Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Obesitas

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3117
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 27 sep 2023 07:54

Weet je met welke versnelling je nu het meeste fietst? Kies vooral voor een lichte versnelling, zodat je vaker rond moet trappen om vooruit te komen. Dus niet op kracht fietsen. Werken met trainingsschema's moet je liggen. Het kan ook het plezier wegnemen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dan kun je beter alleen een route uitstippelen of een doel zoeken om naar toe te fietsen.

Ukkiedukkie
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 sep 2023 22:17

Ukkiedukkie 27 sep 2023 14:14

EmPeHa schreef: 27 sep 2023 07:54 Weet je met welke versnelling je nu het meeste fietst? Kies vooral voor een lichte versnelling, zodat je vaker rond moet trappen om vooruit te komen. Dus niet op kracht fietsen. Werken met trainingsschema's moet je liggen. Het kan ook het plezier wegnemen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dan kun je beter alleen een route uitstippelen of een doel zoeken om naar toe te fietsen.
Voor op klein, en achter op het 5de van de negen meestal. Maar vraag me niet hoeveel tanden dat zijn op het achtertandwiel. Geen idee.

1094
Forum-lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 27 sep 2023 18:22

Inderdaad, voordat je met hele schema’s aan de slag gaat gewoon eerst lekker fietsen en er voor zorgen dat je lol hebt. Cadans van rond de 90 rpm is prima

Ukkiedukkie
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 sep 2023 22:17

Ukkiedukkie 27 sep 2023 18:59

1094 schreef: 27 sep 2023 18:22 Inderdaad, voordat je met hele schema’s aan de slag gaat gewoon eerst lekker fietsen en er voor zorgen dat je lol hebt. Cadans van rond de 90 rpm is prima
Ik stippel momenteel gewoon een tour uit via komoot, en dan lekker fietsen…al heb ik vandaag wel verkeerd gereden en kwam er 5 km bij. Herberekenen via garmin edge is blijkbaar niet altijd blindelings te volgen.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8149
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 27 sep 2023 19:39

Haha 5 km uitbollen kan geen kwaad toch? Zie het als een cooling down 😉
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

windbreker
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 mar 2018 14:24

windbreker 27 sep 2023 20:43

Zoals ze hier in Brabant zeggen: keigoed dat je bent gaan fietsen. En nog beter: dat je rustig aan begint.
Ik wil nog de tip meegeven om ten minste tweemaal per week te fietsen, als het kan is driemaal nóg beter. Mag ook gewoon een uurtje zijn. Verder, heel goed naar je lichaam luisteren in deze fase, een hartslagmeter kan je daar bij helpen. Vooral opletten als je je moe voelt terwijl je hartslag ‘niet omhoog wil’. Dan moet je rust nemen.
En zoals anderen ook al zeggen, bespreek wat je doet en van plan bent met de huisarts of een sportarts. Neem geen onnodig risico.
Fiets zo mogelijk ook eens met anderen. Samen fietsen werkt motiverend.

Ukkiedukkie
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 sep 2023 22:17

Ukkiedukkie 27 sep 2023 22:10

windbreker schreef: 27 sep 2023 20:43 Zoals ze hier in Brabant zeggen: keigoed dat je bent gaan fietsen. En nog beter: dat je rustig aan begint.
Ik wil nog de tip meegeven om ten minste tweemaal per week te fietsen, als het kan is driemaal nóg beter. Mag ook gewoon een uurtje zijn. Verder, heel goed naar je lichaam luisteren in deze fase, een hartslagmeter kan je daar bij helpen. Vooral opletten als je je moe voelt terwijl je hartslag ‘niet omhoog wil’. Dan moet je rust nemen.
En zoals anderen ook al zeggen, bespreek wat je doet en van plan bent met de huisarts of een sportarts. Neem geen onnodig risico.
Fiets zo mogelijk ook eens met anderen. Samen fietsen werkt motiverend.
Ik probeer idd 3/week te gaan fietsen, al lukt dat niet elke week. Heb een garmin sportwatch, dus permanente hartslagmeting, en draag een hartslagband bij het fietsen voor nauwkeurigere meting. Zorg dat ik ook niet hoger dan zone 4 ga tijdens het fietsen, al schiet hij wel eens te hoog door bij een hellingkje ( of moet ik zeggen glooiing😳)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12726
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 03 okt 2023 09:46

Dat is opzich niet erg en als je wat langer fiets terug naar d3 en d2.
Als je een paar maanden verder bent en 2 a 3x per week 2 uur fiets zal je zien dat er enorme voortgang is.

Ik pak ondergetekende even. Ik heb de laatste 4 maanden bijna niet kunnen fietsen, daar net voor had ik voor mijn doen een top conditie.
30 gem met 128 a 130 hartslagen. En ik fiets al bijna 30 jaar minimaal 5000km per jaar. Nu na bijna vier maanden niets gedaan te hebben.
26 gem met diezelfde hartslag, zo hard gaat dat dus! en 4km is heel veel!

En afvallen en veel sporten is best lastig! Verkijk je daar niet op.
Maar super goed dat je gestart bent!!!

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2259
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 03 okt 2023 15:45

53x11 schreef: 26 sep 2023 15:05 Als je geen klachten hebt, en je bent lekker aan het fietsen (waarvoor hulde! :-) ), waarom zou je dan naar een arts gaan? Persoonlijk ben ik van mening dat er op dit forum wel erg snel naar medische ondersteuning gewezen wordt. Lijkt me in dezen niet zo nodig. Je hebt een verstandige (want low-impact) sport gekozen voor iemand met overgewicht, en het aantal studies waaruit blijkt dat bewegen een gunstig effect heeft zowel direct op het verminderen van vetmassa, als op allerlei comorbiditeiten van obesitas is overweldigend.

Ook het American College of Sports Medicine (toch wel een autoriteit op het gebied van gezondheid en bewegen) bijvoorbeeld vindt het in de meeste gevallen niet nodig om een medische keuring of iets dergelijks te ondergaan voordat je gaat sporten.
Helemaal mee eens.
Rustig opbouwen en luisteren naar je lichaam. Duiken er problemen op, dan kan je nog altijd een medische check-up laten doen.

Plaats reactie