Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2023

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 06 sep 2023 20:15

Ik begin de logica een beetje te begrijpen. Als Van Aert niet wint dan duidt dat op het missen van topvorm. Als een ander, bv VDP wel wint dan duidt dat echter niet op een goede vorm, maar waren er andere oorzaken. Ja, zo kun je alles wel in je straatje lullen...

Ik heb dit jaar een Van Aert gezien die in het voorjaar het volste vertrouwen had mee te kunnen doen voor de knikkers, maar waarbij het kwartje vaak net verkeerd viel. In de Tour heb ik een sterk knechtende Van Aert gezien, maar zat het qua etappezeges dit keer net niet mee. Blijft een beregoede renner. Ik gun hem komend voorjaar wel kwartjes die de goede kant op vallen.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5033
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 07 sep 2023 07:31

klaastuin schreef: 06 sep 2023 20:15 Ik begin de logica een beetje te begrijpen. Als Van Aert niet wint dan duidt dat op het missen van topvorm. Als een ander, bv VDP wel wint dan duidt dat echter niet op een goede vorm, maar waren er andere oorzaken. Ja, zo kun je alles wel in je straatje lullen...

Ik heb dit jaar een Van Aert gezien die in het voorjaar het volste vertrouwen had mee te kunnen doen voor de knikkers, maar waarbij het kwartje vaak net verkeerd viel. In de Tour heb ik een sterk knechtende Van Aert gezien, maar zat het qua etappezeges dit keer net niet mee. Blijft een beregoede renner. Ik gun hem komend voorjaar wel kwartjes die de goede kant op vallen.
Je merkt zaken op maar je ziet geen verbanden.
VdP wint omwille van twee zaken. Zijn intrinsieke capaciteiten en deze optimaal benutten door de juiste keuzes te maken. (niemand verwacht hier een ratio van 100%)

VanAert wint niet omwille van keuzes die niet optimaal zijn om zijn intrinsieke capaciteiten om te zetten in overwinningen.

Natuurlijk is VanAert een beregoede renner, maar zijn aantal overwinningenstaan staan niet in verhouding tot zijn capaciteiten en dat is het gevolg van keuzes. (zoals hij zelf aangeeft over de waarde van een palmares)

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 07 sep 2023 08:49

Die verbanden zijn over het algemeen niet meer dan veronderstelde verbanden. Meestal onderbouwd met nog meer veronderstellingen die niet zelden met elkaar in tegenspraak zijn.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1433
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 07 sep 2023 09:43

Van Aert heeft naar mijn inschatting 3grote doelen op een seizoen: WK winnen, monument winnen en in de tour etappes+meewerken aan de tourzege.
Hoe lang moeten we terug gaan om hem meer dan 1 vinkje te zien zetten? Seizoen 2020. Dat is intussen 3jaar.
Je kan dat onder pech schuiven, maar in de afgelopen 3jaar zie je Van Der Poel, Evenepoel en Pogacar wel vinkje na vinkje plaatsen, terwijl zij ook niet pechvrij gebleven zijn.
Vaak is de sterkste renner ook degene die het minst te maken heeft met pech (of pech heeft en de situatie nog recht kan zetten). Van Der Poel dit jaar op het WK ook: geluk dat hij zijn fiets niet kapot valt, maar hoeveel renners zouden dat meemaken en toch terug tijd beginnen nemen op de concurrentie?

Dat neemt niet weg dat Van Aert een toptalent is dat er hard voor werkt hé, maar om dan alles op geluk/pech af te schuiven vind ik toch ook verbloemend.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6171
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 07 sep 2023 09:51

4 uit 4 inmiddels in Groot Britannië.

Lijkt me goed voor het behalen van de doelstellingen van Kooij (stuk of wat sprintzeges in het jaar).
Er ligt volgens mij goede kans voor v Aert om in het weekend het klassement naar zich toe te trekken.
v Aert finished zelf ook steeds nog kort - na het aantrekken van de sprint. Dus die lijkt prima in orde. Gezien de grote discussies over doelen, 100% doelen, pieken, net niet pieken etc. Wat ís het volgende "echte" doel voor v Aert? (volgens hemzelf, danwel volgens zijn supporters).
Is dat het WK gravel?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 07 sep 2023 10:31

bartdr schreef: 07 sep 2023 09:43 Van Aert heeft naar mijn inschatting 3grote doelen op een seizoen: WK winnen, monument winnen en in de tour etappes+meewerken aan de tourzege.
Hoe lang moeten we terug gaan om hem meer dan 1 vinkje te zien zetten? Seizoen 2020. Dat is intussen 3jaar.
Je kan dat onder pech schuiven, maar in de afgelopen 3jaar zie je Van Der Poel, Evenepoel en Pogacar wel vinkje na vinkje plaatsen, terwijl zij ook niet pechvrij gebleven zijn.
Vaak is de sterkste renner ook degene die het minst te maken heeft met pech (of pech heeft en de situatie nog recht kan zetten). Van Der Poel dit jaar op het WK ook: geluk dat hij zijn fiets niet kapot valt, maar hoeveel renners zouden dat meemaken en toch terug tijd beginnen nemen op de concurrentie?

Dat neemt niet weg dat Van Aert een toptalent is dat er hard voor werkt hé, maar om dan alles op geluk/pech af te schuiven vind ik toch ook verbloemend.
Ik ben de laatste om alles op geluk/pech af te schuiven. Als we naar jouw lijstje kijken dan heeft Wout meegedaan aan 2 monumenten waarbij hij in RVV 2 rivalen tegenkwam die nog beter waren en had hij in PR pech. En bij het WK was er ook iemand die er met kop en schouders bovenuit stak. Je kunt er over twisten of hij zonder Tour meer kansen had gehad, maar dat zou enerzijds in tegenspraak zijn met de doelen die je aangeeft en anderzijds zat er sowieso de geboorte van zijn kind tussen die de voorbereiding potentieel minder optimaal zou maken.

Als het dan gaat om keuzes maken dan kun je je ook afvragen of 3 doelen niet te veel is. Maar stel je laat de Tour schieten, dan heb je het dus nog over 3 wedstrijden met hele zware concurrentie. En de prijzen worden daarin nou eenmaal niet gelijkmatig verdeeld. De kans dat je met lege handen staat is groter dan de kans dat je wel een vinkje kunt zetten.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16575
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 07 sep 2023 12:04

Vorig seizoen kreeg hij corona in het voorjaar, won hij 3 ritten in de Tour en bezorgde hij met zijn rol als bliksemafleider Remco zijn WK.

Dit jaar had hij pech in P-R en hadden we een a-typische Tour-WK periode waarin hij ook nog vader werd.

De seizoenen daarvoor waren sowieso a-typisch vanwege Corona. Daar viel niet veel te plannen richting een piek.

We hebben het dus over één minder jaar waarin zowel pech als geluk een grote stempel drukken op zijn palmares.
Campagnolo Ultra Dork

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5758
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 07 sep 2023 14:57

wat wint van aert nog? Just niks van al wat hem voorspeld was. Dit en vorig jaar: geen rvv, strade bianchi, MSR, P-R, enecotour, BK, canadaklassiekers, lbl, AGR, wk-veldrijden, WKweg en WKtijdrijden, RvLombardije, italiaanse semiklassiekers, ritten in de tour of britain, bretoense wedstrijden, franse korte rittenkoersen behalve parijs-nice, want hij trekt liever de spurt aan......de meeste van deze rijdt hij zelfs niet ondanks van zekere kwaliteiten er voor. Dit jaar zelfs geen tourrit meer gewonnen voor een renner die er ieder jaar 3 a 4 zou moeten winnen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16575
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 07 sep 2023 15:08

Vorig jaar nog 3 tourritten, dit jaar nog de E3 en het BK tijdrijden. Inderdaad een minder jaar maar zoals gezegd ook verklaarbaar zonder dat je het over zijn mentaliteit of programma hebt. Bovendien rijden er nog een paar honderd die graag zo'n slecht seizoen willen rijden.
Campagnolo Ultra Dork

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1433
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 07 sep 2023 15:15

Ik ben het niet akkoord met jou, Ernie. We zien die andere toppers toch wel winnen? 't is niet zo dat elk monument de laatste 3jaar gewonnen is door iemand die we niet verwachtten hé. Dat kan toch niet ALLEMAAL geluk-gerelateerd zijn?

In de laatste 4jaar:
Ronde van Vlaanderen Van Der Poel elke keer top 2, Van Aert 1 keer top 3.
Parijs-Roubaix Van Der Poel laatste 3jaar een keer 1e, een keer 3e. Van Aert een keer 2e een keer 3e.
Milaan-San Remo Van Der Poel 1e en 3e, Van Aert 1e en 2 keer 3e
WK: Van Der Poel 1keer 1ste, Van Aert 2 keer 2e
WK tijdrijden: Van Der Poel niks, Van Aert 2keer 2e
Tour: Van Der Poel 1ritzege + 6dagen geel , Van Aert 9ritzeges + 1keer groen

Ik zou toch liever Van Der Poel dan Van Aert zijn op dit moment.

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4796
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 07 sep 2023 16:33

fiedoo schreef: 07 sep 2023 14:57 wat wint van aert nog? Just niks van al wat hem voorspeld was. Dit en vorig jaar: geen rvv, strade bianchi, MSR, P-R, enecotour, BK, canadaklassiekers, lbl, AGR, wk-veldrijden, WKweg en WKtijdrijden, RvLombardije, italiaanse semiklassiekers, ritten in de tour of britain, bretoense wedstrijden, franse korte rittenkoersen behalve parijs-nice, want hij trekt liever de spurt aan......de meeste van deze rijdt hij zelfs niet ondanks van zekere kwaliteiten er voor. Dit jaar zelfs geen tourrit meer gewonnen voor een renner die er ieder jaar 3 a 4 zou moeten winnen.
toch nog een ritje in UK. Kooij doet wat terug voor Wout. Toch mooi dat teamspel.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5033
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 07 sep 2023 16:38

Ernie C. schreef: 07 sep 2023 12:04 Vorig seizoen kreeg hij corona in het voorjaar, won hij 3 ritten in de Tour en bezorgde hij met zijn rol als bliksemafleider Remco zijn WK.

Dit jaar had hij pech in P-R en hadden we een a-typische Tour-WK periode waarin hij ook nog vader werd.
3 ritten in de Tour daar is je seizoen niet mee gered als je PR, RVV en WK als doel stelt.

Dit jaar is het nog erger.

Benieuwd wat volgend seizoen de uitvluchten gaan zijn.

Plaats reactie