Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsen in de Biesbosch

LethalP
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2013 09:34

LethalP 08 nov 2023 20:12

Dit weekend 3 dagen op Europarcs de Biesbosch en (als het weer het toelaat) ook tijd om te fietsen.
Enkel vergeten om me te verdiepen in de route-opties aldaar.

Zijn er locals die wat goede suggesties hebben?
Dat mag zowel weg als gravel zijn en bij voorkeur ook daadwerkelijk door de Biesbosch.

Alvast hartelijk dank!

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1439
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 08 nov 2023 20:43

Toevallig ben ik dit jaar drie keer in en rond de Biesbosch geweest.
Het is wat het is: veel geasfalteerde fietspaden. Je kunt er strak omheen rijden en een paar fietspaden naar het hart van het gebied rijden.
Dit is wat ik in de aanbieding heb:
https://www.strava.com/activities/8942836875. Dit is letterlijk een rondje Biesbosch
https://www.strava.com/activities/9501273281. Hier heb ik tussen Dordrecht, Sliedrecht en Gorinchem een paar stukken Biesbosch meegepakt die niet in de rit hierboven zaten. (Veloviewertegels)
https://www.strava.com/activities/9619691506. En hier ben ik vanuit Rotjeknor de Biesbosch op een paar plekken doorgevlogen.

Doe er je voordeel mee.
hun fietsen.

Juppehup
Forum-lid
Berichten: 271
Lid geworden op: 13 aug 2014 16:47

Juppehup 08 nov 2023 21:50

Hier alles wat verhard is:
https://www.strava.com/activities/6532577483 😉

Maar geloof me, je kunt het niet fout doen in de Biesbosch. Het zijn allemaal goede wegen, allemaal mooi. De wegen dwars er doorheen, die zo lekker kronkelen, vind ik persoonlijk het mooist.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2388
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 09 nov 2023 10:25

Ik woon in de Alblasserwaard/Vijfheerenlanden. Het rondje Biesbosch wat BertL heeft gedeeld, is een aanrader. Verder ligt het Europarc eigenlijk net een beetje rottig. Je fiets wat makkelijker Brabant in, dan de Biesbosch. Het mooiste deel van de Biesbosch (IMHO) ligt ook niet in dit deel, maar juist bij Werkendam. Dus aan de andere kant van de Nieuwe Merwerde. In dat deel is een prachtig fietspad aangelegd. Als je de route van BertL volgt, dan kom je daar ook doorheen.

Zonder echt routes te hebben, maar dit zijn (naast het rondje Biesbosch) mijn tips:
1. Ga de Moerdijkbrug over en doe een Rondje Drunense Duinen. Mooiste stukje Brabant.
2. Doe zeker een rondje Vijfheerenlanden / Alblasserwaard, mijn home regio. Je kunt dit het beste aanrijden via Dordrecht / N3 en dan bij Oud Alblas dit gebied in. Als je linksaf richting het Westen gaat richting Alblasserdam dan kun je via de Lekdijk via Kinderdijk te polder in. Je kunt er ook voor kiezen om de hele Lekdijk te volgen (Kinderdijk zie je dan vanaf de Lekdijk) tot Ameide en dan weer terug via Meerkerk, Noordeloos, Ottoland, Bleskensgraaf weer richting Oud Beijerland. Of iets meer richting het zuiden via Noordeloos, Hoornaar, Giessenburg en Sliedrecht (langs het riviertje de Giessen). Die zuidelijke route vind ik het mooist.
3. Vermijd de regio richting het westen, dus Dordrecht en richting Oud-Beijerland. Veel te veel stoplichten en een heel saaie omgeving.

Enjoy!
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

1094
Forum-lid
Berichten: 1668
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 09 nov 2023 13:23

Drunense duinen zijn mooi maar op de racer in het weekend vaak te druk m.i.

fatmodul
Forum-lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 02 jan 2009 16:58

fatmodul 09 nov 2023 16:07

Gravel in de Biesbosch is er niet, hooguit wandelpad of modder. Verder is de Biesbosch ideaal racefiets-materiaal, heerlijk asfalt en rustige wegen.
Oja, Werkendam is natuurlijk ook gewoon NB ;)

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1439
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 10 nov 2023 15:20

Nog nooit zoveel kudoos in Strava gekregen.
hun fietsen.

LethalP
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2013 09:34

LethalP 12 nov 2023 22:28

Het letterlijke rondje Biesbosch van Bert gereden.
Dank voor de route.
Helaas was het zó mistig dat alsnog weinig van de omgeving gezien is.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1439
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 13 nov 2023 09:07

Alle reden om in de lente nog een keer terug te komen.
hun fietsen.

Plaats reactie