Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Anti Seize pasta shimano

sworkskid
Forum-lid
Berichten: 157
Lid geworden op: 15 aug 2019 01:41

sworkskid 14 aug 2023 09:58

Ik gebruik om de paar 1000km deze pasta van shimano om de draad van mijn wielassen in te smeren tegen het kraken. Dit is het enige effectieve wat helpt. Andere middeltjes ken ik niet of helpen niet
Nu is die in 9 van de 10 webshops uitverkocht ( welke reden dan ook )
Wat zou een goed alternatief zijn ?
Kopervet zou het aandraaimoment veranderen ( wiel komt sneller los )
Vermits ik geen hendel heb en je het dus niet goed ziet ( venge is zonder ) mag het wiel wel niet snel loskomen, wat ik 1x heb gehad

Chefske
Forum-lid
Berichten: 749
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 14 aug 2023 10:38

Park Tool Polylube proberen?
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1497
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 14 aug 2023 10:57

Iedere witte montage pasta werkt goed voor montage, cyclon of motorex
Motorex heb ik nu in gebruik en is lekker taai,
Morganblue heeft ook een aquaproof montage pasta die is doorzichtig, veel webshops verkopen deze onder eigen naam/over stickeren. Bij deze transparante versie van morgan blue heb ik wel eens een ita bb eruit getrapt, eerlijk twijfel wel of dat nu aan de pasta ligt ;)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8956
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 14 aug 2023 13:17

Mijn pot Shimano anti-seize was na 20(?) jaar eindelijk op en ook nergens te krijgen op dat moment. Ik heb nu een pot Dynamic Assembly Paste. Lijkt het ook prima te doen. En het is paars, wat natuurlijk ook een dikke plus is ;-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 14 aug 2023 13:27

Kopervet verandert het aanhaalmoment niet, anders dan dat je het voorgeschreven aanhaalmoment betrouwbaarder haalt (tov ‘droog’ aanhalen).
Als je bout loskomt met kopervet, doe je iets niet goed (want dan was OF het voorgeschreven/gebruikte moment te laag, OF je had een borgmiddel moeten gebruiken). Voordeel v kopervet is vooral dat het tegen hogere temperaturen kan en materiaalcorrosie (‘ galvanische corrosie’, bijv tussen alu en staal) tegengaat.

Maar tov dat Shimano-vet: elk normaal (lithium) montagevet zou vlgs mij moeten werken.
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27679
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 aug 2023 14:07

Bovendien is kopervet verouderd. De opvolger heet keramisch vet. Vlekt ook heel wat minder.

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 14 aug 2023 15:28

Is ook waar. Maar ik denk dat mijn voorraad van t spul genoeg is voor mijn kinds kinderen…
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2257
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 14 aug 2023 15:33

fietsslak schreef: 14 aug 2023 13:27 Kopervet verandert het aanhaalmoment niet, anders dan dat je het voorgeschreven aanhaalmoment betrouwbaarder haalt (tov ‘droog’ aanhalen).
Als je bout loskomt met kopervet, doe je iets niet goed (want dan was OF het voorgeschreven/gebruikte moment te laag, OF je had een borgmiddel moeten gebruiken). Voordeel v kopervet is vooral dat het tegen hogere temperaturen kan en materiaalcorrosie (‘ galvanische corrosie’, bijv tussen alu en staal) tegengaat.

Maar tov dat Shimano-vet: elk normaal (lithium) montagevet zou vlgs mij moeten werken.
Het aanhaalmoment bepaal je zelf. De voorspankracht op de verbinding verandert wel degelijk bij het gebruik van smeermiddelen op schroefdraadverbindingen. Wel of geen smering bij een zelfde aanhaalmoment resulteert in een andere voorspankracht. Iets met wrijving verlagen in de schroefdraad.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
tinoh
Forum-lid
Berichten: 582
Lid geworden op: 13 mei 2011 10:48

Gebruikersavatar tinoh 14 aug 2023 15:53

Waarom haal je het dan eigenlijk niet bij die ene webshop die het wel heeft?
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 14 aug 2023 16:54

vincent75 schreef: 14 aug 2023 15:33
fietsslak schreef: 14 aug 2023 13:27 Kopervet verandert het aanhaalmoment niet, anders dan dat je het voorgeschreven aanhaalmoment betrouwbaarder haalt (tov ‘droog’ aanhalen).
Als je bout loskomt met kopervet, doe je iets niet goed (want dan was OF het voorgeschreven/gebruikte moment te laag, OF je had een borgmiddel moeten gebruiken). Voordeel v kopervet is vooral dat het tegen hogere temperaturen kan en materiaalcorrosie (‘ galvanische corrosie’, bijv tussen alu en staal) tegengaat.

Maar tov dat Shimano-vet: elk normaal (lithium) montagevet zou vlgs mij moeten werken.
Het aanhaalmoment bepaal je zelf. De voorspankracht op de verbinding verandert wel degelijk bij het gebruik van smeermiddelen op schroefdraadverbindingen. Wel of geen smering bij een zelfde aanhaalmoment resulteert in een andere voorspankracht. Iets met wrijving verlagen in de schroefdraad.
Zei ik dat dan niet?
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

Janjan
Forum-lid
Berichten: 231
Lid geworden op: 09 jul 2020 21:06

Janjan 14 aug 2023 17:33

Ik wil wel even inhaken op de voorspankrachtdiscussie. Wellicht een onderwerp om af te splitsen, maar dat laat ik aan de moderatoren.

Als je 'droog' een bout aandraait op een aangegeven aanhaalmoment, zal de spankracht kleiner zijn dan wanneer je diezelfde bout met smering/ montagepasta op datzelfde aanhaalmoment aandraait.

Met dat in gedachten, is het van belang of de aanhaalmomenten - die op verschillende componenten vermeld staan - betrekking hebben op droog of gesmeerd. Als dat 'droge aanhaalmomenten' zijn, dan zou je bij gebruik van een montagepasta er goed aan doen om een lager aanhaalmoment te hanteren dan aangegeven.

Er zijn hier op het forum zeker mensen die hier veel meer verstand van en ervaring mee hebben dan ik, dus alle aanvulling en/of verbetering is welkom!

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4257
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 14 aug 2023 18:07

Montagepasta of Carbon pasta gebruik je volgens mij op de klemvlakken, en niet op het schroefdraad.
Dat zou dan toch geen invloed hebben op het aanhaal moment?
Wél op het effect wat dat aanhaalmoment op het klemmen heeft.
Smeermiddel op het schroefdraad zou dan wel invloed op het aanhaal moment hebben.

Althans, zo heb ik het altijd begrepen.

Plaats reactie