Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Op zoek naar tweedehands racefiets

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16118
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 13 okt 2023 22:18

Ga eens wat fietsenmakers in je buurt, of wat verder weg af.
Als je nog in bent voor een fiets met velgremmen zou je wel eens op een heel prettig geprijsde overjaarse maar nieuwe fiets kunnen botsen.

Als je echter toch 2000 euro wil uitgeven.
Om je een idee te geven, een Carbon Cube Attain met Shimano 105 Di2 disc model 2023 heb je voor 2000 euro, moet je wel iets verder voor rijden.
I know myself like no one else
Nothing to defend

KogaCyclist
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 jul 2023 21:59

KogaCyclist 14 okt 2023 08:22

Ik ben pas sinds ruim een jaar gaan fietsen en omdat ik destijds niet wist of ik het leuk zou vinden heb ik wel gewoon de gok gewaagd op marktplaats.
Een bevriende fietser heeft de fietsen die ik online vond een beetje beoordeeld, ik wist er namelijk helemaal niets van en zodoende vond ik de fiets waar ik nu op rij. Full Carbon Koga met Ultegra afgemonteerd voor €400. Ik heb er geen seconde spijt van gehad en zou het zo weer doen je moet alleen een beetje geduld hebben.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5259
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 14 okt 2023 11:57

Limme schreef: 13 okt 2023 11:16 ...(liefst zo goedkoop mogelijk natuurlijk)
...
Je kan voor 300 euro een voldoende goede 2dehands fiets vinden; en voor 1500 Euro ook; maar voor +1.000 Euro en geen kennis van techniek of geen wil op zelf te sleutelen zou ik aanraden nieuw te kopen. Of idd bij een fietswinkel iets 2dehands kopen.

Wil je specifieker wat aanbod krijgen, wees wat specifieker in je richtprijs.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5259
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 14 okt 2023 13:32

Ps ; kan je op marktplaats niet -meer?- zoeken op enkel profesionele verkopers?

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 14 okt 2023 18:13

redmiller schreef: 13 okt 2023 19:21 Als je dan je MP koopje gevonden hebt, dan kun je altijd aan een speciaalzaak vragen of ze een ‘winterbeurt’ willen geven en de lagers zonodig vervangen.
En wat gaat zo’n winterbeurt kosten? Als dan ook nog eens blijkt dat ketting en cassette moeten vervangen worden.
400€?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5259
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 14 okt 2023 21:56

galileo2 schreef: 14 okt 2023 18:13
redmiller schreef: 13 okt 2023 19:21 Als je dan je MP koopje gevonden hebt, dan kun je altijd aan een speciaalzaak vragen of ze een ‘winterbeurt’ willen geven en de lagers zonodig vervangen.
En wat gaat zo’n winterbeurt kosten? Als dan ook nog eens blijkt dat ketting en cassette moeten vervangen worden.
400€?
het zal normaal niet duurder zijn als je diezelfde fiets koopt in een fietszaak en ze geven enige garantie... dan moet dat 'winderonderhoud' ook gebeurd zijn.

redmiller
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 14 okt 2012 13:09

redmiller 15 okt 2023 22:24

Vraag het eens aan de FM zelf. Ze bijten niet…
En de horizon fietst mee, elke dag...

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1412
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 18 okt 2023 09:17

Ik weet dat het onder jouw wensen valt, maar kijk ook eens naar nieuwe fietsen met tiagra. Nieuwste tiagra bestaat ook met schijven, is wel nog 10speed.
Mijn alu pendelfiets met tiagra doet niet onder op vlak van remmen of schakelen ten opzichte van mijn vorige generatie 105. Dat extra kransje achteraan mis ik niet.
Alu + tiagra spaart je nog wel wat, en daar ga je in praktijk weinig van merken en dan heb je toch een nieuwe fiets.

Gebruikersavatar
mderuiter
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 nov 2009 20:10

Gebruikersavatar mderuiter 25 okt 2023 12:31

Voor €1000 is er iig heel veel aanbod in prachtige carbon racers met velgremmen en ik zou daar nu niet meer aan uitgeven. Volgens mij hebben wij hetzelfde doel en budget dus zal delen wat ik doe. Afgelopen week heb ik mijn Specialized Tarmac/Ultegra/Roval CL wielen verkocht. Een beetje met pijn in het hart want echt een prachtige fiets maar wil "iets anders" (heb hem zelf opgebouwd en hij was helemaal af, tja) en ook over naar schijven: bredere banden en blijft pijnlijk dat je je velgen oprijdt. Daarnaast was mijn redenering dat een fiets met velgremmen, hoe fijn en goed ook, waarschijnlijk hard minder waard wordt komende jaren. En zouden nu alle covid fietsen niet een keer op de markt komen? :-)

Voor het budget zijn mijn uitgangspunten :
1. - Carbon - ja er zijn hele goeie alu frames maar carbon is in deze prijsklasse best gangbaar (zeker gebruikt). Risico bij gebruikt blijft wel dat je haarscheurtjes door constructiefouten of vallen niet altijd kunt zien.
2. - Mechanisch 2x11 Ultegra maar 105 is zeker acceptable. Technisch beschouw ik ze als gelijkwaardig en verschil in gewicht ga ik niet merken. Looks zijn pro Ultegra. En mechanisch ipv Di2 omdat ik nog niet zo ver ben in mijn hoofd haha (en budget)
3. - Goeie wielset - geen duidelijke voorkeur als is het een belangrijke factor in rijeigenschappen, gewicht en...prijs. Hoge velg is natuurlijk lekker (looks en geluid) maar ik reken er op dat een lage maar niet te zware wielset nu realistisch is. Upgraden kan altijd nog. Aanbod 2de hands neemt alleen maar toe en voordeel is dat je nu nooit in de verleiding komt een heel mooi setje met uitgeremd velgen te kopen. Wanneer een schijfwielsetje recht is en geen scheurtjes rond de nippels heeft (en dat is soms lastig te beoordelen) lijkt me lagers moeten (laten) vervangen het grootste en minst spannende risico.
4. - Geïntegreerde cockpit is altijd lekker maar ook iets om op een later moment mee te upgraden voor mij. Eventueel eerst verschillende stuurpennen proberen al wordt dat soms ook lastiger met kabels binnendoor.
5. - Sportievere geometrie dus kijk nu naar Canyon Ultimate, Sensa Giulia, Trek Emonda, Cube Agree, Ridley Fenix.

Met bovenstaand lijst struin ik Marktplaats af. Slijtage in de aandrijving is geen probleem, zeker met YouTube en een paar basic tools kan je dat zelf prima oplossen. Lagers hetzelfde al moet je je er comfortabel bij voelen en geduld hebben. En anders wat budget reserveren voor die beurt bij de FM.

Plaats reactie