Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Specialized

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27652
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 aug 2023 11:55

Beetje spijkers op laag water zoeken Rob. Maar dank voor je feedback.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27652
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 aug 2023 10:55

Hambini noemt de Speed Sniffer de "coke sniffer" :D

Video is wel het bekijken waard: https://www.youtube.com/watch?v=8qH6HNt ... el=Hambini

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 22 aug 2023 23:11

platformer schreef: 17 aug 2023 12:32 De rovals waren dan ook eerst TR, dan weer niet en nadien toch terug.
En de consument ging er zonder morren in mee.
Klopt dit bedoelde ik, kwam geloof ik doordat Sagan zijn band geknalt was of zoiets. Daarvoor waren ze wel TR. En nu ook weer trouwens, was wel een specifiek probleem in een bepaalde lijn dus.

pino
Forum-lid
Berichten: 3539
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 22 aug 2023 23:16

Gesponsorde ploegen moeten van Specialized tubeless werken. In een podcast laatst iemand van Specialized die meldde dat alleen nog SD-works stiekem wat wielen met tubes achterin de servicetruck had verstopt.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 22 aug 2023 23:41

Mooie review Havana. Over de geometrie discussie, het klopt dat de headtube op de SL7 10mm korter was dan alle overige modellen, ook in het verleden. Dit werd echter opgevuld door een verplichte spacer van 10mm welke niet in de tabellen is mee genomen. Wanneer je deze wel mee telt is de effectieve geometrie wel gelijk gebleven, ook met de SL6, SL5 etc.

Plaatje, die onderste spacer/kap telt dus niet mee in de tabellen:
Afbeelding

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 588
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 23 aug 2023 00:18

Bij de geometrietabel van de SL8 saat nu 2x stack en reach.
Die verplichte spacer/afdekkap is dus 8mm.
544 en 552 voor een maat 54.
Dus niet extreem laag

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27652
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 aug 2023 07:32

pino schreef: 22 aug 2023 23:16 Gesponsorde ploegen moeten van Specialized tubeless werken. In een podcast laatst iemand van Specialized die meldde dat alleen nog SD-works stiekem wat wielen met tubes achterin de servicetruck had verstopt.
Nee, die ploegen gebruiken juist clinchers, als enige van het peloton dat verder helemaal over is op tubeless. Wellicht volgend seizoen niet meer, maar voor nu rijden Quickstep, Bora en Total op clinchers met latex binnenbanden.

In de onderstaande podcast komt dit aan bod, we hebben iemand van Specialized te gast.

@ Kluus

Volgens mij is de reach ook 3 mm veranderd, toch?
Laatst gewijzigd door havana op 23 aug 2023 08:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38151
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 aug 2023 07:48

Was het niet zo dat elke 10mm stack verhoging ook 3mm kortere reach oplevert bij een gelijkblijvende stuurhoek?
Less is bore

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 23 aug 2023 08:05

Klopt, die 3mm reach komt door ditzelfde fenomeen vanwege de balhoofdbuishoek. Maar naar aanleiding van de opmerking van @kopjethee hierboven ben ik eens gaan kijken en Specialized heeft in de geometrie tabellen van zowel de SL8 als de SL7 de eigenschappen "Stack to Stem" en "Reach to Stem" toegevoegd, die zijn exact gelijk, voor maat 56 bijvoorbeeld:

Stack to Stem:
SL7: 573mm
SL8: 573mm

Reach to Stem:
SL7: 393mm
SL8: 393mm

Bron:
SL7: https://www.specialized.com/nl/en/s-wor ... 978-216923
SL8: https://www.specialized.com/nl/en/s-wor ... 995-216953

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12832
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 aug 2023 08:16

Op een racefiets wordt al jaren (bijna) niets aan de stack en reach veranderd.
De foil en addicht zijn bv ook al ruim 10 jaar gelijk en bij andere merken zie je dat ook.

Wat je wel ziet is de balhoofdhoek en zadelbuishoek soms een halve graad waardoor in de tabellen de bovenbuis veranderd. Die discussie had ik met Daniel een paar pagina,s terug.

pino
Forum-lid
Berichten: 3539
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 23 aug 2023 08:35

havana schreef: 23 aug 2023 07:32
pino schreef: 22 aug 2023 23:16 Gesponsorde ploegen moeten van Specialized tubeless werken. In een podcast laatst iemand van Specialized die meldde dat alleen nog SD-works stiekem wat wielen met tubes achterin de servicetruck had verstopt.
Nee, die ploegen gebruiken juist clinchers, als enige van het peloton dat verder helemaal over is op tubeless. Wellicht volgend seizoen niet meer, maar voor nu rijden Quickstep, Bora en Total op clinchers met latex binnenbanden.

In de onderstaande podcast komt dit aan bod, we hebben iemand van Specialized te gast.

@ Kluus

Volgens mij is de reach ook 3 mm veranderd, toch?
Sorry, mijn fout.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 23 aug 2023 10:01

wasbeer2006 schreef: 23 aug 2023 08:16 Op een racefiets wordt al jaren (bijna) niets aan de stack en reach veranderd.
De foil en addicht zijn bv ook al ruim 10 jaar gelijk en bij andere merken zie je dat ook.

Wat je wel ziet is de balhoofdhoek en zadelbuishoek soms een halve graad waardoor in de tabellen de bovenbuis veranderd. Die discussie had ik met Daniel een paar pagina,s terug.
Ja klopt, dit is bij Specialized dus ook maar die inkeeping in het vaste frame gedeelte die ze in de SL7 hadden gemaakt en waar ze nu met de SL8 weer vanaf zijn gestapt maakt het verwarrend. De afwijking (die dus effectief ook weer geen afwijking is) zit hem in dit geval in de SL7.

Ik moest dit ook even goed uitzoeken toen ik destijds overstapte van de SL6 naar de SL7 en nog andere merken op het oog had. Toen liep ik tegen dezelfde "verschillen" aan maar toen ik er na enig uitzoek werk (die stack/reach to stem stond toen nog niet in de tabel) achter kwam dat de effectieve geometrie eigenlijk ongewijzigd was gaf dat de doorslag.

Vandaar is het voor mensen die nu met een vergelijkbare zoektocht bezig zijn, maar dan van SL7 naar SL8 denk ik wel handig dat hier en daar vermeld staat dat de effectieve, zeg maar rij-klaar, geo tussen deze modellen nog steeds onveranderd is.

Plaats reactie