Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Politiek

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 11 okt 2023 18:44

ColumsbusMJ schreef: 11 okt 2023 18:42
Lcsmet schreef: 11 okt 2023 18:17
ColumsbusMJ schreef: 11 okt 2023 13:38 ....... Zo heeft België de belofte gemaakt vanaf 2025 F16's te leveren aan Oekraïne ................
De Belgische premier heeft juist niks beloofd.
Het zal de volgende regering, waar hij en zijn partij hopelijk niet meer in zit, zijn die deze beslissing gaat nemen.
Ik lees nu ook dat de toezegging onder voorbehoud is. Daar heb je niet zoveel aan.
Daar zijn de meeste politici redelijk sterk in.
I know myself like no one else
Nothing to defend

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 11 okt 2023 18:49

ColumsbusMJ schreef: 11 okt 2023 13:38 Wat ik mij afvraag. Veel mensen hier lijken er vrij zeker van te zijn dat er voor beide landen niet meer zoveel te winnen valt. Er wordt echter nog wel veel materiaal gestuurd richting Oekraïne. Zo heeft België de belofte gemaakt vanaf 2025 F16's te leveren aan Oekraïne en komt Duitsland binnenkort met een steunpakket van 1 miljard euro. Ik snap dat je niet meteen de stekker eruit kunt trekken, maar als jullie al weten dat het bevoorraden van Oekraïne als trekken aan een dood paard is, dan zullen de hoge heren en dames dat vast ook wel weten. Zal er dan niet wat meer gekeken moeten worden naar diplomatieke oplossingen in plaats van het blijven toesturen van wapens? Misschien benader ik niet de juiste bronnen, maar ik kan nog weinig vinden over gesprekken aan de onderhandelingstafel. Dat lijkt mij een eerste stap naar "vrede".
Maar waarom denk je dat geld en materiaal naar daar gestuurd wordt ter verdediging van de natiestaat Oekraine? Het verleden leert ons dat zo'n zaken gebeuren voor andere belangen. De Westerse belangen in Oekraine zijn sinds Maidan onnoemelijk groot. Dat gaat over kapitaal, investeringen en de geopolitiek die daarvan ten dienste staat.
De reactie is ook ideologisch. De verdediging van Oekraine is dus conditioneel.

Wat bronnen betreft; vergeet alles dat je leest en hoort via kranten, tv en radio. Niet dat zij perse aan onbetrouwbare berichtgeving doen, maar de informatie die zij krijgen dient alleen voor communicatie naar de bevolking toe. Er is zeer weinig onafhankelijke nieuwsgaring bij de grote media. Zij kopen hun informatie van grote nieuwsbureaus wiens onafhankelijkheid betwistbaar is. Al was het maar om de commerciële waarde ervan.
Je kan je richten naar rapporten van denktanks (voor de lange termijn visies en ontwikkelingen) en voor de actualiteit kan je je informeren via technische bronnen, die de dag van vandaag makkelijk raadpleegbaar zijn via internet. In deze context zijn er massaal veel militaire experten die hun licht laten schijnen. Ook deze bronnen zijn kwa voorspellingen zeker niet eensluidend, voor de feiten grotendeels wel.

Als je het systeem beter wil begrijpen kan je je best baseren op situaties van het verleden; waarvan de afloop bekend is en we dus ook weten hoe er over bericht werd en wat er werkelijk aan de hand was. En hoever dat uit elkaar lag.
Een goed voorbeeld is de analyse van Tony Judt over de naoorlogse politiek. (Postwar a history of Europe since 45).
Een klein voorbeeld, hoe groot de vijandigheid tussen VS en Ussr ook was: de VS zorgde jaar na jaar voor voldoende graan (of zelfs geld voor graan) voor de Sovjets. Dat werd toen absoluut niet vrijgegeven aan de media, omdat dat politiek explosief was. Nu is dat gewoon geweten en raadpleegbaar. Dat kwam niet in de media. Toch waren er toen al experten die daar gewag van maakten. Uiteraard werden deze weggezet als onbetrouwbaar.

Of kijk de docu van 'Tegenlicht' van de vpro over Milosevic en zie hoe we in het ootje werden genomen. Dit was de politiek dragende aanleiding tot de (illegale) Navo-bombardementen. Sommige experten wezen ons daar toen op; maar zij werden weggezet als... onbetrouwbaar. (beide afleveringen nog steeds online beschikbaar via NPO).

Er is geen enkele reden om aan te nemen dat het nu anders is, daarom is het belangrijk om omzichtig met informatie om te gaan, zeker in oorlogssituaties.

Een ander punt dat toch ook nog enige belichting verdient: voor veel mensen is het moeilijk om hun analyse los te maken van hun moraliteit en hun emotionaliteit. Ik vind het zeer betreurenswaardig dat dit zelfs zo is in de professionele journalistiek. Dit leidt nooit tot een goed inzicht in de feiten.

ColumsbusMJ
Forum-lid

ColumsbusMJ 11 okt 2023 19:26

Dankjewel Lugosi, helder verhaal.

Ik had al wel een paar stukken op jouw aanraden van Rand gelezen.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 11 okt 2023 20:47

Voor politiek moet je tegenwoordig in Oostenrijk zijn…

https://www.demorgen.be/nieuws/van-een- ... ~b48cdd14/

pino
Forum-lid HC

pino 11 okt 2023 20:54

Radler uit de markt prijzen vind ik wel een loffelijk streven. Al vind ik een 400% tax op Red Bull nog beter.
Niet zijken maar reiden !

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 11 okt 2023 20:57

Damn, tijd voor het oprichten van een NL tak!
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 11 okt 2023 21:20

Goed verhaal lugosi,

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 11 okt 2023 21:23

daniel1975 schreef: 11 okt 2023 20:57 Damn, tijd voor het oprichten van een NL tak!
Je hoeft toch geen Radler te drinken?

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 13 okt 2023 00:21

havana schreef: 11 okt 2023 20:47 Voor politiek moet je tegenwoordig in Oostenrijk zijn…

Dit is wel zo’n beetje het summum van de wijze waarop veel mensen zich verhouden tot deze wereld tegenwoordig. Heel triest!
In Nederland hebben we ook dit soort partijen maar die richten zich meer op populistische thema’s. Iets met de wereld wordt eigenlijk beheerst door reptielen, de maanlanding is fake news.
Of Minder Marokkanen.
Of het co2 probleem bestaat niet.
Of, in het verleden: “elke werkende krijgt 1000€”
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 13 okt 2023 07:35

Dat is ook de reden dat ik wel eens denk dat niet iedereen stemrecht zou moeten hebben.
Maar denk maar niet dat dit een bepaalde groep is. In alle lagen zitten deze mensen.

Dat mensen er in meegaan is natuurlijk ook dat er vaak achteraf blijkt dat het toch net even anders zit.
Het is een moeilijke tijd, we worden niet eerlijk geinformeerd, dat is van alle tijden, alleen zijn een deel van die dingen nu makkelijk controleerbaar.

Neem en die blijf ik intressant vinden 911, Dat is echt niet in de bergen in afganistan verzonnen, die hebben 100% hulp van binnenuit gekregen.
Dat zullen ze ongetwijfeld weten maar nooit vertellen en dat snap ik ook wel weer, maar dat is dus wel koren op de molen van een bepaalde groep. Ik kan dat nog wel snappen dat je niet alles verteld, dat veroorzaakt nog meer angst en tegenstand.

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 13 okt 2023 08:05

Enzzo schreef: 13 okt 2023 00:21
havana schreef: 11 okt 2023 20:47 Voor politiek moet je tegenwoordig in Oostenrijk zijn…

Dit is wel zo’n beetje het summum van de wijze waarop veel mensen zich verhouden tot deze wereld tegenwoordig. Heel triest!
In Nederland hebben we ook dit soort partijen maar die richten zich meer op populistische thema’s. Iets met de wereld wordt eigenlijk beheerst door reptielen, de maanlanding is fake news.
Of Minder Marokkanen.
Of het co2 probleem bestaat niet.
Of, in het verleden: “elke werkende krijgt 1000€”
Of partijen die het minimumloon met 10-15% willen verhogen zonder degelijke financiering (vanwege gerelateerde stijging uitkeringen)…😂

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 13 okt 2023 08:08

Kiesdrempel lijkt me wel n optie om die fragmentatie en daardoor onbestuurbaarheid tegen te gaan. Maar daar zal SGP wel niet zo mee eens zijn.

Gesloten