Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Specialized

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8123
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 21 sep 2023 15:03

ludwig schreef: 21 sep 2023 12:49 Kan iemand iets zeggen over deze wielen op de nieuwe Specialized Roubaix SL8 Comp ? Zie beschrijving onderstaand zoals ze beschreven staan op de website van Specialized.
G540 slaat eigenlijk gewoon op de velg als ik op de website van DT Swiss kijk. Verder vind ik er geen enkele review of gebruikerservaringen over. Moeilijk te beoordelen als er niets over geschreven wordt, zelfs gewicht vind ik niet.

Front Wheel
DT Swiss G540 rim, 24mm internal width, tubeless ready, 24h, Specialized full sealed bearing thru axle hub, centerlock disc, DT Swiss Champion 14G stainless steel spokes, DT Swiss brass nipples

Rear Wheel
DT Swiss G540 rim, 24mm internal width, tubeless ready, 24h, Specialized full sealed bearing thru axle hub, centerlock disc, DT Swiss Champion 14G stainless steel spokes, DT Swiss brass nipples
Ik vermoed dat ze een Formula hub monteren.
Gewicht zal wel rond de 1900 gram zijn.
Basic wielen om de prijs laag te houden.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

r0g3r
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 sep 2023 10:15

r0g3r 22 sep 2023 12:23

Ik ben mij in mijn zoektocht naar een bikepacking-gravelbike een beetje in de Diverge Expert carbon aan het verdiepen, maar ik ben wel benieuwd naar de keuzes voor samengestelde groepset waarmee de fiets geleverd wordt.
Bij de cassette + rear derailleur wordt bijv. gekozen voor onderdelen uit de Eagle lineup (goedkoopste NX Eagle cassette / GX Eagle derailleur) terwijl de shifters en remmen Rival eTAP AXS zijn. Eagle kwam ik bij andere merken in de gravelbike-sectie eigenlijk nergens tegen, dus ben ik daar even verder over gaan lezen. Zo lees ik dat de cassette eigenlijk voor mtb gemaakt is en de ervaringen over de levensduur schrikbarend kort, slechts een paar duizend, soms zelfs maar 1500km? Mag je verwachten dat wanneer je er enkel op de weg en op lichte gravel mee rijdt, hij net zo lang mee kan gaan als een wielren-cassette, zeg 8-9k? De Eagle cassettes zijn ook nog eens 2x zo duur in aanschaf tov 105 11 speed bijv.

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat voor een fiets van 6300,- , de gekozen onderdelen wat 'goedkoop' aanvoelen als je marktbreed kijkt naar de aangeboden vergelijkbare gravelbikes in die prijsklasse. Ik wil hier niet een 'bij specialized betaal je enkel voor de naam' -discussie aanzwengelen hoor, maar de keuze in chainsets is bij alle Diverge modellen eigenlijk zo beperkt gebleven, overal 1by en de Eagle cassette.

Ik ben met name benieuwd naar hoe het rijgedrag van zo'n setup aanvoelt tov m'n huidige racefiets (34-50 met 11-30) wanneer je er mee gaat bikepacken; is zo'n 11-50t eagle cassette ook prima geschikt als je veel op normale wegen rijdt bijv? Of gaat je cadans bij iedere shift gigantisch op en neer? En kan ik als gematigd getrainde wielrenner met zo'n range toch eenvoudig klimmetjes aan (niveau 10% bijv). Als ik nu bijv. een stoplicht nader, switch ik enkel naar klein voorblad, en bij voldoende snelheid weer naar groot. Ben je met 1by 12-speed dan niet heel druk aan het schakelen steeds?
Mijn gevoel zegt dat ik voor zekerheid een 2by fiets zou moeten kiezen met meer range/kleinere stapjes maar de eenvoud/minder slijtage+onderhoud en looks van 1by spreken me ook enorm aan.

Een lange tijd lag mijn focus op de Canyon Grizl CF SLX8 met shimano di2, maar het DTC-principe (zelf in elkaar moeten zetten), de niet juist beschikbare maten en de kleur maakten dat ik m'n horizon ging verbreden en 1by mijn aandacht greep.

Een hoop uiteenlopende gedachtes en vragen en tevens een beetje een cross-over naar bikepacking, ben benieuwd naar de antwoorden.

pino
Forum-lid
Berichten: 2875
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 22 sep 2023 13:23

Zeker een 10-52 Eagle cassette lijkt mij heel prettig op een beladen gravelfiets. Anders blijf je klooien met wolftoothadapters. Op de weg zal het niet zo hard slijten, zeker als je je ketting op tijd vervangt.
Reken vooraf uit welke verzetten je denkt nodig te hebben. Harder dan 35/uur zul je niet vaak bij hoeven trappen.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 15592
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 22 sep 2023 21:47

Bijtrappen met bagage is overrated. Je moet ook nog kunnen remmen.

Dit jaar de MTB meegenomen naar Italië en ook wat stukken op de weg gereden en zo'n Eagle cassette is dan best ruk.

Een GRX 2x groepset zou mijn voorkeur hebben (eventueel wachten op de nieuwe 12 speed).
Campagnolo Ultra Dork

Peter243
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 18 mei 2012 21:44

Peter243 01 okt 2023 17:31

Vandaag goed georganiseerde fiets test dag bezocht. De omgeving Oosterbeek als achterland in combinatie met het mooie weer helpt zeker mee.

r0g3r
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 sep 2023 10:15

r0g3r 01 okt 2023 19:08

Peter243 schreef: 01 okt 2023 17:31 Vandaag goed georganiseerde fiets test dag bezocht. De omgeving Oosterbeek als achterland in combinatie met het mooie weer helpt zeker mee.
Ik was er ook, het was goed voor elkaar inderdaad. Eenmaal ingecheckt maakte het eigenlijk niet meer uit tot hoe laat je fietsen bleef testen en welke. Ik was er om 10:30u en ben uiteindelijk rond 14u weer op huis aan gegaan. Ik begon op de 2024 Roubaix s-works, hierna 2x met de Diverge Expert weggeweest (voor deze fiets kwam ik ook primair) en heb uiteindelijk als laatst nog een rondje iets buiten de voorgeschreven route (ik ken Arnhem goed) op de nieuwe Tarmac SL8 S-works gereden (allen SRAM).

Komend van een instap carbon Giant Defy was dit werkelijk een wereld van verschil. Die S-works til je met 1 pink op, zo licht. Ook het elektrisch schakelen was een verademing.

Mbt de Diverge zijn m'n gedachten nog een beetje mixed. Ik moest erg wennen aan 1by en het bijhorende bereik van zo'n grote cassette (11-50). De sprongen tussen de tandwielen zijn behoorlijk groot, wat telkens voor een flinke cadans-verspringing zorgt. Toen ik even bergafwaarts ging zat ik al heel snel op 't kleinste kransje viel me op. Kan me voorstellen dat bij een langere afdaling, je dan enkel nog aan het uitrollen bent op een gegeven moment.
Ook vond ik 42mm voor m'n gevoel flink wat rolweerstand hebben, het voelde wat 'sluggish' aan tov een racer, maar dit kan ook het algehele gevoel van de 1e keer op een gravelbike rijden zijn, hoewel ik de verschillende rijeigenschappen wel begrijp natuurlijk. Misschien is 38mm ook al voldoende als je enkel af en toe op lichte gravel vertoeft en de rest gewoon op de weg.

Al met al een leuke dag om eens geheel vrijblijvend (je wordt niet bestookt met een salespitch, maar kunt uiteraard wel alles vragen) met het topspul in aanraking te komen.

knoeier
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 jan 2022 20:24

knoeier 01 okt 2023 23:23

Die grote onderdeelfabrikanten zouden eens iets moeten verzinnen dat je kunt schakelen zonder batterijen en onbegrijpelijke electronica. Maar om zoiets te laten werken zal wel niet mogelijk zijn. Hebben jullie er wel eens bij stil gestaan dat een electronische groep misschien helemaal niet zo duur is om te produceren. Shifters met wat knopjes en electronica die niet heel bijzonder is hoeft niet veel te kosten . Mechanisch is veel duurder, meer onderdelen en lastiger te assembleren. Toch vragen ze voor die E dingen veel meer geld. Worden we misschien een beetje belazerd, moeten we 0,1 sec sneller schakelen op een toerfiets, waarom stopt een fabrikant met zijn meest geliefde product (Ultegra mechanisch). Zal ik wel nooit antwoord op krijgen

sworkskid
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 15 aug 2019 01:41

sworkskid 02 okt 2023 09:34

Daar heb je wel een punt, kost is idd niet te verantwoorden

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4243
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 02 okt 2023 09:45

Grote kans dat je gelijk hebt. Zie je in auto-industrie ook. Touch-screens ipv knoppen... onder het mom van moderner, maar onderliggend is t veeeel goedkoper.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 35953
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 okt 2023 10:13

zipppppp
te off topic
Laatst gewijzigd door daniel1975 op 02 okt 2023 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
I wanna feel sunlight on my face

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8123
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 02 okt 2023 11:04

knoeier schreef: 01 okt 2023 23:23 Die grote onderdeelfabrikanten zouden eens iets moeten verzinnen dat je kunt schakelen zonder batterijen en onbegrijpelijke electronica. Maar om zoiets te laten werken zal wel niet mogelijk zijn. Hebben jullie er wel eens bij stil gestaan dat een electronische groep misschien helemaal niet zo duur is om te produceren. Shifters met wat knopjes en electronica die niet heel bijzonder is hoeft niet veel te kosten . Mechanisch is veel duurder, meer onderdelen en lastiger te assembleren. Toch vragen ze voor die E dingen veel meer geld. Worden we misschien een beetje belazerd, moeten we 0,1 sec sneller schakelen op een toerfiets, waarom stopt een fabrikant met zijn meest geliefde product (Ultegra mechanisch). Zal ik wel nooit antwoord op krijgen
Wat heeft dit met Specialized te maken?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Peter243
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 18 mei 2012 21:44

Peter243 02 okt 2023 19:58

2xtarmac 1x roubaix 1x atheos
Allen electronisch schakelen en allen in s-works uitvoering. Die Atheos is wel erg ligt van gewicht. Mooie fietsen, mooie prijs….

Plaats reactie