Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Politiek

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 29 okt 2023 21:14

Klein_Verzet schreef: 29 okt 2023 12:20 Volgens de opiniepeilers is hét onderwerp van gesprek "kernenergie." Wat doet men hier op dit forum? Gezellig keuvelen over klein grut, afsplitsingen en formatieperikelen.

Ik breid mijn lijst met bezwaren tegen kernenergie nog maar even uit (zie vorige berichten) :
1* Uranium moet komen uit dubieuze landen; bijvoorbeeld Niger.
2* In een reactor ontstaan heel vaak lekken.
3* Koeling via rivierwater in droge perioden is onzeker.
4* Uitgewerkt uranium wordt veelal per trein vervoerd langs steden, dorpen, door het landschap.
5* Het ontmantelen van een centrale neemt zo'n veertig jaar in beslag. Dat kost miljarden.
6* De schattingen van de zeespiegelstijging door het afsmelten van het landijs op Antarctica lopen uiteen van 0,5m tot 57,9m. Topografische gegevens Borssele, Zeeland, Nederland: locatie (51.39276 3.70945 51.45439 3.79522)
Gemiddelde hoogte: 0m Minimale hoogte: -5m Maximale hoogte: 14m.
1. Het meeste uranium komt uit Canada, Kazachstan en Australië.
2. Welke rampen zijn daar mee gebeurd? Een kolencentrale lekt de hele dag.
3. Gelukkig hebben wij betrouwbare rivieren. De zon schijnt zeker de helft van de tijd niet en windstil komt vaker voor.
4. En?
5. Duur zijn kerncentrales inderdaad, misschien moeten we ze iets minder veilig maken.
6. Punt 3 wordt dus vanzelf opgelost.

Zonder gekheid, betrouwbare energie zonder luchtvervuiling is waar we allemaal nu behoefte aan hebben. Het enige echte nadeel aan kernenergie is in mijn ogen dat we er niet 20 jaar geleden mee zijn begonnen.

Maruss
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 18 mei 2013 21:31

Maruss 29 okt 2023 21:43

Enzzo schreef: 29 okt 2023 19:39 En dat historisch perspectief is iets waarmee het joodse volk al decennia lang schermt. Dat staat echt volledig los van het huidige conflict. Dat gaat over hele andere, voornamelijk westerse, inmenging, in de historie.
Het huidige conflict staat zeker wel in verband met wat er is gebeurd in WO2. Met een van de laatste kolonialistische uitspattingen werd een gebied gegeven aan een groep mensen. Hierbij werd voorbijgegaan aan de inwoners van dat gebied, en nog steeds wordt hier door westerse regeringen aan voorbij gegaan.

De Israelische regering weet van dit historisch perspectief keer op keer optimaal gebruik van te maken en positioneert zich als de underdog, terwijl zij als kernmacht schijnbaar het alleenrecht hebben om andere landen regelmatig te bombarderen zonder dat iemand dan spreekt over een recht op zelfverdediging of vergelding.

Zo is het ook met Gaza. De actie van Hamas een paar weken geleden kwam natuurlijk niet uit het luchtledige. Hoewel Israel officieel zich heeft terug getrokken uit Gaza worden er zeer regelmatig acties uitgevoerd waar wij eigenlijk nooit iets van hoeren of lezen. Wij horen het pas als er weer raketten afgevuurd worden vanuit Gaza en dan wordt dit als startpunt gebracht door Israel, waarop zij dan weer reageren. Wat dat betreft is Gaza een soort wildpark, waar zo nu en dan de populatie(groei) onder controle gehouden moet worden, en agressieve elementen / bedreigingen worden dan 'verwijderd'.

Dit keer is de dreiging onderschat, en dat frustreert de Israelische bevolking. Het is een soort kat en muis spel waarbij Israel altijd aangeeft van commando centra en tunnels op de hoogte te zijn door meteen na een salvo vanuit Gaza de nodige doelen te bombarderen. Dit hadden ze ook pre-emptive kunnen doen, maar bewust wordt dat niet gedaan. Zo blijft er druk / onzekerheid bij de Israelische bevolking. Hier gaan ze vanuit dat de grens beveiligd is en eventuele raket aanvallen opgevangen worden door het Iron Dome. Eigenlijk tot nog toe was dat ook het geval, maar nu lijkt opeens het 'vangnet' niet zo goed te werken als werd gedacht.

Het probleem groeit en is tegelijkertijd onoplosbaar vanwege wederzijdse tegengestelde claims.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4640
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 30 okt 2023 11:06

Ernie C. schreef: 29 okt 2023 14:21 Je hoeft het internet maar te openen en de anti-islamitische sentimenten vliegen je om de oren. Zelfs op een fietsforum ben je niet veilig. Ik vind het dus inderdaad niet raar dat best veel moslims, die toch al meer aan de Palestijnse kant van het conflict staan, wat minder problemen hebben met Hamas. En waarom zou je je überhaupt moeten verantwoorden voor mensen die toevallig min of meer hetzelfde geloof hebben als jij?
Het interviewen van iemand die zichzelf een jihadist vind, maakt het negatieve beeld wel af, maar of dat nu meteen representatief is voor iedere moslim?
Hier ben je echt wel veilig, haat zit niet echt in de westerse cultuur. ( die ook verre van perfect is btw)
Probleem is wel dat kritiek bij of op de islam of enige zelf reflectie totaal afwezig is.
Het zou goed zijn als de gematigde / repressieve moslim ook de straat op zou gaan of zn stem zou laten horen voor de vele doden in bijvoorbeeld Jemen of Noord Afrika, en tegen de vele terreur groepen als, Boko haram, Hamas, Issi, Al Qaida enz enz.
Dat zijn nu niet echt een uithangbordje voor de Islam.
Ze mogen echt wel eens een keer dr hand in eigen boezel steken waarom er zo veel geweld en haat bij ze voorkomen , zelfs onderling. De anti-islamitische sentimenten komen niet van zelf uit de lucht vallen........

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16345
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 30 okt 2023 12:11

Haat zit niet in de westerse cultuur :lol: (ik hoop dat dit een grap is)

Verder voel ik mij niet verantwoordelijk voor wat anderen met dezelfde levensovertuiging uitvoeren en verwacht ik dat ook niet van anderen.
Campagnolo Ultra Dork

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 812
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 30 okt 2023 13:16

Voor zover mijn kennis reikt, is er nog nergens een werkende thorium-reactor (MSR of LFTR). Het is allemaal theorie. China is ondertussen aan het bouwen en zal waarschijnlijk de eerste zijn die er een in bedrijf kan stellen. Zoals een dronken vriend eens in de kroeg wist te vertellen: "Op papier kan alles, en ... is alles goedkoper."

Alle kerncentrales in België en Frankrijk worden zo'n beetje met rivierwater gekoeld. De afnemende omvang van gletsjers in de Alpen zal garant staan voor een gemankeerde wateraanvoer. Bovendien zijn al deze centrales Uranium gestookt. Nee, lekker als je in de stinkende hitte van de toekomstige zomers moet vernemen dat de kerncentrale stil is gelegd vanwege koelingsproblemen. Over energiezekerheid gesproken; niet dus.

Het aantal argumenten dat pleit voor kernenergie komt er tot nu toe op neer dat er sprake is van een "verstikkende zelfomhelzing" en valt onder de categorie napapegaaien van politici: "Ik vind kernenergie nodig, omdat ik het noodzakelijk acht."

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16345
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 30 okt 2023 16:07

In een hete zomer heb je genoeg aan zonnepanelen. Het enige wat je dan moet doen is 's avonds al je ijsjes opeten en de koelkast en diepvries leeg barbecuen (of ze met accu kopen).

Maar hoe rendabel is een per definitie onrendabele kerncentrale als hij maar voor 2/3 van de tijd kan draaien? Ik denk niet iemand van ons nog ooit goedkope stroom uit een nu nog te plannen kerncentrale gaat krijgen.
Campagnolo Ultra Dork

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4764
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 30 okt 2023 17:25

Klein_Verzet schreef: 30 okt 2023 13:16 Voor zover mijn kennis reikt, is er nog nergens een werkende thorium-reactor (MSR of LFTR). Het is allemaal theorie. China is ondertussen aan het bouwen en zal waarschijnlijk de eerste zijn die er een in bedrijf kan stellen. Zoals een dronken vriend eens in de kroeg wist te vertellen: "Op papier kan alles, en ... is alles goedkoper."
Thoriumcentrales zijn eigenlijk gebaseerd op oude kennis en hebben wel degelijk bestaan in het verleden. Zelfs in de jaren zestig al. De reden waarom toen uranium-centrales boven thorium-centrales werden verkozen heeft te maken met de Koude Oorlog. Uranium-centrales leverden stoffen op die konden gebruikt worden in nucleaire wapens, bij thorium-centrales was dat niet zo.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4640
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 30 okt 2023 17:43

Ernie C. schreef: 30 okt 2023 12:11 Haat zit niet in de westerse cultuur :lol: (ik hoop dat dit een grap is)

Verder voel ik mij niet verantwoordelijk voor wat anderen met dezelfde levensovertuiging uitvoeren en verwacht ik dat ook niet van anderen.
Sorry Ernie, maar ik schrik er toch wel van dat jij ervaart dat er haat is in het westen.
In mijn directe omgeving kom ik het gelukkig niet tegen of ik zie het niet dat kan natuurlijk ook. En ik kom in alle lagen van de bevolking Van quote 500 tot putjesschepper.

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1000
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 30 okt 2023 18:04

mao schreef: 30 okt 2023 17:43
Ernie C. schreef: 30 okt 2023 12:11 Haat zit niet in de westerse cultuur :lol: (ik hoop dat dit een grap is)

Verder voel ik mij niet verantwoordelijk voor wat anderen met dezelfde levensovertuiging uitvoeren en verwacht ik dat ook niet van anderen.
Sorry Ernie, maar ik schrik er toch wel van dat jij ervaart dat er haat is in het westen.
In mijn directe omgeving kom ik het gelukkig niet tegen of ik zie het niet dat kan natuurlijk ook. En ik kom in alle lagen van de bevolking Van quote 500 tot putjesschepper.
Hoe kom je erbij dat er geen haat is in het Westen? Je leest toch wel eens de krant of bezoekt een nieuwswebsite? Vijf minuutjes op twitter en je ziet voldoende haat. Persoonlijk ervaar ik ook weinig haat, maar dat betekent niet dat er geen haat zou zijn in Nederland en omringende landen.

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 30 okt 2023 18:11

Rutte NAVO boss?
Hij solliciteert erg nadrukkelijk.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4640
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 30 okt 2023 18:23

ColumsbusMJ schreef: 30 okt 2023 18:04 Hoe kom je erbij dat er geen haat is in het Westen? Je leest toch wel eens de krant of bezoekt een nieuwswebsite? Vijf minuutjes op twitter en je ziet voldoende haat. Persoonlijk ervaar ik ook weinig haat, maar dat betekent niet dat er geen haat zou zijn in Nederland en omringende landen.
Wat versta jij dan onder haat?

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4640
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 30 okt 2023 18:26

galileo2 schreef: 30 okt 2023 18:11 Rutte NAVO boss?
Hij solliciteert erg nadrukkelijk.
Dat is al beklonken,
Je schuift jezelf alleen naar voren als je 100% zeker bent van de functie.

Plaats reactie