Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Voorvering MTB harde tik.

Veen
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 20 sep 2017 20:36
Locatie: N.O. Drenthe

Veen 27 aug 2023 12:49

Wellicht weet iemand wat het kan zijn en hoe/of het kan worden verholpen:

De voorvering van mijn MTB geeft bij een hobbelige afdaling op een harde ondergrond soms een luide tik alsof er metaal op metaal klapt. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn, wat er aan gedaan kan worden en of het wellicht normaal is? Het gaat om een RockShox Judy Gold 29 in een hardtail.
"Allow yourself to be a beginner. No one starts off being excellent!"

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8947
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 27 aug 2023 12:54

Bottom out? Oftewel je bent vergeten je vork op druk te zetten en bij een flinke hobbel slaat hij door? Harde tikken zijn niet de bedoeling iig...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Veen
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 20 sep 2017 20:36
Locatie: N.O. Drenthe

Veen 27 aug 2023 13:02

Dank voor je reactie. De fiets is in onderhoud bij de officiële Specialized winkel en heeft dit voorjaar nog een beurt gehad. Ik zal binnenkort dan toch eens weer langs rijden.
"Allow yourself to be a beginner. No one starts off being excellent!"

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 27 aug 2023 18:58

Dat kun je toch ook zelf testen? Hoef je niet voor naar de fietsenmaker.
Zit er om deze vork niet zo'n rubber ringetje dat meeschuift met de eindaanslag? Dan kun je het zien. Zit dat ringetje helemaal boven in, dan zit ie op z'n max, daar zou hij niet moeten komen.
Of anders paar keer op en neer springen met de fiets, heb je er ook snel gevoel voor of hij bij de eindaanslag in de buurt komt.
Zo ja, beetje meer druk er in, kan met een eenvoudig pompje. Bij mijn vork werd het pompje zelfs standaard meegeleverd.

Veen
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 20 sep 2017 20:36
Locatie: N.O. Drenthe

Veen 28 aug 2023 08:05

Mocht het bij oppompen kunnen blijven dan red ik het wel met het gereedschap van mijn fietsmaat. Kan me echter niet goed voorstellen dat dit het hele euvel is (maar hoop het natuurlijk wel). De ring zit overigens lang niet bovenin.
"Allow yourself to be a beginner. No one starts off being excellent!"

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5400
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 28 aug 2023 08:38

Dat is gewoon een bottom out. Die ringen zakken ook wel weer terug. En precies helemaal boven komen ze ook nooit. Je moet meer druk in de luchtkamer zetten. Of tokens toevoegen om de luchtkamer te verkleinen om zo een steilere reactie curve te krijgen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37981
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 28 aug 2023 08:53

Veen schreef: 28 aug 2023 08:05 Mocht het bij oppompen kunnen blijven dan red ik het wel met het gereedschap van mijn fietsmaat. Kan me echter niet goed voorstellen dat dit het hele euvel is (maar hoop het natuurlijk wel). De ring zit overigens lang niet bovenin.
Een vorkpompje is een must-have wat mij betreft als je een luchtgeveerde vork hebt. Kost de wereld niet.
Less is bore

Veen
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 20 sep 2017 20:36
Locatie: N.O. Drenthe

Veen 30 aug 2023 21:55

Vandaag even met mijn fietsmaat de druk gecontroleerd. Dat bleek niet het euvel te zijn: sterker nog, de druk was al 110 psi en dat is met mijn 72 kg schoon aan de haak rijkelijk hoog (psi moet iets van 90 zijn).

Fietsmaat voelde ook wel de ‘aanslag’ die hij ook niet kon verklaren dus er is wel een malheur. Morgen maar even bellen met de fietsenzaak.

Overigens komt het rode elastiek lang niet tot bovenaan.

(Zo’n vorkpompje is inderdaad een simpel en handig ding)
"Allow yourself to be a beginner. No one starts off being excellent!"

Veen
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 20 sep 2017 20:36
Locatie: N.O. Drenthe

Veen 31 aug 2023 19:46

Ter afsluiting: het wordt een nieuwe vork ivm flinke beschadiging binnenin en niet goed afsluitende rubbers. Keus was oplappen (zodat hij weer jaar vooruit kon) of vervangen. Wel balen met slechts 3 gebruiksjaren en 10.000 km op de teller ‘but shit happens’!

Dank voor het meedenken.
"Allow yourself to be a beginner. No one starts off being excellent!"

Plaats reactie