Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote domme vragen topic

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2202
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 21 sep 2023 07:24

Tja, met een nieuw zadel 4 uur gaan fietsen dan werkt het nooit. Je hebt (als veel fietser) zeker een rit of 3 nodig om aan een nieuwe zadel te wennen, die ritten moeten rond de 2 uur zijn niet langer.
Ach, ik zeg ook maar wat

Peter V
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 feb 2012 12:08

Peter V 21 sep 2023 08:11

Kan iemand mij vertellen wat dit onderdeeltje is en waar het thuis hoort?

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb een Ultegra groep gekregen (in 1 zak) en daar zit dit bij in.

Peter V
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 feb 2012 12:08

Peter V 21 sep 2023 08:16

Dat was inderdaad een domme vraag. Zelf net gevonden met "afbeelding zoeken in Google". Shimano Cable Cover R8000, voorderailleur.

fadje104
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 jul 2023 07:24

fadje104 21 sep 2023 09:06

Peter V schreef: 21 sep 2023 08:11 Kan iemand mij vertellen wat dit onderdeeltje is en waar het thuis hoort?

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb een Ultegra groep gekregen (in 1 zak) en daar zit dit bij in.
Voor derailleur.

Afbeelding

Gerwin89
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:22

Gerwin89 21 sep 2023 09:28

ophetkantje schreef: 21 sep 2023 07:24 Tja, met een nieuw zadel 4 uur gaan fietsen dan werkt het nooit. Je hebt (als veel fietser) zeker een rit of 3 nodig om aan een nieuwe zadel te wennen, die ritten moeten rond de 2 uur zijn niet langer.
Ik bedoel te zeggen dat zo'n meting heel anders is als buiten langer dan 5 minuten fietsen.
En dat je dat zelf voelt buiten, of dat nu 2 uur of 4 uur is.
Als je een zadel hebt wat niet goed bij je past, ga je er niet aan wennen.
Ook niet na 3 ritten van 2 uur.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5404
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 21 sep 2023 09:41

Ik heb niet de ervaring dat het meten van zitbotjes altijd zinnig is. In ieder geval niet voor mensen die diep zitten en het bekken veel naar voren kantelen, want daar raken de zitbotjes op gegeven moment het zadel niet meer en dan zit je op de v-vormige delen van het bekken die daarvoor zitten. Sinds ik ooit een SMP dynamic via marktplaats heb aangekocht, nooit meer andere zadels genomen op de racefietsen. Die SMPs werken namelijk als een soort ondersteuning van de hele onderkant van het bekken. Ik vergelijk het meestal met een steunzool. Zo lang het kommetje onder de juiste hoek afgesteld staat zit je perfect, heel stevig en kan je heel stil blijven zitten. Naar voren of naar achter schuiven bij inspanning is er dan echter ook NIET bij. Je zit altijd op precies dezelfde plek, daar moet je wel tegen kunnen. Je kan dus niet echt op het puntje van je zadel schuiven bijvoorbeeld.

Op de mtb, waar ik veel korter en rechter zit klopt de gemeten zitbotbreedte bij mij dan weer wel. Daar is het zadel ook wel 2 volle cm breder dan mijn SMPs op de racefietsen. Daar zit ik op een aliante vs in 155mm! Ook wel een enigszins rond zadel, maar een stuk breder.

Het optimale zadel kan dus in mijn ogen per fiets compleet verschillen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 706
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 21 sep 2023 09:49

Grappig hoe dat altijd per persoon kan verschillen. Ik reed eerst met drie verschillende zadels op de MTB, gravelbike en racer, allen puur gebaseerd op de metingen. Sinds ik overal hetzelfde zadel op heb, fiets ik zonder zitklachten.
Cannondale CAAD10 | FSA PowerBox

Orbea Terra H30

Pitti Carabinieri
Forum-lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 06 okt 2017 12:52

Pitti Carabinieri 24 sep 2023 20:16

Een aantal weken geleden was mijn band plots lek terwijl de fiets aan het rek hing.
Wellicht een klein lek, binnenband vervangen en de 2 ritten erna met een harde band de fiets weer opgehangen. Nu heb ik 2 weken niet gefietst en zie ik vandaag dat de achterband weer leeg is. Oppompen lukt ook niet dus het kan geen klein lek zijn.

Zit er toch iets in de band denken jullie? Of mis ik iets. Banden zijn nog als nieuw.

Gebruikersavatar
RonV66
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 aug 2018 21:01

Gebruikersavatar RonV66 24 sep 2023 20:20

Pitti Carabinieri schreef: 24 sep 2023 20:16 Een aantal weken geleden was mijn band plots lek terwijl de fiets aan het rek hing.
Wellicht een klein lek, binnenband vervangen en de 2 ritten erna met een harde band de fiets weer opgehangen. Nu heb ik 2 weken niet gefietst en zie ik vandaag dat de achterband weer leeg is. Oppompen lukt ook niet dus het kan geen klein lek zijn.

Zit er toch iets in de band denken jullie? Of mis ik iets. Banden zijn nog als nieuw.
Kern van je ventiel zit misschien een beetje los. Kijk eens of je die aan kan draaien.

Gebruikersavatar
MPolleke
Forum-lid
Berichten: 395
Lid geworden op: 07 mar 2014 22:15
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 24 sep 2023 20:47

Laatst had ik ook twee lekke banden achter elkaar. Bij de tweede toch even beter gekeken. Er bleek een nagel van 8mm door de buitenband te steken. Ik rij bijna nooit lek en was vergeten dat dit verstandig is om na te kijken.

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1008
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 25 sep 2023 08:50

Kun je arm- en beenstukken wassen in de wasmachine? Ik heb de verpakking weggegooid en kan op de website waar ik de kleding vandaan heb niets vinden over de wasvoorschriften. Het betreffen de Assos Spring Fall Leg Warmers beenstukken en armstukken, geen idee of dat nog uitmaakt.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2069
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 25 sep 2023 08:54

Heb ik altijd wel gedaan ja.
Enige is dat mijn beenstukken nu grijs zijn ipv zwart. Maar na 15 jaar kan er natuurlijk ook wel wat kleurverschil optreden.

Plaats reactie