Shimano remmen vind ik dat weer fijner qua modulatie en eenvoud van werken. Minerale olie is veel fijner werken.
De schakelknoppen/systematiek bij sram is onvolprezen intuïtief goed. Zeker met handschoenen aan.
Specialized
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 38123
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Less is bore
Dat klopt. En hoe vaak doe je dat installeren? Precies: 1x. En dan is de accu voor altijd netjes weggewerkt in het frame en kijk je niet elke rit tegen die vreselijk lelijke batterijen aan.Sram schakelt snel genoeg, de shifters houden heerlijk vast en kwa montage een stuk eenvoudiger te installeren dan Shimano met al de kabeltjes door het frame en accu in de zadelpen....
Ik vind de looks van SRAM groepen goed, maar de batterijen absoluut niet.
BTW, de 12sp shifters van Shimano zijn ook draadloos. Als je wil, je kan ze ook bekabelen.
Qua remmen vind ik persoonlijk niet zoveel verschil tussen zitten.
Laatste opmerking. Als je het SRAM schakelsysteem zo fijn vindt... je kan dit bij Shimano ook zo instellen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
En dan heb je nog die geweldig goede accu bij Shimano, wanneer je die niet op z'n tijd oplaadt gaat ie stuk terwijl ie eigenlijk 5000km zonder opladen aankan.
Dat die accu eigenlijk geregeld 1x per maand aan de oplader moet liggen zeggen ze er niet bij...
Kun je weer je zooi uitbouwen en maar hopen dat je onder garantie een nieuwe krijgt.
En ondertussen staat je fiets in de demontage modus omdat je niet kan schakelen/fietsen.
Over de looks gesproken: Die vierkante blokkendoos van een voorderailleur is ook niet het toonbeeld van subtiliteit!
Kwa remmen: Sram is veel bijteriger, grijpt sneller aan en geen gekrijs van de schijven, maar dat is persoonlijk zoals alles hier beschreven persoonlijk is...
Dat die accu eigenlijk geregeld 1x per maand aan de oplader moet liggen zeggen ze er niet bij...
Kun je weer je zooi uitbouwen en maar hopen dat je onder garantie een nieuwe krijgt.
En ondertussen staat je fiets in de demontage modus omdat je niet kan schakelen/fietsen.
Over de looks gesproken: Die vierkante blokkendoos van een voorderailleur is ook niet het toonbeeld van subtiliteit!
Kwa remmen: Sram is veel bijteriger, grijpt sneller aan en geen gekrijs van de schijven, maar dat is persoonlijk zoals alles hier beschreven persoonlijk is...
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 38123
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik heb de Force remmen op mijn inmiddels verkochtte Ultimate helemaal vrij van ellende gekregen. Setje Galfer blokken en XTR schijven loste alles op
Less is bore
Blokkendoos? Oordeel zelf
Verder vind ik het helemaal prima hoor, dat je SRAM fan bent. Maar nepnieuws verspreiden over Shimano's accu vind ik wel een beetje heel laag bij de grond. Als je je daar toe moet verlagen geeft wel aan dat de argumenten écht op waren.
Ja, er zijn problemen geweest met defecte accu's. Procentueel gezien zijn dat er nog altijd héél wat minder dan de problemen die er met AXS en eTap m.b.t. derailleurs en batterijen zijn en zijn geweest.
Je doet bovendien voorkomen alsof het uitbouwen van een batterij veel werk is. Ook dat is gewoon onzin. Net als dat geneuzel over krijsende schijven. Shimano schrijven krijsen niet, die van SRAM overigens ook niet. Behalve dan als 't nat ligt, dan wel maar dat is helaas een producteigenschap.
De reden dat je wel krijsende schijven tegenkomt in de praktijk is dat mensen veel te veel smeermiddel gebruiken en dit op de discs/blokken terecht komt.
Ik zal nooit beweren dat SRAM waardeloos spul is want dat is het niet. Je kan er zelfs de Tour mee winnen. Wél zijn er gewoon verschillen en die moet je zo eerlijk mogelijk benoemen. Als je argument gaat aandragen dat de lelijke batterijen mooi zijn, dan zit er maar één ding op en dat is een afspraak maken bij de Pearl.
Overigens zal ik ook nooit beweren dat het 2-batterijensysteem van SRAM geen voordelen heeft. Natuurlijk heeft dat voordelen. Maar ook nadelen, waarvan de looks de belangrijkste is.
Verder vind ik het helemaal prima hoor, dat je SRAM fan bent. Maar nepnieuws verspreiden over Shimano's accu vind ik wel een beetje heel laag bij de grond. Als je je daar toe moet verlagen geeft wel aan dat de argumenten écht op waren.
Ja, er zijn problemen geweest met defecte accu's. Procentueel gezien zijn dat er nog altijd héél wat minder dan de problemen die er met AXS en eTap m.b.t. derailleurs en batterijen zijn en zijn geweest.
Je doet bovendien voorkomen alsof het uitbouwen van een batterij veel werk is. Ook dat is gewoon onzin. Net als dat geneuzel over krijsende schijven. Shimano schrijven krijsen niet, die van SRAM overigens ook niet. Behalve dan als 't nat ligt, dan wel maar dat is helaas een producteigenschap.
De reden dat je wel krijsende schijven tegenkomt in de praktijk is dat mensen veel te veel smeermiddel gebruiken en dit op de discs/blokken terecht komt.
Ik zal nooit beweren dat SRAM waardeloos spul is want dat is het niet. Je kan er zelfs de Tour mee winnen. Wél zijn er gewoon verschillen en die moet je zo eerlijk mogelijk benoemen. Als je argument gaat aandragen dat de lelijke batterijen mooi zijn, dan zit er maar één ding op en dat is een afspraak maken bij de Pearl.
Overigens zal ik ook nooit beweren dat het 2-batterijensysteem van SRAM geen voordelen heeft. Natuurlijk heeft dat voordelen. Maar ook nadelen, waarvan de looks de belangrijkste is.
Laatst gewijzigd door havana op 20 sep 2023 09:34, 3 keer totaal gewijzigd.
Ik heb Red ETAP op twee fietsen en Dura Ace 12 speed op een andere. Allebei functioneren ze meer dan behoorlijk. Voor mij is de ergonomie van ETAP onovertroffen, de shifters en hoods passen me erg goed en de schakellogica is net iets beter (beide shift levers samen gebruiken voor de voorderailleur is minder foutgevoelig dan de tweede knop links of rechts in mijn geval). Ook het concept met de twee batterijen die extern en onderling uitwisselbaar zijn, vind ik beter. Maar qua schakelkwaliteit wint Shimano het wel hands down. En ik heb ook al wel 2x een ETAP achterderailleur gehad die de geest gaf.
Voor een volgende fiets zou ik Shimano kiezen.
Voor een volgende fiets zou ik Shimano kiezen.
Precies wat Havana zegt, die blokkendoos zijn ze met de huidige lijn vanaf dus dat is geen argument meer, en daarnaast vond ik SRAM inderdaad ook al een stuk lomper dan Shimano. Maar dat is allemaal inderdaad subjectief.
Met SRAM shifters heb ik geen ervaring maar grootste nadeel van SRAM remmen vind ik het gebruik van DOT in plaats van Minerale olie. DOT heeft absoluut voordelen en is noodzakelijk in remsystemen voor auto's en motoren maar die voordelen zijn niet of nauwelijks van toepassing op fietsen volgens mij. Daar tegenover staat dat DOT wel veel smeriger en aggresiever spul is om te verwerken en niet houdbaar na openen omdat het hydrofiel is. Shimano Minerale olie is daarentegen eeuwig houdbaar en heb ik gewoon in een liter verpakking in de schuur staan waar ik af en toe wat uit kan trekken (niet dat dat vaak voorkomt, maar toch).
Ik vind het ook wel jammer eigenlijk dat Specialized (om weer een beetje on-topic te gaan) meer richting SRAM lijkt te trekken, zeker op gebied van MTB's is dit al het geval.
Met SRAM shifters heb ik geen ervaring maar grootste nadeel van SRAM remmen vind ik het gebruik van DOT in plaats van Minerale olie. DOT heeft absoluut voordelen en is noodzakelijk in remsystemen voor auto's en motoren maar die voordelen zijn niet of nauwelijks van toepassing op fietsen volgens mij. Daar tegenover staat dat DOT wel veel smeriger en aggresiever spul is om te verwerken en niet houdbaar na openen omdat het hydrofiel is. Shimano Minerale olie is daarentegen eeuwig houdbaar en heb ik gewoon in een liter verpakking in de schuur staan waar ik af en toe wat uit kan trekken (niet dat dat vaak voorkomt, maar toch).
Ik vind het ook wel jammer eigenlijk dat Specialized (om weer een beetje on-topic te gaan) meer richting SRAM lijkt te trekken, zeker op gebied van MTB's is dit al het geval.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 38123
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
SRAM doet het bij de gravel en mtb gewoon steengoed.
Qua ergonomie is er geen shifter die in de buurt van een GRX di2 shifter komt, maar daar stoppen eigenlijk de pluspunten van shimano wel zo'n beetje. SRAM op bijna alle prijsniveaus draadloos, Shimano introduceeert bij de nieuwe GRX nota bene alleen maar mechanisch.
Zullen best wat puristen zijn die dat waarderen, maar de massa wil gewoon dan electrisch schakelen. Doet Sram gewoon heel goed.
Op de weg ligt het stuk genuanceerder. Een 105di2 groep is 50gr zwaarder dan een Force AXS, maar wel goedkoper.
Qua ergonomie is er geen shifter die in de buurt van een GRX di2 shifter komt, maar daar stoppen eigenlijk de pluspunten van shimano wel zo'n beetje. SRAM op bijna alle prijsniveaus draadloos, Shimano introduceeert bij de nieuwe GRX nota bene alleen maar mechanisch.
Zullen best wat puristen zijn die dat waarderen, maar de massa wil gewoon dan electrisch schakelen. Doet Sram gewoon heel goed.
Op de weg ligt het stuk genuanceerder. Een 105di2 groep is 50gr zwaarder dan een Force AXS, maar wel goedkoper.
Less is bore
Paar kritische noten:
Grtzhavana schreef: ↑20 sep 2023 09:10
Ja, er zijn problemen geweest met defecte accu's. Procentueel gezien zijn dat er nog altijd héél wat minder dan de problemen die er met AXS en eTap m.b.t. derailleurs en batterijen zijn en zijn geweest.
Zijn hier officiele percentages over bekend?
Ik zal nooit beweren dat SRAM waardeloos spul is want dat is het niet. Je kan er zelfs de Tour mee winnen. Wél zijn er gewoon verschillen en die moet je zo eerlijk mogelijk benoemen. Als je argument gaat aandragen dat de lelijke batterijen mooi zijn, dan zit er maar één ding op en dat is een afspraak maken bij de Pearl.
Is natuurlijk een kwestie van smaak, persoonlijk vind ik die batterijen echt iets bijdragen, en juist bij Shimano het er priegelig uitzien. Maar dat zou ik nooit als valide argument kunnen aanvoeren.
Overigens zal ik ook nooit beweren dat het 2-batterijensysteem van SRAM geen voordelen heeft. Natuurlijk heeft dat voordelen. Maar ook nadelen, waarvan de looks de belangrijkste is.
Wederom, kwestie van smaak..
Nee. Maar praat eens met een paar grote FM's. Of zoek eens via Google en kijk naar de aantallen. Houd dan in het achterhoofd dat er véél meer Di2 is verkocht dan SRAM.Zijn hier officiële percentages over bekend?
En dan de smaakdiscussie. Jij bekijkt het op microniveau. Jij vindt de batterijen iets bijdragen, jij vindt het mooi. Ik bekijk het op macro-niveau. Heel veel consumenten vinden de batterij lelijk. Dat ik dat toevallig ook vind, is niet relevant. Dit was wat veel mensen teruggeven, de batterijen zijn niet mooi. Wat hierbij natuurlijk ook meespeelt is het sociale fenomeen van acceptatie: je koopt iets en gaat het vanzelf mooi vinden en raakt eraan gewend. Heb ik bij mijn vrouw ook wel eens
Overigens... De GRX Di2 12sp komt er wel degelijk aan. De reden dat de introductie nog niet is gedaan is dat er nog een behoorlijke voorraad Di2 11 speed ligt die op moet. De 11sp Di2 GRX groep van Shimano is één van Shimano's minst succesvolle groepen van de afgelopen jaren. SRAM heeft de gravelmarkt (en ook de MTB markt) behoorlijk naar zich toegetrokken. Volgens sommigen omdat Shimano geen one by heeft. Wat niet eens klopt...
Ook voor de MTB komt er een Di2 12 speed groep aan. Waarschijnlijk wordt deze tegelijk met de GRX gelanceerd.
Laatst gewijzigd door havana op 20 sep 2023 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.