Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Politiek

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16247
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 24 aug 2023 14:42

I.p.v. ruziën over wie wat gedaan heeft, kunnen we beter kijken naar hoe we het moeten oplossen en wie daar deel van kan uitmaken. De VVD kan daar wat mij betreft best een onderdeel van zijn.

Het is niet zo dat we hier te maken hebben met problemen die uniek zijn voor Nederland.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37704
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 aug 2023 14:44

kxlight schreef: 24 aug 2023 14:32

En in aanvulling daarop: de laatste jaren werd er daarnaast ook nog naar breder draagvlak gezocht bij de oppositie om e.e.a. door de Eerste Kamer te loodsen...
De eerste kamer is bijna nog meer te verwijten dan de VVD: de 1e kamer doet niet meer wat zijn taak is, namelijk het controleren van nieuwe wetten en het controleren van de regering.
Zoals het nu is ingericht kun je net zo goed de boel samenvoegen, want de 1e kamer is nu een marionet van de politiek in de 2e kamer.

En in het kader van goed nieuws: Vera Bergkamp vertrekt ook na de verkiezingen. Die zal niemand missen. Hoop wel dat ze haar voor die tijd nog even serieus op het matje kunnen roepen inzake de case Arib want dat stinkt aan alle kanten.
Less is bore

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8367
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 24 aug 2023 15:14

Ik vind het verbazingwekkend dat er door een aantal mensen woorden gebruikt worden waarvan de meesten hier eerst google moeten gebruiken.

Tegenslagen veranderen onze hersenen permanent. Dit is dus kortgeleden ontdekt. Zullen we wachten op een onderzoek waar het weer onderuit gehaald wordt? Ja, ik heb het gelezen en ook dat er mogelijk psychische problemen ontstaan. Dus we hebben nog wat onderzoek te gaan.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 24 aug 2023 15:20

Jans schreef: 24 aug 2023 15:14 Tegenslagen veranderen onze hersenen permanent.[/i] Dit is dus kortgeleden ontdekt.
Churchill: "never waste a good crisis"

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4699
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 24 aug 2023 16:44

havana schreef: 24 aug 2023 14:38
Bepaalde zaken kan niemand (echt) wat aan doen. Denk aan de bankencrisis van 2008 of de oorlog in Oekraïne of klimaatverandering.
Wat deden VVD'ers (samen met onze Vlaamse Liberalen) in februari 2014 in Oekraine? Daar ligt (een) basis van de oorlog.

Hebben Europese politici van alle EU -landen dan niet meegewerkt aan de de-regulering die aan de basis ligt van de de bankencrisis in de VS? Wat waren de regels voor buitenlands schuldpapier? En waarom was dat zo?
Waar zijn schuldigen de bak ingedraaid? Alleen in IJsland.
De uitleg van Greenspan in de senaatscomissie was duidelijk, het was een geloof - geen wetenschap. Het was ideologisch wenselijk en dat was net hetzelfde bij de ideologische gelijkgezinden in Europa.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4699
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 24 aug 2023 16:46

SiO2 schreef: 24 aug 2023 14:22

Inderdaad. Rationaliteit ligt ten grondslag aan de neoliberale ideologie. Keer op keer blijkt echter weer dat mensen lang niet altijd rationeel handelen.
Mag ik dat betwisten? Volgens mij zijn een aantal componenten van neoliberale ideologie, bijvoorbeeld vrije-markteconomie, prijs door vraag -en aanbod en beurswerking helemaal niet rationeel bepaald. Helemaal het omgekeerde eigenlijk.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4699
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 24 aug 2023 16:54

Echt verrassend kan je dit niet noemen, ligt voor de hand, toch.

Bijkomende vragen lijken me belangrijker? Bij hoeveel % is dit het geval en wat zijn de variaties in verandering en hoe worden die bepaald? Hoe bestudeer je dit? En hoe is je controlegroep samengesteld?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37704
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 aug 2023 17:07

[quote=lugosi post_id=1603800 time=1692888249 user_id=412844]
[quote=havana post_id=1603783 time=1692880729 user_id=402815]

Bepaalde zaken kan niemand (echt) wat aan doen. Denk aan de bankencrisis van 2008 of de oorlog in Oekraïne of klimaatverandering.
[/quote]

Wat deden VVD'ers (samen met onze Vlaamse Liberalen) in februari 2014 in Oekraine? Daar ligt (een) basis van de oorlog.

[/quote]
Deels. Het was een bezopen idee om Oekraine dichter naar de EU te trekken.
Maar de acties van Putin zijn nog heel veel malen gekker. Idioot met grootheidswaanzin.
Less is bore

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5310
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 24 aug 2023 17:52

daniel1975 schreef: 24 aug 2023 14:27
SiO2 schreef: 24 aug 2023 14:17 De VVD heeft in de laatste 29 jaar, 26 jaar in de regering gezeten, waarvan de laatste 13 jaar als grootste partij. Ze zijn dus op z'n minst voor een groot deel verantwoordelijk voor de huidige staat van Nederland.
Klopt, maar daardoor krijgt de VVD wel alles nu toegespeeld wat natuurlijk pertinente onzin is. Medeverantwoordelijk zeker, maar zonder de steun van de coalitiepartners:

Rutte 1: CDA
Rutte 2: PVDA
Rutte 3/4: CDA/D66/CU
Ik snap dat jij vol voor de VVD gaat, maar misschien kun je dat eens loslaten en gewoon kijken naar het gevoerde beleid. Alle partijen waar de VVD mee regeert zijn daarna aan die samenwerking ten onder gegaan. Dat gaat nu weer gebeuren. (Behalve CU, omdat zij een vaste groep loyale mensen hebben). VVD politici komen veel vaker in opspraak, zowel landelijk als lokaal. Echter wordt er vaak niks mee gedaan. Hooguit een bestraffend vingertje. En toch worden ze steeds weer de grootste?

Voordat de VVD telkens de grootste was hadden we het CDA. Onder Balkenende is de teloorgang begonnen. En op die weg is de VVD vervolgens verder gegaan. Paars was denk ik het laatste kabinet dat nog echt oog had voor een beleid op de lange termijn en gericht op de mensen in dit land.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5310
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 24 aug 2023 17:55

daniel1975 schreef: 24 aug 2023 14:44
kxlight schreef: 24 aug 2023 14:32

En in aanvulling daarop: de laatste jaren werd er daarnaast ook nog naar breder draagvlak gezocht bij de oppositie om e.e.a. door de Eerste Kamer te loodsen...
De eerste kamer is bijna nog meer te verwijten dan de VVD: de 1e kamer doet niet meer wat zijn taak is, namelijk het controleren van nieuwe wetten en het controleren van de regering.
Zoals het nu is ingericht kun je net zo goed de boel samenvoegen, want de 1e kamer is nu een marionet van de politiek in de 2e kamer.

En in het kader van goed nieuws: Vera Bergkamp vertrekt ook na de verkiezingen. Die zal niemand missen. Hoop wel dat ze haar voor die tijd nog even serieus op het matje kunnen roepen inzake de case Arib want dat stinkt aan alle kanten.
Dit ben ik helemaal met je eens.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37704
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 aug 2023 18:22

JPAR schreef: 24 aug 2023 17:52
Ik snap dat jij vol voor de VVD gaat,
Ging ;-)
Weet het oprecht nog niet. Ligt aan het totaal plaatje wat er nu onder Dilan wordr geschetst, wie er vertrekken en wat de andere partijen doen.
Ik sluit wel een aantal partijen uit waar ik pertinent niet op ga stemmen, maar VVD is zeker geen zekerheidje.

Enige reden waarom ik nu wat tegengas geef is omdat nu echt de vvd alle blaam krijgt en dat is niet correct. Ja, het is een bindende factor van alle fouten, maar dat bijv Rutte 4 is geklapt ligt imho niet volledig aan de vvd. D66 nam teveel en gaf te weinig en dan gaat de deur een keer dicht.

Maar zoals iemand al eerder memoreerde: je zou terug verlangen naar Paars. Dat was echt niet zo slecht als werd geroepen. Toen D66 nog een verstandige liberale partij was en pvda een duidelijk profiel had.
Less is bore

Robber77
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 21 apr 2019 13:47

Robber77 24 aug 2023 18:56

daniel1975 schreef: 24 aug 2023 14:03
Klein_Verzet schreef: 24 aug 2023 13:36
Jans schreef: 23 aug 2023 15:02

Dit vind ik nu weer een hele trieste bijdrage. Ik vind jouw opmerking over de VVD dan weer niet kunnen. Je weet nog niet dat "de Nederlander" er heel veel op vooruit gegaan is. Dat het voor sommigen niet genoeg is, dat zal altijd blijven, dat het voor anderen nooit genoeg is, vind ik vooral heel erg akelig.
Daar sta je dan als liberaal, onwetend over de belangrijkste les van Voltaire. En prima dat je je van je meest empathische kant laat zien, maar heb je ook een voorstel om iets tegen de almaar toenemende armoede in Nederland te doen? Zelfs de onderkant van de sociale middenklasse komt steeds vaker in geldproblemen: huur torenhoog, evenals inflatie en energiekosten. In België hebben ze zoiets als een automatische loonindexatie (loon stijgt mee met de inflatie). In Frankrijk hebben ze een energieprijsplafond. In Spanje hebben ze een maximum op de basisboodschappen. In Nederland hebben we een pleister die we energie-toeslag noemen, waar de energiemarkt slapend rijk van wordt.
Frankrijk heeft totaal geen problemen in de banlieus, Belgie moet je gewoon niet de buitenwijken van Brussel, Charleroi, Luik, etc meenemen in je scope, etc. Alleen de VVD heeft het niet goed gedaan in NL.

Automatische loonindexatie is gewoon een onderdeel van de vicieuze circel: lonen omhoog, bedrijven verhogen hun prijzen weer ivm gestegen kostprijs.
Die armoede is er inderdaad in NL, maar zolang ik bij ons mensen die modaal verdienen op de werkvloer met Iphone 14Pro's zie lopen, een origineel Red Bull jack aan hebben of vertellen dat ze een nieuwe 65" TV hebben gekocht is er bij heel veel schuldenaars ook nog wel e.e.a. te winnen. Dat fatalistische gedrag dat het allemaal aan de VVD ligt is een enorm teken van zwakte.

En wat Voltaire betreft: bottom line komt het er op neer dat je gewoon je gezonde verstand moet gebruiken, niet meer/niet minder.

Frankrijk heeft totaal geen problemen in de banlieus, Belgie moet je gewoon niet de buitenwijken van Brussel, Charleroi, Luik, etc meenemen in je scope, etc. Alleen de VVD heeft het niet goed gedaan in NL.


Bijna al de grootsteden in België hebben dezelfde problemen.
Woon zelf in een district van Antwerpen en er is veel overlast hoor in bijna elk district.
Als voorbeeld Borgerhout waar een bekend kopstuk van de Mocromaffia van komt waarbij je een waanzinnig grote populatie van Marokkanen hebt.
Ook overal verdwijnen goede zaken en wat komt er in de plaats? Snackbars, kappers en dergelijke.

Plaats reactie