Hallo fietsers,
Op mijn reservefiets (oude CAAD10 met Ultegra) heb ik steeds last van gekraak in het crankstel. Het schijnt een BB30-dingetje te zijn. Erg irritant. Het crankstel is een FSA-SLK 10-speed. Ik denk eraan om het crankstel te vervangen.
Ik zou 'm willen vervangen door iets goedkoops van Shimano, Tiagra bijvoorbeeld. Dit past vermoedelijk niet omdat het bracket anders is. Zijn hier adapters voor oid? En blijf ik dan verlost van dat gekraak?
Zijn er eventueel nog alternatieven? Hier en daar vind je soms nog wel een 10-speed FSA-crankstel. Maar de meeste crankstellen zijn tegenwoordig 11- of 12-speed uiteraard.
Bedankt!
FSA-crankstel vervangen
-
Oude-Kamphuis
- Forum-lid
Gekraak zit 'm in de lagers, en niet in het crankstel.
-
Oude-Kamphuis
- Forum-lid
Ja, dat weet ik. Maar omdat het ook een BB30 issue schijnt te zijn, wilde ik de hele boel een keer vervangen. Vraag is eigenlijk of ik een Shimano crank in een frame met BB30 passing kan plaatsen met een converter en of daar voors en tegens zijn.
Nou daarmee vervang je het lagersysteem niet, dus dat heeft geen enkele zin.
Er zijn adapters, maar er zijn ook alles in één oplossingen, bijvoorbeeld van C-Bear. Maar dan zit je nog steeds met BB30. Dat hoort bij het frame en welke crank je ook kiest, dat blijft zo.
Over het algemeen is een alles-in-een oplossing overigens wel meer kraakvrij dan een adapter.
Ik zou gewoon de BB30 lagers vervangen door bijvoorbeeld NTN of SKF. Zet ze met loctite 609 of 641 vast en het blijft wel een tijdje goed.
Er zijn adapters, maar er zijn ook alles in één oplossingen, bijvoorbeeld van C-Bear. Maar dan zit je nog steeds met BB30. Dat hoort bij het frame en welke crank je ook kiest, dat blijft zo.
Over het algemeen is een alles-in-een oplossing overigens wel meer kraakvrij dan een adapter.
Ik zou gewoon de BB30 lagers vervangen door bijvoorbeeld NTN of SKF. Zet ze met loctite 609 of 641 vast en het blijft wel een tijdje goed.