Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Wat is de breedte van mijn zadel

Christine
Forum-lid

Gebruikersavatar Christine 20 aug 2023 21:58

Ik wil graag weten wat de breedte van mijn huidige zadel is. Als ik daarop google, krijg ik veel links hoe ik de afstand van mijn zitbotjes meet, maar niet hoe ik mijn zadel meet. Ik ga ervan uit dat het de grootste breedte van het zadel is, maar is dat zo? Hoe meet ik de breedte van mijn huidige zadel?

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 20 aug 2023 22:27

Staat het niet ergens onder het zadel met een sticker of in de schaal geponst?

leon1
Forum-lid

leon1 20 aug 2023 22:37

Eigenlijk best een goede vraag. Ik heb een SQlab zadel van 14cm en die heb ik na het lezen van jouw vraag eens opgemeten. Op het breedste punt meet dit zadel 14cm (van rand tot rand). Terwijl ik in de veronderstelling was dat ik die 14cm niet op de randen zou meten maar iets meer naar binnen.

Dus ik wilde jou best van advies voorzien maar ben nu zelf de weg kwijt. :lol:

En bij SQlab hangt er een labeltje aan met de breedte. Daar is het dus erg makkelijk te bepalen welke maat zadel is gemonteerd. Geen idee of het zo is (zoals hierboven geoppert) dat het mogelijk onder het zadel ergens staat.
Ride bikes, not tanks!

Christine
Forum-lid

Gebruikersavatar Christine 20 aug 2023 22:40

bakboord1 schreef: 20 aug 2023 22:27 Staat het niet ergens onder het zadel met een sticker of in de schaal geponst?
Goede tip, maar ik zie geen aanduiding. Ik denk dat het 145mm is.

De reden dat ik het vraag is dat ik al zo lang met eenzelfde zadel fiets, dat ik hetzelfde wil, en niet een andere breedte als de zadelhulp zegt dat ik een andere breedte moet. Ik heb een zadel besteld, ik mag het 30 dagen proberen. Wat me wel verbaast, voor een zadel. Ik bedoel, dat is niet meer nieuw als ik er een maand op heb gefietst en ik stuur het terug.

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 21 aug 2023 08:27

Voor zover ik weet wordt de breedte van een zadel op het breedste punt gemeten. Makkelijkste is dat aan de onderkant te doen, als je het zadel van de fiets af hebt.

Het “verdwenen” forumlid Keezx had een mooie vergelijkingsmatrix voor zadels, met 3 vergelijkingspunten. Ik weet ze niet meer precies, maar vond het een intelligent hulpmiddel om zadels in bepaalde modellen onder te verdelen. Moet met de juiste zoekterm weer boven water te halen zijn.

Edit: gevonden. Hieronder een verhaal van Keezx:

“ ……. en ik post nog maar een keertje mijn"filosofie" t.a.v. zadels:

Ik heb nadat ik in 2010 weer begon diverse zadels geprobeerd en ik heb uiteindelijk een soort filosofie ontwikkeld.
De een zat beter als de andere , maar echt aangenaam werd het niet tot ik een frame kocht waar een zadel op zat dat me heel goed beviel, ik gebruik het tot op de dag van vandaag.
Dat is een Prologo Cool Team, een Prologo Nago Evo met speciale opdruk.
Wat aan dat zadel anders was , was dat het een vlakke bovenkant heeft en toch overall vrij smal is, wat ik daarvoor had was rond in doorsnee.
Zakt niet in "de gleuf", je zit er echt bovenop en schuurt niet aan de benen omdat het toch smal is.

Zadels deel ik in als volgt:
Breed-Middel-Smal BMS
Rond-Middel-Vlak RMV
Zacht-Middel-Hard ZMH

Mijn eigen configuratie is MVM, als je dat eenmaal weet hoef je een zadel maar in de hand te nemen en je weet of het gaat bevallen.
Lukraak maar wat doen op zadelgebied schiet niet op en kost nogal wat weggegooid geld....

Aanvullend punt is misschien nog de mate waarin een zadel aan de achterkant oploopt.

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 21 aug 2023 08:58

Kijk naar de vorm van het zadel, is ie bovenop vlak (Pro Stealth) of zit er een kuiltje in ( zoals selle Italia SLR of Specialized Romin) zit er een gleuf in de midden, is het een lang of kort zadel en tenslotte de breedte.
Aan de hand van die gegevens ga je aan de slag en probeer je zo dicht mogelijk je originele zadel te benaderen.
Zo ben ik van een Specialized Romin overgestapt naar een Selle Italia SLR zadel en die zitten nagenoeg gelijk...

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 21 aug 2023 09:05

Even mijn eigen zadel nagemeten en daarbij is de breedte inderdaad bepaald door het breedste punt te meten.

Niets is zo persoonlijk als een zadel. Succes!

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 21 aug 2023 10:15

Mijn tactiek, voor als je het juist helemaal niet weet.

Koop op marktplaats ten beginnen vier totaal verschillende zadels, aanbod genoeg (kost je 20-40 euro per stuk). Ga testen en kijk dan welke van die vier het best bevalt. Verkoop alvast de drie andere, meestal kan je ze voor je aankoopprijs weer doorverkopen. En koop dan nog twee andere zadels die vergelijkbare karakteristiek hebben als degene die het best bevallen is. Doe nog een testronde en meestal weet je dan al een heel eind wat er wel er niet voor je werkt. Je kan ook testzadels lenen, maar dan heb je altijd het gevoel van verplichting er toch uiteindelijk een te kopen. En met deze methode kan je lekker nog terug wisselen halverwege als je toch begint te twijfelen.

Zitbotjes meten ik geloof er totaal niet in. En op verschillende fietsen komen dezelfde zadels anders tot hun recht. Op de mountainbike zit ik rechter op en korter, hierdoor rijd ik met een breder zadel op de mtb dan op de wegfietsen. En op de wegfietsen rijdt ik juist smaller dan de zitbotmetingen zouden aangeven.

Uiteindelijk is een fietszadel ook weer geen luie armstoel. Na een fietsritje is een klein beetje een harde kont hebben best normaal. Het belangrijkste is stabiel zitten zodat het niet gaat schuren of etteren ergens. Ik heb de voorkeur voor zeer harde zadels met een kleine opwippende achterkant.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

marsman
Forum-lid

marsman 21 aug 2023 11:13

Welk merk en type zadel heb je nu? Weet je dat? Dan is de breedte wel op te zoeken via Google.

Veel grotere wielerzaken hebben een zadelgarantie (of hoe noem je dat?). Vaak hebben ze wat 2e hands zadels liggen die je dan een week ofzo kunt proberen. Dat je het bestelde nieuwe zadel 30 dagen mag proberen is ook top. Mantel biedt dat aan, wellicht heb je het zadel daar ook gekocht?
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Christine
Forum-lid

Gebruikersavatar Christine 21 aug 2023 14:11

marsman schreef: 21 aug 2023 11:13 Welk merk en type zadel heb je nu? Weet je dat? Dan is de breedte wel op te zoeken via Google.

Veel grotere wielerzaken hebben een zadelgarantie (of hoe noem je dat?). Vaak hebben ze wat 2e hands zadels liggen die je dan een week ofzo kunt proberen. Dat je het bestelde nieuwe zadel 30 dagen mag proberen is ook top. Mantel biedt dat aan, wellicht heb je het zadel daar ook gekocht?
Het standaard zadel van een Specialized Tarmac Comp uit 2010. Ik kan daar de specs wel van vinden maar niet het zadel.

En ik ga nu gebruik maken van het aanbod van Mantel. Ik fiets al 12 jaar met dit zadel, dat erg vergelijkbaar is met het zadel dat ik de 35 jaar ervoor had. Dus wat theoretisch ook het beste zadel voor mij zou zijn, ik wil hetzelfde zadel, qua vorm.

marsman
Forum-lid

marsman 21 aug 2023 15:38

Ok, ik denk dus deze fiets: https://www.specialized.com/nl/nl/tarma ... 4258-22986. Het zadel wat daarbij staat is een Toupé Comp.

Afgaande wat ik kan vinden, is dat zadel in 3 maten geleverd;
Size 130mm / Weight 257g
Size 143mm / Weight 262g
Size 155mm / Weight 267g

Voor zover ik weet, meet je de zadelbreedte altijd gewoon van rand tot rand op het breedste gedeelte.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Christine
Forum-lid

Gebruikersavatar Christine 21 aug 2023 20:44

marsman schreef: 21 aug 2023 15:38 Voor zover ik weet, meet je de zadelbreedte altijd gewoon van rand tot rand op het breedste gedeelte.
Dat is een antwoord op mijn vraag, dank.

En ja, die fiets :-)

Plaats reactie