Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Wiellagers niet vervangbaar?

nielsve
Forum-lid

nielsve 19 aug 2023 12:42

Een vraagje voor een vriend in verband met zijn achterwiel. De lagers zijn versleten wat te voelen is aan de weerstand en geluid van het wiel. Maar de fietsenmaker zei dat dit eigenlijk niet meer te herstellen valt (interne lagers ofziets) en een nieuw wiel gekocht moet worden. Dit is toch ergens raar of niet? Zijn de lagers dan niet vervangbaar?
IMG-20230819-WA0002.jpg
IMG-20230819-WA0003.jpg

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 19 aug 2023 12:52

Shimano wielen? Ik neem aan met cup-cone lagers.
Als de “slijtage” te ver is, zijn de lagerbanen ook naar z’n grootje. Bij veel/sommige Shimano wielen betekent dat vervanging van de complete as. Als dat (nog) leverbaar is…. waarschijnlijk behoorlijk aan de prijs.
Hoe dat bij dit specifieke wiel zit weet ik niet.

fietsslak
Forum-lid

Gebruikersavatar fietsslak 19 aug 2023 12:56

Misschien ff hier kijken?
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

walter-
Forum-lid HC

walter- 19 aug 2023 13:46

In mijn ervaring zijn dat zeer goede naven; ze eens uit elkaar halen, kuisen, invetten en goed afstellen en veelal kunnen ze weer een paar 1.000km mee. En als je bezig bent de kogellagers vervangen -even zoeken naar de juiste maat.
Ze hebben 1 zwak punt en dat is de body die niet onderhoudbaar is (op wat kuisen en oliën na), maar die kan je vervangen.

Probleem met de fietsenmaker is dat die voor het uit elkaar halen, afstellen... 50a100 euro zou moeten rekenen zonder zekerheid op succes. En zijn klanten dat veelal niet willen betalen. Los nog van het feit hij veelal de kennis niet heeft...

Om een idee te hebben van de staat; hoe is er mee gefietst? Hoeveel km hebben ze al?

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 19 aug 2023 13:54

Als de velgen ook al enigszins hol zijn dan is er toch ook weinig eer te behalen als fietsenmaker.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Philippos
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Philippos 19 aug 2023 14:11

Zo te zien is de remrand ook behoorlijk heen inderdaad.

Bij Shimano wielen heb je exemplaren met cups die vervangbaar zijn en modellen waar dit niet mogelijk is. Ik weet niet precies hoe het zit met deze.
Cups vervangen is een klus en de uren en kosten in arbeid en materiaal icm de remrand, dan begrijp ik de fietsenmaker ergens wel.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 19 aug 2023 14:38

Philippos schreef: 19 aug 2023 14:11 Zo te zien is de remrand ook behoorlijk heen inderdaad.

Bij Shimano wielen heb je exemplaren met cups die vervangbaar zijn en modellen waar dit niet mogelijk is. Ik weet niet precies hoe het zit met deze.
Cups vervangen is een klus en de uren en kosten in arbeid en materiaal icm de remrand, dan begrijp ik de fietsenmaker ergens wel.
Niet om het een of ander maar vraag mij af hoe jullie dat zo vanaf de zijkant kunnen zien. :roll:

Verder is het, behalve het naafhuis waar in aan beide zijde de 'cups' in zitten, een makkelijke klus om e.e.a. te herstellen. Voor een echte fietsenmaker een klein uurtje werk per wiel. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

pino
Forum-lid HC

pino 19 aug 2023 17:31

De as is er in 10 minuten af om te kijken of de linkerlagerschaal van de naaf met putjes ingesleten is.
Zo nee kan alles hersteld worden (2 conussen, body, kogeltjes, vet) ALS de spullen leverbaar zijn.
1 uur werk + onderdelen.
Als de naaf onherstelbaar is ingesleten => nieuw achterwiel.
Niet zijken maar reiden !

Philippos
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Philippos 19 aug 2023 21:59

Orlok schreef: 19 aug 2023 14:38 Niet om het een of ander maar vraag mij af hoe jullie dat zo vanaf de zijkant kunnen zien. :roll:
Pas vanaf de zijkant kijkend kun je het met zekerheid zeggen inderdaad. Maar ik vind dit aanzicht wel verdacht veel op een kuil lijken.
IMG_6672.jpeg
Ik ga er vanuit dat de fietsenmaker in ieder geval de moeite heeft genomen om een correcte diagnose vast te stellen om tot zijn conclusie te komen. Het verhaal vertelt niet of hij de naaf open heeft gemaakt of niet.

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 20 aug 2023 01:26

Uiteindelijk is er voor de hobbyist vaak nog wel wat mogelijk. Praat je echter over de restwaarde van dit wiel en de kosten dan is het misschien toch echt minder interessant dan je denkt. Ik heb nog even de techdocs bekeken.

De conus rechts aan de body kant is onderdeel van de as en dus moet je een complete as kit kopen ongeveer 40 euro. Hanz be had daarin dus gelijk. Mits het ook daadwerkelijk nog te bestellen valt voor de fietsenmaker. Online vind ik m nu nog wel. Dat is duurder dan dus de voorgestelde twee conusjes met losse kogels als in ouderwetse shimano naven. Dan is het nog maar de vraag of de cassettebody zelf goed is, waarschijnlijk niet dus reken nogmaals 30 euro. En dan nog uurloon... mwah.
Screenshot 2023-08-20 at 01-21-12 39.96€ Shimano Y49398030 Compleet Hub As Kegel Voor WH 6800_RS81_RS500 R Fiets naaf - AliExpress.png
plaatje voor de duiding van de plaatsing van de vaste conus.
Part nr's zijn volgens mij
Y49398060 cassettebody
Y49398030 complete hub axle
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

nielsve
Forum-lid

nielsve 20 aug 2023 14:21

Ok bedankt voor de verduidelijking allen! Met behulp van wat filmpjes is het nu ook duidelijk hoe het systeem werkt. Ik denk dat we zelf eens naaf gaan opendraaien om te kijken hoe de toestand is. De 40 euro (+ 30 euro) lijkt me niet onoverkomelijk als we het zelf kunnen herstellen.

Hoe merken we dat de lagerbanen versleten zijn?

pino
Forum-lid HC

pino 20 aug 2023 14:26

Lagerbanen kunnen ingesleten zijn maar nog OK als ze glad zijn. Ongelijke slijtage en putjes in de lagerbanen zijn redenen om te vervangen.
Niet zijken maar reiden !

Plaats reactie