Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Budgetvriendelijke alternatieven, input

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 nov 2023 08:34

Als je een minder vochtige schuur wilt.
Goed de ventilatie gaten uitboren, vaak zitten die vol met voegsel en cement.

In je dak zo,n draai ventilator monteren. ff gaatje zagen en klaar.
Zoiets vind ik altijd wel mooi
https://www.ventilatieland.nl/nl_NL/p/w ... F4QAvD_BwE

Dan blijft het echt een stuk droger.
De andere kant is een fiets kan er prima tegen. Behalve als je hem nat wegzet na een pekelrit.

1094
Forum-lid
Berichten: 1668
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 08 nov 2023 08:49

Zuigt die niet gewoon vochtige lucht aan als je schuur toch al niet geisoleerd is?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27576
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 nov 2023 08:51

Ik ventileer mijn beide schuren ook. De een met een automatische badkamerventilator, de ander met een grotere elektrische ventilator. Helpt heel goed tegen roestvorming op je gereedschap en spullen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12665
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 nov 2023 10:54

1094 schreef: 08 nov 2023 08:49 Zuigt die niet gewoon vochtige lucht aan als je schuur toch al niet geisoleerd is?
Ja ansich wel, maar het is in een enkelsteens of houte schuur 90% van de tijd een stuk vochtiger dan buiten.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16247
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 nov 2023 23:24

Ik denk dat je met enkelsteens halfsteens bedoelt. Mijn stal is gemiddeld ongeveer twee handvorm bakstenen dik (ongeveereen halve meter). Ik denk dat dat ook wel scheelt met het vocht.

Er zitten wel 2 slaapkamers boven, dus wil ik er niet de hele tijd koude lucht doorheen laten stromen. Het grootste probleem is het betonnen vloertje van een paar cm dun op sommigeplekken, zonder folie eronder. Dat moet ik een keer aanpakken.
Campagnolo Ultra Dork

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5233
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 10 nov 2023 11:19

1094 schreef: 08 nov 2023 08:49 Zuigt die niet gewoon vochtige lucht aan als je schuur toch al niet geisoleerd is?
Zonder ventilatie kom je in de situatie dat de luchtvochtigheid in de schuur lange tijd in het jaar te hoog is en niet kan dalen in periodes dat het buiten weinig vochtig is. Dat geeft bv die muffe geur in schuren of tuinhuisjes.
Door ventilatie zijn er voldoende periodes dat je lucht met weinig vocht in de schuur brengt en de luchtvochtigheid doet dalen. Zodanig dat je tools en fietsen geen last hebben van het vocht.
Of ook; het is niet omdat je lucht met hoge relatieve luchtvochtigheid inblaast dat dat een probleem is; bv in deze tijd van het jaar met de vele regen; buiten idd 100% luchtvochtigheid; maar in de schuur is het net iets warmer en is dat maar 90% luchtvochtigheid en zal je geen condensatie hebben.
En doordat je schuur niet geisoleerd is, zullen er ook weinig periodes zijn dat het in de schuur kouder is dan buiten (wat wel een probleem is). In mijn garage is dat enkele dagen per jaar een probleem. In de lente kan het plots warm zijn, in de garage is het dan nog koud, en dan krijg ik condensatie op de vloer. Dat is eigenlijk goed; de condensatie is op de vloer die daar geen last van heeft en al het werkgerief en fietsen hebben geen last van condensatie (want die zijn net iets warmer dan de massieve vloer). En enkele uren de garagepoort en tuindeur openen en het condensatie probleem op de vloer is ook weg voor de rest van het seizoen. Dus ook ventileren is hier de oplossing (helpt het binnen op te warmen en helpt vocht weghalen).
Ventileren (geforceerd of gewoon door voldoende openingen ongetwijfeld gebouw) geeft echt nooit een probleem is je schuur of tuinhuis. Ontbreken van ventilatie zal wel een probleem zijn.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5973
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 10 nov 2023 12:00

Mag het terug on- topic.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5896
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 10 nov 2023 12:08

Het topic is toch voorbij? Havana heeft zijn input en het artikel is geschreven
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1440
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 14 nov 2023 17:56

BertL schreef: 07 nov 2023 16:55
havana schreef: 06 nov 2023 12:57
BertL schreef: 06 nov 2023 11:52

"Veel remmenreinigers die in garages en werkplaatsen worden gebruikt, zijn kankerverwekkend. En dat hoeft niet, want er zijn op dit moment genoeg veiligere alternatieven op de markt. FNV Metaal en branchepartijen FOCWA, VACO, BOVAG, RAI en ander vakbonden zijn een campagne gestart tegen onveilige en ongezonde remmenreinigers. Doe de check!

Bekijk het veiligheidsinformatieblad (VIB) van de remmenreiniger die jij gebruikt zodat je precies weet wat er in zit.
"
En is C&C remmenreiniger van de Action goed of juist niet?
Zal ik eens met de ACtion mailen en om het veiligheidsinformatieblad (VIB) vragen?
Binnen een week antwoord vanuit Action. Dat siert ze.

Hier de link naar het informatieblad. Het goede nieuws tevens slechte nieuws is dat niet bekend is of het spul kankerverwerkend is:
"Carcinogeniteit Gebaseerd op beschikbare gegevens; aan de indelingscriteria is niet voldaan."

De link naar het complete VIB staat de komende week hier: https://we.tl/t-mn6gVWT85b
hun fietsen.

Plaats reactie