Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Fietsbril?

Ukkiedukkie
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 sep 2023 22:17

Ukkiedukkie 30 sep 2023 22:43

Is een fietsbril werkelijk een must? Ik heb nl multifocale glazen in mijn gewone bril, en kan me mieilijk voorstellen dat ik dit ook in een fietsbril kan terugvinden.
Verzichtgedeelte nodig, want ik kan anders geen verkeersbord lezen tot ik er recht voor sta
Leesgedeelte nodig voor mijn garmin edge te kunnen volgen

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 434
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 30 sep 2023 22:47

Oogbescherming is wel handig: vliegjes/vuil met 35 km/u in je oog is niet prettig.
Maar als je al een bril draagt: nee, zeker geen must. Vooral voor de leuk.
I gotta warn you: I've got a compact and an 11-32 and I'm not afraid to use 'em!

derxx
Forum-lid
Berichten: 743
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 01 okt 2023 00:03

Voor mij was het als brildrager echt nodig. Ik kreeg boven de 30kmh al snel last van teveel wind in m'n ogen bij m'n normale zonnebril op sterkte, en hierdoor ook last van tranende ogen. Best lastig als je bergaf gaat >50kmh :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4232
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 01 okt 2023 07:15

Twee fietsmaatjes van me hebben een helm met vizier gekocht. Onder dat vizier kunnen ze dan gewoon een eigen bril dragen. Vizier is, afhankelijk van het weer, volledig transparant of een “zonnebril-kleur”.

r0g3r
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 sep 2023 10:15

r0g3r 01 okt 2023 08:46

Een fiets/zonnebril is zowat het eerste wat ik kocht ná de standaard wieleroutfit (broek/shirt/helm/schoenen). Heb een keer een rit volkomen in het water zien vallen door een vliegje in m'n oog wat ik er met geen mogelijkheid uit kreeg zonder fatsoenlijke spiegel.
Verder is, los van bescherming tegen insecten, bescherming tegen de zon ook geen overbodige luxe, je kunt serieuze oogschade oplopen door UV-straling.

Helm met vizier zie ik ook vaak bij mensen met een speed pedelec, dat zou idd een goede oplossing kunnen zijn.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1482
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 01 okt 2023 09:42

Of vergeet je garmin en rij enkel met je verweg sterkte op een fietsbrul met insert, ik begreep dat die multivocale lenzen nogal prijzig zijn.

Ik doe trouwens zelf al 6jr met dezelfde fietsbril, de sterke is niet helemaal meer up to date maar voor die paar uurtjes per week prima,
En ik heb alles zelf vezameld, bril(adidas zonyk) uit aanbieding, clip in uit web winkel, transparante shield van andere webwinkel, en lens voor clip in laten slijpen voor 60,- dat is niet krasvast of ontspiegelend, dat zit immers al in de shield. Ik was perongeluk >100€ minder kwijt, tov de oakley van de opticien.

0475
Forum-lid
Berichten: 819
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 01 okt 2023 10:07

Noodzakelijk? Nee, dat is het niet. Aanbevelenswaardig? Mijn inziens wel. Zie eerdere reacties.

Multifocale lenzen: Enkele merken hebben de mogelijkheid af-fabriek hiertoe en soms/vaak kan ook de opticien er nog voor zorgen.

Persoonlijk zou ik voor een merk/montuur gaan waar de lenzen op sterkte zijn en er niet met een clip/insert gewerkt wordt.

Qua afleesbaarheid van de Garmin: mocht je gepolariseerde lenzen in je fietsbril nemen: check dat je de Garmin nog kunt aflezen want in het LCD scherm van de Garmin zit ook een Pola filter en als beide elkaar in de wegzitten zie je alleen een donker beeld op je Garmin. 2 lineaire polafilters die haaks op elkaar staan blokkeren namelijk veel licht.

Bask
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 okt 2023 10:26

Bask 01 okt 2023 10:40

Veel argumenten voor het dragen van een fietsbril zijn al genoemd, maar ik draag 'm ook om niet met mijn gewone multifocale bril te fietsen. Die heeft namelijk glazen van glas (en niet van polycarbonaat, zoals de meeste fietsbrillen), en dat lijkt me met fietsen een te groot risico. Dus een paar jaar terug maar diep adem gehaald en een Oakley op sterkte (multifocaal) gekocht. Is mijn duurste fietsaccessoire tot nu toe, maar geen moment spijt van de aankoop!

microkid
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 01 mar 2022 16:44

microkid 01 okt 2023 11:41

Fietsbrillen met sterkte zijn er zeker, o.a. https://www.futurumshop.nl/bbb-impulse- ... wart.phtml. Het inzetstuk met de lenzen breng je naar je opticien. Of het ook multifocaal kan weet ik niet, maar wellicht kan je er wat mee.

0475
Forum-lid
Berichten: 819
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 01 okt 2023 12:13

Multifocaal in de kleinere glazen van een inzetbril kan technisch gezien wel maar is niet optimaal. Gebieden waar je scherp ziet (dichtbij en veraf) zijn klein en de overgang is ook abrupter, dan moet je heel precies 'mikken'. Dan kun je beter kiezen voor een merk/model waar de lenzen zelf op recept gemaakt kunnen worden.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4365
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 01 okt 2023 12:51

+1 voor de helm met vizier. Ik heb die ook en gebruik die indien ik een rit maak met tussenstop. Met een donkere bril een café binnengaan vind ik niet prettig.
Indien ik niet 5 jaar geleden een Oakley op sterkte had gekocht zou ik elke rit met vizier rijden.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15978
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 01 okt 2023 18:18

Kijk eens op het forum, er zijn laatst nog enige posts over het hoe/wat van multifocale fietsbrillen gepost.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie