Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Politiek

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8493
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 22 sep 2023 12:09

Ernie C. schreef: 22 sep 2023 12:06
Jans schreef: 22 sep 2023 12:02
nijkie schreef: 22 sep 2023 11:53

Waar baseer je dit op dat een telefoon belangrijker is dan eten?
Aan wat ik regelmatig zie op tv met welke telefoons ze rondlopen. En daarna vertellen, dat ondanks het kindgebonden budget, er geen geld is voor ontbijt.
Ik zie ook regelmatig elfjes, kabouters en smurfen op tv. Ik weet niet of dat per definitie een betrouwbare bron is.

De mensen met schulden die je op tv ziet, zijn per definitie mensen die nog te helpen zijn met een ander bestedingspatroon, anders is het programma een flop.
Ernie, ik heb ergens gewerkt waar regelmatig loonbeslag opgelegd werd. Ik heb echt wel iets van de wereld gezien. En jammer voor die mensen, dat was geen elfjes voorstelling.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16376
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 22 sep 2023 12:11

Jans schreef: 22 sep 2023 12:03
Enzzo schreef: 22 sep 2023 11:57
SiO2 schreef: 22 sep 2023 11:42

+1

Echt om te kotsen. Wat een verschrikkelijk mensbeeld hou jij er op na!
Ik vind dit inderdaad ook een belachelijke redenatie! Probeer je kinderen maar eens succesvol in het onderwijs te laten zijn zonder internet en een laptop of tablet. Echt totaal wereldvreemd!
Ik heb werkelijk nergens geschreven dat je geen internet nodig hebt, maar dat hoeft geen 60 euro per maand te kosten, zoals ik op lijstjes tegenkom van mensen die niet rond kunnen komen.
Nee ik ben niet wereldvreemd. Al denken enkelen hier daar anders over. Ik weet wat geld waard is en wat ik er wel en niet mee kan doen.
Het goedkoopste abonnement internet + tv bij Ziggo is 66€. Doe er 15€ bij voor een mobieltje met abonnement (ik heb immers geen spaargeld begroot als je al geen geld voor eten hebt).
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16376
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 22 sep 2023 12:20

Maar als de norm blijkbaar is dat je met het minimumloon al niks extra meer mag kunnen doen, hoef je je dus ook niet meer af re vragen wat de prikkel zou moeten zijn om überhaupt te gaan werken.

Dat extraatje (hoeft niet veel te zijn dus), inclusief je eten en kleding, worden dus gesubsidieerd door de staat om de werkgevers te ontlasten, zodat zij de hogere lonen en hun eigen inkomen kunnen bekostigen en niet om de werknemers te helpen.
Campagnolo Ultra Dork

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 22 sep 2023 13:13

Ernie C. schreef: 22 sep 2023 12:00 .....Dat zeg ik toch niet. Vroeger stond de arbeiderswijk naast de fabriek. Tegenwoordig is het werk met minimumloon vaak te vinden op afgelegen industrieterreinen, vaak zonder goede ov verbinding.
+1.
Sterker nog, steden als Almere en Lelystad zijn destijds ontworpen met als achterliggende gedachte dat men dan kon wonen in het groen en werken in de grote stad (lees Amsterdam).
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12830
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 sep 2023 13:27

Van mij zou je van een minimumloon geen auto hoeven te kunnen betalen. Tenzij je enigzins een keus zou hebben om bv wat goedkoper te wonen. Die keus is er nu gewoon niet. Met alle vaste kosten ben je er al doorheen.

Ik vind dat er nog behoorlijk wat op een roze wolk zitten en denken dat het in NL wel meevalt. Daarmee zeg ik niet dat een deel daar zelf niets aan kan doen. In tegendeel die kunnen dat zeker.

Maar er is een behoorlijk groep die er niets aan kan doen en dat zie je in het extreem stijgen van de aantallen.
Als je een jaar of vij 3 a 400 euro overhielt kom je die nu tekort als je toevallig niet ergens werkt waar er een mega cao is afgesproken.

En die grote groep met vroeger gezonde inkomens, zit nu in de problemen, met name door de overheid door te hoge huren en bizarre energie prijzen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16376
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 22 sep 2023 13:39

Met de kanttekening dat die mensen grotendeels wel zelf VVD gestemd hebben :lol:

Natuurlijk is het vaak deels op één of andere manier wel eigen schuld maar bij het nemen van de menselijke maat, hoort ook het tot op zekere hoogte accepteren van menselijke eigenschappen. We zijn allemaal weleens lui of doen een onverstandige aankoop. Het probleem is dat zo'n bij arme mensen keihard aankomt en je jarenlang kan blijven achtervolgen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8642
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 22 sep 2023 13:51

Jans schreef: 22 sep 2023 12:09
Ernie C. schreef: 22 sep 2023 12:06
Jans schreef: 22 sep 2023 12:02
Aan wat ik regelmatig zie op tv met welke telefoons ze rondlopen. En daarna vertellen, dat ondanks het kindgebonden budget, er geen geld is voor ontbijt.
Ik zie ook regelmatig elfjes, kabouters en smurfen op tv. Ik weet niet of dat per definitie een betrouwbare bron is.

De mensen met schulden die je op tv ziet, zijn per definitie mensen die nog te helpen zijn met een ander bestedingspatroon, anders is het programma een flop.
Ernie, ik heb ergens gewerkt waar regelmatig loonbeslag opgelegd werd. Ik heb echt wel iets van de wereld gezien. En jammer voor die mensen, dat was geen elfjes voorstelling.
Ik mis de gokverslaving Jans;)
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4596
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 22 sep 2023 14:00

Drank, drugs, roken en gokken is alleen voor de elite weggelegd…;-)

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 22 sep 2023 14:01

Ergens is het idee ontstaan dat mensen die het minimumloon of net iets daarboven verdienen, niet hard werken. De VVD heeft het namelijk altijd over de hardwerkende :roll: :roll: Nederlander en bedoelt daarmee de middenklasse en alles daarboven. Ik durf de stelling wel aan dat veel mensen aan de onderkant van de arbeidsmarkt veel harder werken dan veel mensen die op 2x modaal of hoger zitten. Ik zie het om me heen op kantoor :lol: Dat betekent niet dat ik vind dat iedereen evenveel zou moeten verdienen of dat alles afgeroomd moet worden, zeker niet, maar iets meer empathie met mensen met een laag inkomen mag van mij wel. Ook die mensen moeten hun kinderen fatsoenlijk te eten kunnen geven en enigszins normaal kunnen kleden. En nee, Jans, een Iphone 14 hoort daar niet per se bij.

Daar komt nog iets anders bij wmb. Uit onderzoek blijkt keer op keer dat de financiële positie van mensen voor een behoorlijk groot deel simpelweg afhankelijk is van pech of geluk. En dan met name waar je wieg heeft gestaan. In wat voor land, wat voor gezin etc. Tegenwoordig ook steeds meer welk deel van Nederland. Daarnaast wat je tegenkomt in je leven. Scheidingen, ziekte etc. Mensen met een dikke bankrekening denken vaak dat ze die volledig aan zichzelf te danken hebben, maar hebben niet in de gaten dat dat maar deels het verhaal is.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16127
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 22 sep 2023 14:30

Orlok schreef: 22 sep 2023 11:33
Ernie C. schreef: 22 sep 2023 11:05 Als je alle toeslagen schrapt, dan is met de huur van een rijtjeshuis, een simpele, tweedehands gezinsauto, energie, de nodige verzekeringen en een telefoon, internet en tv abonnement het minimumloon wel op. Dan heb je nog geen eten en geen kleding.
Sorry @Ernie C. maar het hebben van een 'simpele tweedehands' auto vind ik nou niets als iets vanzelfsprekend voor een gezin wat leeft van een minimumloon, daar moet je volgens mij toch wat geld meer voor verdienen. :roll:
Ik ben al wat ouder, bouwjaar 1963. Mijn ma is gestorven toen ik, als oudste van 3 kinderen, 6 jaar was.
Wij hadden thuis geen centrale verwarming, geen badkamer, geen telefoon en ook een auto was er niet.
Ik ben voor mijn 18 jaar niet echt op vakantie geweest, enkel een weekje "sneeuwvakantie" naar Zwitserland met school en een minitrip naar Londen met mijn pa, broer en zus.

Misschien moet de lat om "gelukkig" te zijn een pak naar beneden.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16376
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 22 sep 2023 14:47

Lcsmet schreef: 22 sep 2023 14:30
Orlok schreef: 22 sep 2023 11:33
Ernie C. schreef: 22 sep 2023 11:05 Als je alle toeslagen schrapt, dan is met de huur van een rijtjeshuis, een simpele, tweedehands gezinsauto, energie, de nodige verzekeringen en een telefoon, internet en tv abonnement het minimumloon wel op. Dan heb je nog geen eten en geen kleding.
Sorry @Ernie C. maar het hebben van een 'simpele tweedehands' auto vind ik nou niets als iets vanzelfsprekend voor een gezin wat leeft van een minimumloon, daar moet je volgens mij toch wat geld meer voor verdienen. :roll:
Ik ben al wat ouder, bouwjaar 1963. Mijn ma is gestorven toen ik, als oudste van 3 kinderen, 6 jaar was.
Wij hadden thuis geen centrale verwarming, geen badkamer, geen telefoon en ook een auto was er niet.
Ik ben voor mijn 18 jaar niet echt op vakantie geweest, enkel een weekje "sneeuwvakantie" naar Zwitserland met school en een minitrip naar Londen met mijn pa, broer en zus.

Misschien moet de lat om "gelukkig" te zijn een pak naar beneden.
Op zich is dat de bedoeling (consuminderen) maar om dat nu alleen van de armsten te eisen lijkt mij nogal scheef.
Campagnolo Ultra Dork

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4596
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 22 sep 2023 14:51

Lcsmet schreef: 22 sep 2023 14:30 Misschien moet de lat om "gelukkig" te zijn een pak naar beneden.
Ik denk dat we het hoogtepunt van de welvaart achter ons hebben liggen en dat we allemaal een stapje terug moeten doen. Oorzaak: vergrijzing, klimaatkosten andere opkomende landen die ons voorbij streven, groningen dicht, etc

Dat gaat zonder slag of stoot en dat beginnen we te merken. Proberen nog krampachtig aan niveau vast te houden. Maar de rek is eruit.

Plaats reactie