Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wintermotivatie gezocht

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3430
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 13 sep 2023 08:19

Ik ga begin maart altijd een weekje met Kortweg op 'fietsstage' in Spanje of (zoals volgend jaar) Mallorca. Die 'deadline' is super voor mijn motivatie in de donkerste maanden: ik zorg dat ik er tegen dan sta alsof het de TdF is :D . De endurance ontbreekt meestal wat, maar de intensiteit houd ik hoog met (vooral) racen en blokjes op Zwift. Mijn FTP zakt zo niet of nauwelijks in de winter.

Oktober-november zijn de minste fietsmaanden voor mij. Beetje easy op de rollen en in het weekend een paar ritten wanneer het weer ok is.
Afbeelding

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1316
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 13 sep 2023 08:24

Voorheen bleef ik, wanneer het weer het toeliet, 's winters fietsen. Tegenwoordig stap ik vanaf oktober bij slechter weer over naar de ijsbaan.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5115
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 13 sep 2023 09:26

Ik doe rustige duurritjes buiten met verlichting en weekends buiten overdag. De kortere intervalritjes op zwift en 2x per week krachttraining.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12832
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 sep 2023 09:46

daniel1975 schreef: 12 sep 2023 21:59 Nu even gas terug geeft niks.
Beter nu stapje terug doen en vanaf december “verplicht” op de rollen dan nu al forceren.
Als je nu al met tegenzin op de indoortrainer stapt (zoals ik), dan wordt het een heeeeeele lange winter.

En probeer idd eens met een lampje te fietsen. Zolang het niet koud is, is het niet erg. Met 5gr en miezer is de lol er snel af ;-)
Hier sluit ik me bij aan. Ik bouw oktober af en november en december doe ik bijna niks 1 a eens in de twee weken een ritje op de weg. Dan met de kerst weer starten op de rollen en in het weekend een keer buiten.

Met wat minder weer vind ik de MTB ook wel lekker, moet de route geen modderbad zijn, maar dat is vaak best wel goed te doen in de winter.

Ik vind de polder hier wel echt te donker ook met een lamp van 900lm, dan moet ik wel iets uitzoeken met deels verlichten.
Wat ik wel leuk vind is in de winter om 7 u of 7u30 in het weekend te starten met lamp, dan wordt het licht dat is wat vrolijker dan dat het donker wordt en of blijft.

Met 2 a 3 keer een uurtje per week op zwift heb ik het echt wel gehad. januari en februari kan ik dat nog opbrengen omdat het best wel helpt met je conditie, maar vanaf maart probeer ik altijd al een keer om 16u op te stappen.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2202
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 13 sep 2023 09:54

Voor mij is Woon-werk de oplossing om altijd sowieso aan het fietsen te blijven. Daarnaast vind ik een rondje 's avonds in het donker met een lampje over fietspaden (ik vermijd en het donker wegen zonder fietspad) wel lekker. Vaak rustig en geeft een heel ander fietsgevoel, Als het maar droog is blijf ik dat doen de hele winter door, Verder pak ik in de maanden oktober en november vaak in het weekend de gravelfiets. Maak dan vaak een rondje voornamelijk over de weg, maar rijd dan af een toe eens een pad in waarvan ik denk, waar ging dat ook al weer naar toe. Die twee maanden zorgen ervoor dat ik in december echt weer naar de racefiets verlang. Ook train (blokjes sprintjes enz enz) ik nauwelijks in de maanden oktober en november, ik fiets alleen maar wat. Juist daardoor wil ik in december weer echt aan de slag. Werkt perfect voor mij op die manier.
Ach, ik zeg ook maar wat

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5115
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 13 sep 2023 10:08

ophetkantje schreef: 13 sep 2023 09:54 Voor mij is Woon-werk de oplossing om altijd sowieso aan het fietsen te blijven. Daarnaast vind ik een rondje 's avonds in het donker met een lampje over fietspaden (ik vermijd en het donker wegen zonder fietspad) wel lekker. Vaak rustig en geeft een heel ander fietsgevoel, Als het maar droog is blijf ik dat doen de hele winter door, Verder pak ik in de maanden oktober en november vaak in het weekend de gravelfiets. Maak dan vaak een rondje voornamelijk over de weg, maar rijd dan af een toe eens een pad in waarvan ik denk, waar ging dat ook al weer naar toe. Die twee maanden zorgen ervoor dat ik in december echt weer naar de racefiets verlang. Ook train (blokjes sprintjes enz enz) ik nauwelijks in de maanden oktober en november, ik fiets alleen maar wat. Juist daardoor wil ik in december weer echt aan de slag. Werkt perfect voor mij op die manier.
Ja ik heb ook speciale routes van 1,2 en 3u die alleen maar over fietspaden gaan, perfect voor met de lamp.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8643
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 13 sep 2023 10:11

Als het maar droog is ten tijde van vertrek en als het kan ook droog blijft is voor mij de motivatie al om buiten te gaan spelen.Ik ga net zo makkelijk solo als met een groep.
Ben wel in de gelukkige omstandigheid dat ik met 20min off-road kan gaan rijden.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38149
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 sep 2023 10:15

Dat is echt wel een grote plus. Ik moet 45min in de auto zitten. Op zich geen ramp, alleen wordt 2 uurtjes fietsen dan ineens een halve dag tijd.
Less is bore

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27652
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 sep 2023 10:22

Waar komt toch die hardnekkige gedachte vandaan dat de winter voor offroad is?

In de winter zijn de omstandigheden offroad naar mijn bescheiden mening vaak helemaal prut, of je moet aandelen Shimano hebben.

Als ik naar buiten ga in de winter rijd ik het meest op de weg. Daar zijn de omstandigheden veruit het snelste weer ok, zeker na een regenperiode.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12832
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 sep 2023 10:28

Sram :-)

Nou meer het gevoel, de koud voel je minder, het waait niet en bij grijs en grauw miezer weer op de weg te rijden vind ik echt reden om naar het eerste de beste touw op zoek te gaan. In het bos ziet het er dan nog vaak mooi en groen uit en zeker bv UHR wordt tegenwoordig echt geen modderbad meer. Mijn fiets komt vaak schoon terug.

Ik kom smeriger terug van de weg dan van het terrein, maar dat licht uiteraard aan de omgeving.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2202
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 13 sep 2023 10:50

havana schreef: 13 sep 2023 10:22 Waar komt toch die hardnekkige gedachte vandaan dat de winter voor offroad is?

In de winter zijn de omstandigheden offroad naar mijn bescheiden mening vaak helemaal prut, of je moet aandelen Shimano hebben.

Als ik naar buiten ga in de winter rijd ik het meest op de weg. Daar zijn de omstandigheden veruit het snelste weer ok, zeker na een regenperiode.
In de winter rijd ik vrijwel nooit echt off-road, oktober november wel, maar is meestal juist redelijk droog, als het nat wordt blijf ik echt op verharde paden en ten hoogste wat gravel. Is beter voor mij, mijn fiets en de paden, want je rijdt met echt nat weer paden echt in minder dan geen tijd helemaal naar de vaantjes.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5909
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 13 sep 2023 10:56

wasbeer2006 schreef: 13 sep 2023 10:28 Sram :-)

Nou meer het gevoel, de koud voel je minder, het waait niet en bij grijs en grauw miezer weer op de weg te rijden vind ik echt reden om naar het eerste de beste touw op zoek te gaan. In het bos ziet het er dan nog vaak mooi en groen uit en zeker bv UHR wordt tegenwoordig echt geen modderbad meer. Mijn fiets komt vaak schoon terug.

Ik kom smeriger terug van de weg dan van het terrein, maar dat licht uiteraard aan de omgeving.
Natuurlijk, in het donker zie je het niet. :lol:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie