Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Politiek

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5791
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 23 aug 2023 08:56

daniel1975 schreef: 23 aug 2023 08:48 Wel heel typisch dat het vooral de marokkanen zijn en veel minder bijv de turkse mensen. Is ook echt wel cultuursdingetje.
Ik zie in de tuinbouw heel veel medelanders werken, maar Marokkanen zijn zeldzaam. Waarom is dat?
Dat is mij ook al jaren geleden opgevallen.
In de scheepsbouw/-onderhoud zie ik hetzelfde.
Daar zie ik al een tweede generatie Oostblokkers langs komen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16376
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 aug 2023 09:04

Jans schreef: 23 aug 2023 08:45
Ernie C. schreef: 23 aug 2023 00:33 Inderdaad heel makkelijk: Mijn Marokkaanse, Turkse, Antilliaanse en Surinaams vrienden en wijkgenoten werden dagelijks uitgescholden, geweigerd bij de deur van de disco, als we samen naar het uitzendbureau gingen, kreeg ik de baan waar zij veel beter in waren en op school krijgen kinderen van een dergelijke afkomst nog steeds een lager schooladvies bij een gelijke score op de eindtoets.
Ik zie inmiddels best veel kinderen van gastarbeiders die serieus goede banen hebben. Die hebben ze niet gekregen omdat ze gediscrimineerd werden. Waarschijnlijk eerder omdat ze niet altijd liepen te zeuren, maar de schouders er onder gezet werden.
Er is een te grote groep die alleen maar blijft roepen gediscrimineerd te worden.
Terwijl ik dit schrijf komt er een volgende reactie van @Ernie. Vind je het gek dat ik niet positief over Marokkanen in het algemeen ben, als je uitgescholden werd als hoer, zonder iets anders te doen dan ergens alleen maar te zijn? Als je leest dat er in bepaalde wijken in je oude woonplaats nog steeds buschauffeurs bedreigd worden?
Uiteraard zijn er steeds meer die het wel redden maar nog steeds heel veel die dat niet doen. Dat een (Noord) Afrikaan in een dure auto bij voorbaat als verdacht gezien wordt, zegt genoeg. Blijkbaar horen die mensen geen goede opleiding en dito baan te hebben. Kunnen ze een dure auto betalen, dan zijn ze voetballer rapper of drugsdealer. Kennen we ze niet vsn gezicht, dan valt voetballer af en zijn ze bij voorbaat tuig.

En ik snap jou prima. We hebben een situatie laten groeien die voor niemand prettig is en een oplossing is ver weg. Ik praat ook geen gedrag goed, ik duid alleen waar bepaald gedrag vandaan komt.

Uiteindelijk is ieder mens, zelfs bijna ieder dier van nature racistisch. Bij mij zitten de witte kippen ook bijna altijd bij elkaar en de bruine ook, ondanks dat het ook onderling verschillende rassen en nesten zijn. Zo ben ik waarschijnlijk ook een racist, ik probeer alleen het discrimineren tot een minimum te beperken.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8486
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 23 aug 2023 09:45

Ernie om het kort te maken, ik denk dat de meeste mensen die roepen gediscrimineerd te worden ook eens bij zichzelf ten rade moeten gaan. Je school niet afmaken is voor een blanke Nederlander ook geen goede startpositie.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5402
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 23 aug 2023 09:56

Andere volken discrimineren ook, daar zijn we in west-europa zeker niet uniek in. De meest ernstige racistische opmerkingen en vooroordelen die ik de laatste tijd gehad heb kwamen dan weer van de Chinese of Indische collegas. Deze opmerking is dan weer niet bedoeld als vooroordeel dat die mensen allemaal racist zijn, zeker niet. Racisme is er en het is er altijd en overal en het werkt in alle richtingen en lagen mee.

Uiteindelijk heb ik al met vele culturen samen aan projecten gezeten, meestal valt het prima mee en leer je ook weer leuke dingen van.

Probeer je altijd af te vragen of de eerste gedachte die je hebt te staven is op feiten of op vooroordelen. Je kan ieder mens in ieder geval een kans geven.

Betekent niet dat je grote groepen mensen in het land moet toelaten, die in principe geen toekomst hebben. En daarmee wil ik zeggen, de grote stromen migranten uit Noord-Afrika zijn meestal redelijk kansloos op onze arbeidsmarkt. Ze spreken de taal nog niet, ze hebben geen of te weinig relevante scholing en je kan ze dus niet zomaar ergens neerzetten waar ze zich ook echt nuttig maken. Het grote geld ligt voor hen hier dus niet voor het oprapen.
Dit betekent niet dat ze het echt niet zouden kunnen. Als we het ze leren, dan komt het gewoon helemaal goed. Maar dan is er eerst een enorme investering vanuit de samenleving nodig om die mensen een relevante basis en opleiding te geven. En dan bedoel ik niet die inburgeringscursus, nee een echte vakopleiding. En zelfs al laat je ze daar zelfs deels met een lening voor betalen dan nog kost dat tienduizenden euros investering per migrant. En dan zitten we nog met het probleem van huisvesting.
Zo lang je dit niet perfect aanpakt en goed inricht heb je als land helemaal niets aan deze vorm van migratie. Ongeacht waar de migrant vandaan komt of uit welke cultuur deze afkomstig is, een door omstandigheden laaggeschoolde migrant zal hier weinig kunnen uitrichten. Hierdoor zal criminaliteit lonend zijn met alle gevolgen van dien. Dat heeft dus niet met de cultuur van afkomst te maken, maar alleen met de kansen die ze hier hebben.

Het feit dat er in Nederland nog altijd op vrij algemene schaal discriminerend gedrag is naar jongeren en jongvolwassenen die hier geboren zijn. Die bijvoorbeeld eigenlijk alleen omdat ze Mehmet Souffi heten in plaats van Freek Bakker het veel moeilijker hebben om alleen al een goede stageplek te bemachtigen. Dat vind ik gewoon treurig, Gelukkig zullen de meesten koppig genoeg zijn en volhouden. En uiteindelijk doen de meesten het toch prima op dit moment.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12826
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 aug 2023 09:59

@Jans, Tuurlijk er zijn erbij die meteen de slachtoffer rol in gaan en kunnen er zeker zelf wat aan doen. mee eens!
Maar er is gewoon meerdere keren bewezen, dat je met Amed op dezelfde CV minder vaak wordt uitgenodigd dan met Jeroen.

Ik herken ook het uitgaan in de 90's als we ellende hadden was het gewoon 9 van de 10 keer met Marokanen, Antelianen en Turken. Nooit met Japaners, Surinamers etc.

Ik ga wel met Ernie mee, hoe minder kansen hoe sneller een probleem (tenmiste volgens mij bedoel je dat)
Er zijn in NL echt geen gelijke kansen voor iedereen. Er komt echt een ghetto vorming opgang in NL.

@the student, prima stuk!

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8486
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 23 aug 2023 10:41

@wasbeer en @ernie, Wij hebben onze kinderen naar openbare scholen gedaan, basis en middelbaar onderwijs, want de kinderen moesten leren met anderen om te gaan dan alleen blanke kinderen in ons "parkje". Dus we hebben zeker niet bij voorbaat "anderen" buitengesloten.
Onze jongste zoon heeft twee Marokkaanse medeleerlingen bijles wiskunde gegeven in de periode tussen eindexamen en herexamen, beiden zijn daarna geslaagd. Maar dat kon niet bij ons thuis, dat kon niet bij hen thuis, dat kon alleen maar in de bibliotheek. Dat heb ik nooit begrepen.
Daarnaast heb ik ook een Marokkaan en Turk als stagiair gehad, met wisselende ervaringen. De één kwam na drie dagen gewoon niet meer, de ander deed stinkend zijn best om er een goede periode van de maken. Maar als je de pech had drie van de eerste ervaring achter elkaar te krijgen dan kan ik me goed voorstellen dat je er niet meer aan begint.
@wasbeer een ghetto vorming komt op gang? Dat is er al jaren, maar daar is Nederland helemaal niet uniek in.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16376
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 aug 2023 11:27

wasbeer2006 schreef: 23 aug 2023 09:59 @Jans, Tuurlijk er zijn erbij die meteen de slachtoffer rol in gaan en kunnen er zeker zelf wat aan doen. mee eens!
Maar er is gewoon meerdere keren bewezen, dat je met Amed op dezelfde CV minder vaak wordt uitgenodigd dan met Jeroen.

Ik herken ook het uitgaan in de 90's als we ellende hadden was het gewoon 9 van de 10 keer met Marokanen, Antelianen en Turken. Nooit met Japaners, Surinamers etc.

Ik ga wel met Ernie mee, hoe minder kansen hoe sneller een probleem (tenmiste volgens mij bedoel je dat)
Er zijn in NL echt geen gelijke kansen voor iedereen. Er komt echt een ghetto vorming opgang in NL.

@the student, prima stuk!
Inderdaad, en mede daarom vallen de Marokkanen ook het verste buiten de boot, al zal het ook wel een stukje de (Afrikaanse) cultuur zijn dat werken iets minder prioriteit heeft.

Wij gingen vroeger uit met een groep voornamelijk allochtonen, onze wijk was namelijk al een getto. Vreemd genoeg kregen we altijd ruzie met blanke Nederlanders van het platteland. vanuit Veghel was het vaak Lunenburg in Loosbroek, de Morgenzon in Zeeland of AXIS en later Time Out in Gemert. Daar hoefden we zelf echt geen initiatief voor te nemen. Alleen als we weer eens niet werden toegelaten werd nog weleens geprovoceerd uit verveling.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38129
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 aug 2023 11:58

Ernie C. schreef: 23 aug 2023 09:04 Uiteraard zijn er steeds meer die het wel redden maar nog steeds heel veel die dat niet doen. Dat een (Noord) Afrikaan in een dure auto bij voorbaat als verdacht gezien wordt, zegt genoeg. Blijkbaar horen die mensen geen goede opleiding en dito baan te hebben. Kunnen ze een dure auto betalen, dan zijn ze voetballer rapper of drugsdealer. Kennen we ze niet vsn gezicht, dan valt voetballer af en zijn ze bij voorbaat tuig.
Mensen met een goede baan rijden niet als een ware koning veel te hard in hun AMG/M3-5/Bentley door een winkelcentrum en aanliggende straten om vervolgens tot laat in de avond op vaste plekken met een groepje met scooters er omheen te hangen op een parkeerplaats.
Die mensen met een goede baan die kom ik wel gewoon tegen op de A4 op normale tijden.
Of zoals de wijkagent eens zei toen ik tijdens een avondrondje met de hond stond te praten: we weten donders goed wat ze doen, maar we kunnen ze niet serieus pakken. Dan zou het hooguit om een paar zakjes gaan.

En dat de cultuur in Marokko en omliggende landen misschien werken minder belangrijk vindt, dan gaan ze maar in Casablanca oid op straat hangen. Stuk lekkerder weer ook.
Iedereen mag van mij een kans krijgen, meerdere zelfs, maar als je structureel niets wilt bijdragen aan de maatschappij dan hoepel je maar op. Ongeacht welke huidskleur of achtergrond je hebt.
Less is bore

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16376
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 aug 2023 12:44

Maar waarom zou je naar Casablanca gaan als de politie je hier blijkbaar geen strobreed in de weg legt om drugsmiljonair te worden? Dan kun je die gasten toch ook geen ongelijk geven? Weinig kans op een goede baan en veel kans op (in ieder geval tijdelijk) heel veel geld in de drugshandel. Ook dat is een probleem dat veel verder gaat dan immigratie. was hier geen buitenlander te vinden, dan had de inheemse sociale onderklasse deze taak wel op zich genomen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38129
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 aug 2023 12:58

Ernie C. schreef: 23 aug 2023 12:44 Maar waarom zou je naar Casablanca gaan als de politie je hier blijkbaar geen strobreed in de weg legt om drugsmiljonair te worden?
Nee, want als je zo'n straatcrimineel in zijn M5 aan de kant zet trekken ze direct de etnisch profileren-kaart.....

En etnisch profileren gaat echt wel eens mis en maken agenten een verkeerde inschatting.
Geen weldenkend drugsdealer gaat in een Mitsubishi Outlander phev rijden, dus idd dom geprofileerd :mrgreen:
Less is bore

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 828
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 23 aug 2023 14:02

Tjonge jonge, wat een bedroevende draad is dit geworden zeg hé; onder de noemer "politiek" loopt de onderbuik weer helemaal leeg. Niet toevallig is dit precies wat de VVD graag wil in de verkiezingsstrijd, want dan hoeven ze het niet over "bestaanszekerheid" te hebben. Of bestuurlijke vernieuwing. Of het pamperen van de multinational, de banken (over gratis lunch gesproken). Of de al maar groeiende vermogensongelijkheid.

Robber77
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 21 apr 2019 13:47

Robber77 23 aug 2023 14:46

Ernie C. schreef: 23 aug 2023 08:39 Als je jarenlang met de nek wordt aangekeken, wordt dat vanzelf wederzijds. Zo kom je in een negatieve spiraal terecht. Die Marokkanen hebben alleen doorgaans minder te verliezen dan jij, waardoor ze automatisch verder gaan. Uiteindelijk wil iedereen gezien worden en negatieve aandacht is ook aandacht. Wat dat betreft zijn we als maatschappij het niveau van de kleuterklas nauwelijks ontgroeid.

Overheid is ook zwaar in de fout gegaan zeker in België met mensen niet goed te integreren.
Vind hier in België dat de aanpassing ook andersom mag zijn want als ik als Belg in een ander land zou wonen zou ik mij aanpassen aan de cultuur en gewoonten daar.

Nu hebben we hier al gescheiden zwemmen, fitness en wat is het volgende gescheiden bussen?!

Dit gaat veel te ver.

Plaats reactie