Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Fietsenberging voor één racefiets, buiten. Readystack + zelfbouw?

ditisBert
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 27 mar 2016 18:15

ditisBert 25 aug 2023 08:47

Beste forumleden,

Door wat veranderingen binnen ons huis moeten we de fietsen nu buiten stallen. De stadsfietsen gaan op de oprit onder een 'carport' (aan de ketting)

Ik wil mijn racefiets iets meer bescherming bieden, die staat nu gewoon buiten, in de achtertuin. Bovendien is die carport er nog lang niet, dus ik wil mijn fiets graag beter tegen het weer beschermen. Ik heb (ook op dit forum) al gekeken maar vind niet wat ik zoek. Ik heb een stuk blinde muur beschikbaar in mijn achtertuin waar mijn fiets rechtopstaand tegen zou kunnen hangen, De kast moet zo compact mogelijk zijn en makkelijk openen en sluiten. Hij hoeft niet helemaal tot aan de grond dicht te zijn.
Ik kwam dit ophangsysteem tegen https://racefietsparkeren.nl/product/st ... k-classic/
En wil er dan met tuinhout een kast omheen maken. Heeft iemand dat al eens gedaan? En heeft iemand ervaring met de Steadyrack?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5398
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 25 aug 2023 08:57

Ik snap je idee. Die haken zien er wel mooi uit. Zelf heb ik een stuk simpelere en goedkopere muurhaken voor fietsen die ook voldoen.

Maar ik ben zelf helemaal niet zo handig met hout. Dus dan zou ik hulp in moeten schakelen van mijn broer. Of iets kant en klaars voor deze oplossing kopen, wat natuurlijk wel een beetje prijziger is.
Maar misschien is dit toch iets voor je, omdat je toch meerdere fietsen wil stallen en er nu nog geen carport is.
https://www.hornbach.nl/p/weka-multifun ... m/8857978/

Anders lukt zelfbouw met een standaard tuinkast waarschijnlijk ook wel en die zijn al een stuk goedkoper dan dit.
Let wel je hebt aardig wat hoogte nodig een fiets is zomaar 1.80m of langer als je mtb's hebt. En dan wil je nog wat speling dat ze van de grond hangen en wat speling zodat je ze ook goed in en uit de haak kan tillen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

ditisBert
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 27 mar 2016 18:15

ditisBert 25 aug 2023 09:35

Hallo TheStudent,

Bedankt voor je reactie. Die Hornbach oplossing is mij te groot en te duur. De fiets moet echt tegen de wand komen. Ik heb de beugel inmiddels besteld. Ik ben wel redelijk handig met hout. Ik vroeg mij alleen af of iemand dit al had geprobeerd. Ik ga eerst maar eens wat tekenen. Maar ik blijf open staan voor adviezen.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5398
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 25 aug 2023 09:40

Dat snap ik. Ik vind t ook te duur. Maar het kan weer een uitkomst zijn voor mensen die in de toekomst iets zoeken, niet zo handig zijn en op dit topic stuiten.

Je bedoelt dus dat je eigenlijk die fiets altijd nog richting de wand wil kantelen met deze klem. Dan wordt het gewoon klem proefhangen op de muur. Fiets erin. Kantelen zoals jij hem wil hebben. En dan kijken hoe veel ruimte je nodig hebt.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Bvw
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 29 jul 2020 17:23

Bvw 25 aug 2023 09:43

Steadyrack is wel echt top, ik heb er zelf 3 in schuur hangen en werkt gewoon perfect.

Makkelijk inklapbaar en lekker beweegbaar. Met lekke band vallen de fietsen niet uit en ook met spatborden kan je de fiets makkelijk in kwijt.
Bijlagen
20230501_164619.jpg

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 25 aug 2023 10:00

Ik heb een aantal van deze hangen, goedkoop en simpel en doet wat het moet doen. https://www.rosebikes.nl/rose-hook-in-wandhouder-22814

wm
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 13 aug 2007 11:02

wm 25 aug 2023 10:02

Deze werkt ook prima:

https://bbbcycling.com/nl_nl/btl-126-parkinglot

Een goedkope oplossing is een plafondhaak in de muur draaien.

pino
Forum-lid
Berichten: 3462
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 25 aug 2023 11:12

wm schreef: 25 aug 2023 10:02

Een goedkope oplossing is een plafondhaak in de muur draaien.
En zo hoog mogelijk, dan past er nog wat onder (maaimachine, dozen met onderdelen).
Niet zijken maar reiden !

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12750
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 27 aug 2023 08:35

Dat ding van de hornbach kan je natuurlijk zelf redelijk namaken en dan wat simpeler houden.
Mijn ervaring met dit soort dingen is wel dat je zo 3 a 400 aan hout kwijt bent ook als je het zelf doet.

Beschoeingplanken zijn redelijk goedkoop, dan moet je wel goede rechten kopen en niet zomaar via internet bestellen.
Maar als het om ruimte gaat zou ik het niet met zo,n haak doen. Dan komt je fiets ruim een meter de muur uit.

Ik zou hem plat tegen de muur hangen, dan heb je aan 60cm waarschijnlijk genoeg.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16095
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 27 aug 2023 10:08

Opletten met die "haken", sommige laten niet genoeg ruimte als je een fiets met hoge carbon velgen hebt.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Spykerracing90
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16

Spykerracing90 28 aug 2023 11:07

Als de muur breed genoeg is, is dit ook een mooie oplossing. Komt ook wat minder ver je tuin in. Had zelf twee van deze boven elkaar hangen. Verkrijgbaar in diverse smaakjes, had zelf een setje van AliE voor 2 tientjes in totaal.

Afbeelding

ditisBert
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 27 mar 2016 18:15

ditisBert 28 aug 2023 11:12

Bedankt voor de reacties. Vooral de ervaringen met de haak (uit de openingspost) zijn behulpzaam.
Ik heb hem inmiddels besteld en binnen. Ik denk dat ik die eerst maar eens ophang en dan ga meten hoe groot de omkisting moet worden. Wordt van boven dicht en van onder open.
Ik heb niet meteen kunnen terugvinden of de haken geschikt zijn voor buiten.

Ik heb alleen ruimte om de fiets verticaal op te hangen.

Plaats reactie