Ik heb inmiddels de bottom bracket zonder moment sleutel vast gezet. Gewoon behoorlijk goed vastgedraaid. De crankboutjes heb ik wel met momentsleutel vastgezet. moment tussen 12 en 14 geadviseerd. Ben dus voor 13 gegaan. Merk wel dat vast is vast inderdaad vaak het juiste moment is. Toch geeft het me nu wel een fijn gevoel dat ik het met de momentsleutel heb kunnen doen.jsparie schreef: ↑31 mar 2020 18:23Dat kan. Maar juist bij dit soort lagers houdt het niet zo nauw. Die lagers moeten goed stevig vast. Indien gemonteerd met montagepasta komen ze dan echt niet zomaar weer los. Zelf nog nooit meegemaakt in ieder geval.bartaspin schreef: ↑23 mar 2020 22:01 En als ik nou mijn externe Bottom bracket lagers wil vervangen, kan ik die dan ook met een momentsleutel vastzetten? Ik vind alleen maar sleutels die je over de lager moet plaatsen en handmatig vast moet zetten. Of bestaan er speciale lager tooltjes voor op een momentsleutel?
Ook eens met de de laatste reacties. Zelf ook eens zo'n ding gekocht, maar ligt vrijwel ongebruikt aan de kant. Of de boutjes niet zijn ingevet, wel zijn ingevet met soepel vet, of ingesmeerd met een wat stroevere montagepasta maakt al een behoorlijk verschil. Dat kan een paar slagen meer of minder vast betekenen bij dezelfde NM op de momentsleutel. Was mijn ervaring. althans. Toen heb ik hem maar weer aan de kant gegooid.
Momentsleutel aanschaffen
-
JulianVelo
- Forum-lid
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 17 mar 2019 17:21
Dat is de BTL-73
Ik zoek al een tijdje naar een momentsleutel voor een crankstel, (campa en Sram).
Tot nu toe nog niets gevonden. Hebben jullie een advies?
Tot nu toe nog niets gevonden. Hebben jullie een advies?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Voor crankstellen, grote momenten, kijk naar 'auto' tools; en koop een set inbussen met de maten die je nodig hebt. Een momentsleutel incl de intussen voor fietsen ga je niet vinden, of ken ik toch niet...
klopt, helemaal waar. Daar ben ik al aan het zoeken. Zeker met een set inbussen.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
De keuze is reuze: https://www.amazon.nl/s?k=kleine+moment ... 6pt4aye5_b
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Voor cranks heb je geen kleine sleutels nodig maar een grote... 40a50Nm; dat doe je niet met een kleintje.Orlok schreef: ↑02 sep 2023 18:32De keuze is reuze: https://www.amazon.nl/s?k=kleine+moment ... 6pt4aye5_b
En dan zit met een sleutel met 1/2" adapter.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 15024
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik heb deze al een aantal jaren.
Die gebruik ik voor cranks, cassettes en remschijven.
Setje inbus erbij en klaar
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-3 ... -19-110-nm
Maar je kan ze ook tot ruim over de 200 euro vinden. Net wat je wenst.
Kwaliteit ben in simpel in. Bv een crankbout van sram oid is vaak 48 - 54nm.
Ik zet hem altijd op 50nm kan niet missen (denk ik) Komt ook niet op een paar NM
Maar met de hand lukt me dit soort hoge momenten nooit, zit het vaak veel te vast. terwijl ik bv 5 of 6 nooit met een momentsleutel doe.
Die gebruik ik voor cranks, cassettes en remschijven.
Setje inbus erbij en klaar
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-3 ... -19-110-nm
Maar je kan ze ook tot ruim over de 200 euro vinden. Net wat je wenst.
Kwaliteit ben in simpel in. Bv een crankbout van sram oid is vaak 48 - 54nm.
Ik zet hem altijd op 50nm kan niet missen (denk ik) Komt ook niet op een paar NM
Maar met de hand lukt me dit soort hoge momenten nooit, zit het vaak veel te vast. terwijl ik bv 5 of 6 nooit met een momentsleutel doe.
Dat is heel mooi. Er moet wel een mogelijkheid zijn om deze sleutel incombinatie te kunnen gebruiken met de Ultra torique bout voor de Campa crank. Dus dan heb ik geen inbus set nodig maar een soort dop en voor de cups heb ik een parktool BBT-19. Daar gaat ook geen inbus in. Wordt wel ingewikkelder zie ikwasbeer2006 schreef: ↑02 sep 2023 18:55 Ik heb deze al een aantal jaren.
Die gebruik ik voor cranks, cassettes en remschijven.
Setje inbus erbij en klaar
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-3 ... -19-110-nm
Maar je kan ze ook tot ruim over de 200 euro vinden. Net wat je wenst.
Kwaliteit ben in simpel in. Bv een crankbout van sram oid is vaak 48 - 54nm.
Ik zet hem altijd op 50nm kan niet missen (denk ik) Komt ook niet op een paar NM
Maar met de hand lukt me dit soort hoge momenten nooit, zit het vaak veel te vast. terwijl ik bv 5 of 6 nooit met een momentsleutel doe.
Laatst gewijzigd door Einstein op 02 sep 2023 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Als het toch niet op de Nm nauwkeurig moet zijn dan is dit - gebruik ik zelf ook - een optie:wasbeer2006 schreef: ↑02 sep 2023 18:55 Ik heb deze al een aantal jaren.
Die gebruik ik voor cranks, cassettes en remschijven.
Setje inbus erbij en klaar
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-3 ... -19-110-nm
Maar je kan ze ook tot ruim over de 200 euro vinden. Net wat je wenst.
Kwaliteit ben in simpel in. Bv een crankbout van sram oid is vaak 48 - 54nm.
Ik zet hem altijd op 50nm kan niet missen (denk ik) Komt ook niet op een paar NM
Maar met de hand lukt me dit soort hoge momenten nooit, zit het vaak veel te vast. terwijl ik bv 5 of 6 nooit met een momentsleutel doe.

Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless