Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Strandrace set-up stuur / banden

burnjo
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 jan 2021 13:28

burnjo 09 okt 2023 11:48

Hi

Binnenkort start het seizoen terug van strandracen en had graag nog wat tips opgerakeld ivm fiets set-up zonder al te zware/kostelijke wijzigingen.
Ik rijd, zoals de meesten, met een hardtail mtb (specialized epic) met het typisch breed stuur.
De meest effectieve change zijn de banden, en ging ik gaan voor de Schwalbe g-one speed (60 breed).
Ik vroeg me vooral af welk stuur jullie hiervoor aanraden/gebruiken? Ik zie er heel veel met kort stuur, en sommige met een koersstuur. Handig zou ook zijn om aero bars te hebben tijdens de lange rechte stukken, tips hiervoor?
Nog andere tips/tricks?

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3533
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 09 okt 2023 12:03

Aerobars als in een ligstuur? Volgens mij mag dat niet. Normaal koersstuur mag tegenwoordig wel volgens. Maar dan is bij jou denk ik de vraag wat je met je remmen en shifters moet.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

burnjo
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 jan 2021 13:28

burnjo 09 okt 2023 13:28

neen, niet de typische lange aero bars, iets zoals bvb de storm wharenga v3 maar is me iets te duur

peteri200
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 02 aug 2006 19:16

peteri200 09 okt 2023 14:34

Zoals je zelf aangeeft, banden zijn het belangrijkst. Ik ben voor dit seizoen juist geswitched naar een recht stuur op mijn strandfiets. Met je handen op de shifters miste ik veel controle in het losse zand. Afgelopen Zaterdag heb ik een eerste strandwedstrijd gereden en het rechte stuur beviel mij vele malen beter. Je mist dan wel de diepe positie van het in de beugel te kunnen rijden. Maar ik heb dat niet als een heel groot nadeel ervaren, het rechte stuur zit zo laag als mogelijk op het balhoofd gemonteerd met een -17'c stuurpen. Aerobars zijn inderdaad niet toegestaan. Die rechte sturen met een vast aero gedeelte eraan (dus niet los er aan geschroefd) werden tot op heden altijd gedoogd. Voorvering heb je op het strand niks aan, en het is nogal zonde voor je mooie vork ook om die door alle zoute rotzooi te jagen. Ook qua versnelling kom je met een huidige mtb vaak tekort tov de echte strandfietsen, met een 32 vooraan kun je met 6bft meewind gewoon niet genoeg snelheid maken om uberhaupt te volgen. Ik heb mn mountainbike dan ook gewoon een mountainbike gelaten en een extra strandfiets gekocht. Die kun je aanpassen naar je eigen inzicht en smaak. 1 ding is zeker je materiaal slijt en gaat vele malen sneller kapot op het strand. Maar het is o zo leuk om te doen ;)

pino
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 09 okt 2023 20:02

Zijn die korte binnen "bar-ends" wel toegestaan?
Niet zijken maar reiden !

peteri200
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 02 aug 2006 19:16

peteri200 09 okt 2023 20:21

Zie onderstaande mbt de huidige stuur regels van de knwu. Losse barends mag dus ook niet volgens mij. (Wat niet wil zeggen dat ik ze nooit zie op het strand overigens) zolang je geen top 10 renner bent zal het allemaal wel meevallen denk ik
Bijlagen
Screenshot_20231009_201743_Chrome.jpg

burnjo
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 jan 2021 13:28

burnjo 11 okt 2023 09:19

peteri200 schreef: 09 okt 2023 14:34 Zoals je zelf aangeeft, banden zijn het belangrijkst. Ik ben voor dit seizoen juist geswitched naar een recht stuur op mijn strandfiets. Met je handen op de shifters miste ik veel controle in het losse zand. Afgelopen Zaterdag heb ik een eerste strandwedstrijd gereden en het rechte stuur beviel mij vele malen beter. Je mist dan wel de diepe positie van het in de beugel te kunnen rijden. Maar ik heb dat niet als een heel groot nadeel ervaren, het rechte stuur zit zo laag als mogelijk op het balhoofd gemonteerd met een -17'c stuurpen. Aerobars zijn inderdaad niet toegestaan. Die rechte sturen met een vast aero gedeelte eraan (dus niet los er aan geschroefd) werden tot op heden altijd gedoogd. Voorvering heb je op het strand niks aan, en het is nogal zonde voor je mooie vork ook om die door alle zoute rotzooi te jagen. Ook qua versnelling kom je met een huidige mtb vaak tekort tov de echte strandfietsen, met een 32 vooraan kun je met 6bft meewind gewoon niet genoeg snelheid maken om uberhaupt te volgen. Ik heb mn mountainbike dan ook gewoon een mountainbike gelaten en een extra strandfiets gekocht. Die kun je aanpassen naar je eigen inzicht en smaak. 1 ding is zeker je materiaal slijt en gaat vele malen sneller kapot op het strand. Maar het is o zo leuk om te doen ;)
haha maar hoe vaak is het 6bft of meer?
maar je hebt wel gelijk, op die momenten kom je wel tekort!

welk stuur heb jij dan gemonteerd erop?
en met welke banden rij je nu?

peteri200
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 02 aug 2006 19:16

peteri200 11 okt 2023 19:29

Je zou er van staan te kijken hoevaak het echt hard waait aan de kust ;) , ook met 5bfr gaat het gewoon met 50pu+ over het strand. Er zit nu een carbon Newman stuur op wat ik over had van mijn vorige Cube mtb. Ik rij met de bekende Schwalbe G-one/big one strandbanden 60mm
Fototje van afgelopen Zaterdag
Bijlagen
Screenshot_20231008_163714_Gallery.jpg
Screenshot_20231011_193516_Gallery.jpg

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5118
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 11 okt 2023 20:10

burnjo schreef: 11 okt 2023 09:19 haha maar hoe vaak is het 6bft of meer?
maar je hebt wel gelijk, op die momenten kom je wel tekort!
Op het strand redelijk vaak, tenminste hier in Noord-Holland.

burnjo
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 jan 2021 13:28

burnjo 11 okt 2023 22:44

ik woon in België, daar varieert het enorm maar 6bft is zeker niet uitzonderlijk!

je fiets ziet er nice uit! op hoeveel bar rijd je rond op strandraces? tubeless?

ik zoek echt eens een specifiek type van stuur wnt online vind ik weinig keuze. maar gezien het van je vorige fiets is, is het waarschijnlijk niet gekend of beschikbaar

peteri200
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 02 aug 2006 19:16

peteri200 12 okt 2023 07:49

Bandenspanning varieert van parcours tot parcours, afgelopen zaterdag zaten er best veel gravelachtige duinpaden, en een heel stuk asfalt over de Oosterscheldekering in. ik heb toen op 1.1 voor en 1.2 achter gereden. Dat was voor over het strand niet ideaal ( te veel druk) maar voor de overige stukken kon ik flink doorrijden terwijl veel anderen dan zwalkend over de weg reden. Het is altijd toch een soort compromis wat je moet zoeken. Sommige races zijn enkel steeds hetzelfde rondje van een km of 5 a 6 dan kun je van te voren vrij goed bepalen met welke druk je kan rijden. Dat zal dan voor mij vaak net onder 1 bar zijn (68.5kg op 1.93m). Uiteraard rij ik tubeless, anders kom je niet aan die lage bandenspanning zonder je binnenband kapot te rijden.
Qua stuur maakt het denk ik allemaal zoveel niet uit, die van mij is een "Newmen Advanced Carbon Handlebar - 318.10 - 760mm - Flatbar - black". Maar dat is dus ook maar omdat ik die had liggen. Een standaard alu flatbar voldoet net zo goed natuurlijk.

Bonanza
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 okt 2023 20:18

Bonanza 27 okt 2023 20:19


Plaats reactie