Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Hulp gevraagd bij keuze fietstrainer

-Eva-
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 apr 2021 22:30

-Eva- 16 jul 2023 19:47

Dag allemaal,

Momenteel zie ik even door de bomen het bos niet meer en zou ik wat hulp van de experts gewaardeerd zijn :)

Het doel van een fietstrainer zou voor mij zijn om online samen te kunnen fietsen met vrienden via Zwift en bijkomend om iets sneller op de fiets te stappen voor een korter ritje. Ik ben niet heel ambitieus en aangezien alle extra snufjes direct nogal wat kosten is dit niet een must (maar wel leuk) :)

Maar, ik ben student, woon in een studentencomplex en wil mijn buren graag te vriend houden. Het blijft lastig inschatten maar ik vermoed dat een wheel-on trainer te veel geluid gaat maken (?). Nu zie ik 2e hands een elite turno smart; niet interactief, wel stil. Online zie ik staan dat je handmatig de weerstand kan aanpassen, hoe moet ik dat voor me zien? Is niet-interactief überhaupt wel leuk om via Zwift te fietsen? Daarbij zit er een 10-speed cassette op en heeft mijn fiets een 9-speed. Is dat mogelijk met de nodige aanpassingen?

Ah ja, en dan zitten we natuurlijk nog met een studenten budget :(

Lastig lastig!

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4392
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 16 jul 2023 19:59

Zover ik weet werkt een Elite Turno niet samen met Zwift. Maar ik kan dat mis hebben.
Je wilt wel echt een Direct Drive trainer kiezen, aangezien die samen met Zwift het beste werken en het beste gevoel geven. (Plus het stilste zijn)
Hoe dat 2e hands momenteel is weet ik niet, maar een Elite Suito is nieuw een van de goedkoopste goede trainers.

1094
Forum-lid
Berichten: 1700
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 16 jul 2023 20:40

De turno is wel te gebruiken met zwift (lees ik) maar kan niet de zwaarte automatisch aanpassen. Dit is denk ik hetzelfde als een wheel on trainer met snelheidsmeter op zwift

-Eva-
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 apr 2021 22:30

-Eva- 16 jul 2023 20:46

scottwilko schreef: 16 jul 2023 19:59 Zover ik weet ... goedkoopste goede trainers.
Bedankt voor je antwoord!
1094 schreef: 16 jul 2023 20:40 De turno is wel te gebruiken met zwift (lees ik) maar kan niet de zwaarte automatisch aanpassen. Dit is denk ik hetzelfde als een wheel on trainer met snelheidsmeter op zwift
En het voordeel is dan dat het geluid minder is zeker? Of waarom zouden mensen dan nog voor iets duurders kiezen?

1094
Forum-lid
Berichten: 1700
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 16 jul 2023 22:23

Wat betreft geluid durf ik niet te zeggen omdat deze vloeistofgeremd is, daar heb ik geen ervaring mee maar verwacht dat het wel stiller is.

Wheel on trainers maken iig meer geluid dan magnetisch geremde trainers.

Wat wel beter is van direct drives is dat je veel meer een fietsgevoel hebt en geen slippende achterband (je moet er tevens een trainingsband bij kopen want een gewone band slijt nogal gauw op een trainer)

Tevens lees ik dat de turnonwel een vermogen doorgeeft wat zou beteken dat je wel beterer mee kan trainen en je realistischer zwift. Je zult alleen niet merken dat het zwaarder wordt als je omhoog fietst (of je zou dat handmatig moeten instellen op een manier)

derxx
Forum-lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 17 jul 2023 00:28

Als je bang bent voor geluid moet je voor direct drive gaan. Ja het is duur, maar zoek op MP daar vind je vaak wel goede deals voor bv een Wahoo Kickr Core. De Tacx direct drives zijn ook eigenlijk wel prima. Elite heb ik zelf geen goede ervaringen mee, en zou ik persoonlijk vermijden. Zwift zelf verkoopt ook een Direct drive trainer, en als je voor nieuw wilt gaan is dat (denk ik) de goedkoopste keuze, die ook gewoon prima z'n werk doet.
Afbeelding

-Eva-
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 apr 2021 22:30

-Eva- 17 jul 2023 11:10

1094 schreef: 16 jul 2023 22:23 Wat betreft geluid durf ik niet te zeggen omdat deze vloeistofgeremd is, daar heb ik geen ervaring mee maar verwacht dat het wel stiller is.

Wheel on trainers maken iig meer geluid dan magnetisch geremde trainers.

Wat wel beter is van direct drives is dat je veel meer een fietsgevoel hebt en geen slippende achterband (je moet er tevens een trainingsband bij kopen want een gewone band slijt nogal gauw op een trainer)

Tevens lees ik dat de turnonwel een vermogen doorgeeft wat zou beteken dat je wel beterer mee kan trainen en je realistischer zwift. Je zult alleen niet merken dat het zwaarder wordt als je omhoog fietst (of je zou dat handmatig moeten instellen op een manier)
Ja, dan zal de keus in ieder geval gaan naar een direct drive voor het geluid. Interactief is leuk, maar als ik daar wat op kan bezuinigen voor ‘n 1e trainer ga ik dat denk ik doen. Lastig inschatten hoeveel minder leuk het Zwift fietsen dan gaat zijn.
derxx schreef: 17 jul 2023 00:28 Als je bang bent voor geluid moet je voor direct drive gaan. Ja het is duur, maar zoek op MP daar vind je vaak wel goede deals voor bv een Wahoo Kickr Core. De Tacx direct drives zijn ook eigenlijk wel prima. Elite heb ik zelf geen goede ervaringen mee, en zou ik persoonlijk vermijden. Zwift zelf verkoopt ook een Direct drive trainer, en als je voor nieuw wilt gaan is dat (denk ik) de goedkoopste keuze, die ook gewoon prima z'n werk doet.
Die van Zwift had ik idd ook op het oog. Maar 2e hands is toch beduidend nog goedkoper. Worden hier veel Elite trainer aangeboden op MP (België), misschien met een reden als het ik jou zo hoor :)

derxx
Forum-lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 17 jul 2023 12:59

-Eva- schreef: 17 jul 2023 11:10
1094 schreef: 16 jul 2023 22:23 Wat betreft geluid durf ik niet te zeggen omdat deze vloeistofgeremd is, daar heb ik geen ervaring mee maar verwacht dat het wel stiller is.

Wheel on trainers maken iig meer geluid dan magnetisch geremde trainers.

Wat wel beter is van direct drives is dat je veel meer een fietsgevoel hebt en geen slippende achterband (je moet er tevens een trainingsband bij kopen want een gewone band slijt nogal gauw op een trainer)

Tevens lees ik dat de turnonwel een vermogen doorgeeft wat zou beteken dat je wel beterer mee kan trainen en je realistischer zwift. Je zult alleen niet merken dat het zwaarder wordt als je omhoog fietst (of je zou dat handmatig moeten instellen op een manier)
Ja, dan zal de keus in ieder geval gaan naar een direct drive voor het geluid. Interactief is leuk, maar als ik daar wat op kan bezuinigen voor ‘n 1e trainer ga ik dat denk ik doen. Lastig inschatten hoeveel minder leuk het Zwift fietsen dan gaat zijn.
derxx schreef: 17 jul 2023 00:28 Als je bang bent voor geluid moet je voor direct drive gaan. Ja het is duur, maar zoek op MP daar vind je vaak wel goede deals voor bv een Wahoo Kickr Core. De Tacx direct drives zijn ook eigenlijk wel prima. Elite heb ik zelf geen goede ervaringen mee, en zou ik persoonlijk vermijden. Zwift zelf verkoopt ook een Direct drive trainer, en als je voor nieuw wilt gaan is dat (denk ik) de goedkoopste keuze, die ook gewoon prima z'n werk doet.
Die van Zwift had ik idd ook op het oog. Maar 2e hands is toch beduidend nog goedkoper. Worden hier veel Elite trainer aangeboden op MP (België), misschien met een reden als het ik jou zo hoor :)
Heb net even gekeken op 2ehands.be en heel veel zie ik niet inderdaad. Ik zou voornamelijk zoeken op de Tacx flux s en Wahoo Kickr core. Met een goede deal wellicht vanaf zo'n 350-400 euro.
Afbeelding

Donpablopicco
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 dec 2020 10:55

Donpablopicco 17 jul 2023 14:01

Heb zelf al 3 jaar een Elite trainer (net als veel andere Zwifters) en kan de mening dus niet delen.
Bang for buck zou ik juist zeggen, maar er kan natuurlijk altijd een slecht product tussen zitten. Heb ook veel klachten gehoord over Wahoo en Tacx....de goede dingen hoor je helaas niet.

Crimby
Forum-lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 28 aug 2023 17:00

Crimby 03 sep 2023 07:19

Hier ook een Elite Suito gebruiker en zeer tevreden. Weinig geluid en werkt perfect in Zwift. Ook de hellingen doet ie erg goed. Doet volgens mij niets onder tov tacx of wahoo.

Zonder die interactie werkt ERG mode niet lijkt me. Dat gebruik ik in ieder geval altijd met mijn trainingen. Events en samen rijden is anders maar ERG mode geeft je de mogelijkheid om op Wattage te trainen.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2048
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 03 sep 2023 13:10

Hier ook een Elite Suito. Werkt prima en vorig jaar voor iets van 475 nieuw gekocht.
Ik denk dat alle trainers in dit segement min of meer gelijk zijn en het prima doen.
Ik zou wel echt altijd voor een direct drive trainer gaan.

Je hebt daarnaast sowieso ook nog een ventilator nodig. Reken daar ook budget voor.
Tijdens mijn zoektocht las ik vaak dat de dure trainers meer vermogen aankunnen. Toen had ik nog geen idee van vermogens dus dat leek plausibel. Inmiddels weet ik dat ik piek op 800watt en dat kan volgens mij op iedere trainer. Vriendje van me die 40kmh afklokt na een rondje piekt 1.000watt dus iedere trainer die meer kan is leuk voor in de kroeg.

Plaats reactie