Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Edco multi sys - Tacx Flux

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4242
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 26 sep 2023 20:28

Collega van me heeft ergens een Tacx Flux opgeduikeld. Hij kreeg echter geen cassette gemonteerd. De shimano lockring van zijn cassette pakt niet. Via beeld bellen werd ik er bij gehaald, en bij bestudering van de body blijkt er een (edco?) multi sys body op te zitten.
Klopt het dat je hierbij de cassette vast moet zetten met een campa sluitring? En moet hij dan de sluitring hebben voor een 11 tands kransje (bij een 11-28 shimano cassette)?
En zijn er nog speciale spacers o.i.d. nodig?

Wie weet raad?

R1Phrankey
Forum-lid
Berichten: 413
Lid geworden op: 14 aug 2011 19:22
Locatie: Roosendaal

R1Phrankey 27 sep 2023 18:06

Edco sluitring, dat schijnt dezelfde te zijn als een Campa sluitring.
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5387
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 27 sep 2023 18:25

Yes je moet een campagnolo sluitring gebruiken. ( of die van edco die erbij zat, maar dat is gewoon een campagnolo sluitring ). Geen speciale spacers nodig. Tenzij je echt de cassette niet vast krijgt.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4242
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 28 sep 2023 06:14

De campa sluitring had ik inmiddels uitgevogeld. De cassette (10 speed shimano) blijft ondanks spacers speling houden. Volgens het grote www moet er 2 of 3 mm spacers op. Afhankelijk of de cassette een “pocket” heeft. Wat dat is?
Nog maar eens met wat extra spacers rommelen!

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 28 sep 2023 17:14

Volgens mij betekent een "pocket" dat de cassette aan de achterkant (spaakkant) een beetje over de naaf valt.
Bij mij loopt de Edco sluitring overigens tegen het frame aan, een Campagnolo sluitring is kleiner/subtieler en heeft dat bij mij niet.

Plaats reactie