niet geprofiteerd van die extra werkgelegenheid. En wat Gerard schrijft: veel druk op gezondheidszorg (in het weekend staan die gasten elkaar naar het leven, de Omroep Brabant app staat er op zondag en maandag vol mee), huisvesting etc.

@wasbeer: over bevolkingsgroei hoor ik niemand. Niet direct in Nederland, maar wel wereldwijd. Birth control is het toverwoord. Kijk naar Gaza: 50% van de inwoners is onder de 18. dus je hebt het al jaren hondsberoerd zonder enige vorm van uitzicht en dan ga je nóg meer kinderen op de wereld zetten? Je wilt toch juist zo goed mogelijk zorgen voor je gezinsleden? Dan helpt het hebben van 7 kinderen in ieder geval niet.

Ten aanzien van Nederland: we hebben hier ruim voldoende personen om het werk in de bestaande distributiecentra, kassen et cetera uit te laten voeren. Kijk alleen al naar het potentieel in Rotterdam. Tineduizenden jongeren die geen werk hebben en niet op school zitten. Dwing ze maar te gaan werken! 's Ochtends om 06.00u de bus in richting de kassen en plukken maar. Niet op komen dagen? Alle subsidies die de ouders genieten (huurtoeslag, zorgtoeslag, etc) intrekken. Dan is het zo over met het rottigheid uithalen of de hele dag op de bank liggen.

Andere plek waar je snel meters kunt maken zijn de slachterijen. Wij houden veel kalveren en verwerken veel kalfsvlees dat we zelf niet consumeren (ca. 91% wordt geëxporteerd, zie https://agrimatie.nl/ThemaResultaat.asp ... torID=2257).
Dus we hebben hier de uitstoot, de mest, de overige milieubelasting en - daar heb je ze weer - de Oostblokkers terwijl we er economisch gezoen nauwelijks van profiteren. Ja, de Van Drie boys staan hoog in de quote 500, die kunnen inmiddels zonder.
Ik weet zeker dat als we morgen stoppen met het verbieden van het fokken, importeren en slachten van kalveren en kalfsvlees we in één keer van een heleboel problemen af zijn en we weer kunnen gaan bouwen omdat de stikstofuitstoot flink lager zal liggen. Dit is echt het laagst mogelijk hangende fruit in Nederland.
Ja, maar de boeren dan? Uitkopen. Geef ze wat geld en laat ze maar caravans stallen. Net zoals het gas in Groningen (ik val in herhaling). Oppompen dat spul en het handjevol huishoudens dat problemen heeft allemaal een miljoen geven. Probleem opgelost.
Dwangarbeid als oplossing? Ik denk niet dat bedrijven zitten te wachten op die lamlendige jeugd, al kregen ze ze gratis.

Wat Gaza betreft: een jonge populatie, een cultuur waarin verbehoedsmiddelen stom zijn en weinig vertier: van het één komt het ander. Dat heeft niks met keuze te maken vrees ik.

En kalveren zijn een bijproduct van de zuivelindustrie. Koeien moeten zwanger worden om melk te geven.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8368
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 16 nov 2023 14:41

Ernie, maar er wordt wel heel veel zuivel geëxporteerd. De meesten van ons eten ook graag eieren, maar dat betekent niet dat er zoveel eieren geproduceerd hoeven te worden om te exporteren.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8018
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 16 nov 2023 14:43

Jans schreef: 16 nov 2023 13:35 Als ik veel reacties lees lijk ik tot een minderheid te behoren. Niet bijdragen aan het land, maar je onttrekken aan zaken waar je best aan bij zou kunnen dragen.
Zoals gepensioneerd in Frankrijk gaan zitten bedoel je?
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16247
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 nov 2023 14:49

Ik wil maar zeggen: er bestaat nauwelijks een losstaande kalfsvleessector. Dan moet je dus de zuivelindustrie aan banden leggen, en die is dan weer te machtig.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie