Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Doortrappen bij krachtig aanzetten

Gabrie
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 25 mei 2016 23:42

Gabrie 12 aug 2023 10:47

Hi,
Ik heb ketting, derailleurwieltjes en cassette vervangen van mijn racefiets en sindsdien is er iets mis in de afstelling dat ik niet opgelost krijg. Bij gewoon normaal rijden schakelt ie prima, ook op de bok, gaat het schakelen perfect. Ik hoor ook geen rare ratel dat de ketting niet lekker loopt of zo. Maar zo gauw ik even flink wil aanzetten trapt ie door.

Ik kom er gewoon niet achter wat nu exact het probleem is. Bij de oude ketting had ik dit niet. Is grote kettingblad toch de boosdoener? Volgens mij is de quicklink goed ingeklikt? Ik zie kleine slag in t achterwiel waardoor als je heel goed kijkt, de cassette ook een beetje wiebelt, zo klein dat ik t niet gefilmd krijg.

Wat kan ik t beste doen? Of toch maar met schaamrood op de kaken naar de lokale fietsenmaker?

Afbeelding

Afbeelding

Link naar video. Je moet echt goed kijken om te zien dat de cassette beetje beweegt:
https://i.imgur.com/Nn85uPw.mp4
Afbeelding

Fietsgenieter
Forum-lid
Berichten: 353
Lid geworden op: 12 jul 2017 10:26

Fietsgenieter 12 aug 2023 10:55

Misschien kettingblad eens vergelijken met foto van nieuw exemplaar? Ik weet beroerd weinig van de techniek maar daar zou ik beginnen.

pino
Forum-lid
Berichten: 3469
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 12 aug 2023 11:08

Vaste schakel in ketting vind je door achteruit te trappen en naar de derailleurwieltjes te kijken.
Niet zijken maar reiden !

microkid
Forum-lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 01 mar 2022 16:44

microkid 12 aug 2023 11:16

Welke groep is het? Bij Shimano is het kettingblad voor vervangen is redelijk makkelijk.

Gabrie
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 25 mei 2016 23:42

Gabrie 12 aug 2023 11:19

Vervangen van kettingblad is het probleem niet, maar is het de mogelijke oorzaak? Ziet dit blad er nog goed genoeg uit of echt aan vervanging toe ook al lost het 't dan misschien niet direct op.
Afbeelding

Gabrie
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 25 mei 2016 23:42

Gabrie 12 aug 2023 11:19

pino schreef: 12 aug 2023 11:08 Vaste schakel in ketting vind je door achteruit te trappen en naar de derailleurwieltjes te kijken.
Ah kan ik wel checken ja
Afbeelding

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 12 aug 2023 12:53

Voorblad ziet er prima uit. Slaat hij door op alle kransen? En voor de zekerheid: hij slaat door op de cassette, niet de voorbladen? En dan nog een: zeker dat je alles 9/10/11s hebt gekocht al naargelang wat erop zat?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8620
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 12 aug 2023 14:15

Zou eerst de boel schoonmaken als je een nieuwe ketting monteert.
Als die voor doortrapt kan het zijn dat de tanden smaller en schuin geworden zijn.Als je een nieuwe ketting op je voorblad hebt zitten en omhoog trekt komt deze boven de tanden uit?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5905
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 12 aug 2023 19:31

Woefdram schreef: 12 aug 2023 12:53 Voorblad ziet er prima uit. Slaat hij door op alle kransen? En voor de zekerheid: hij slaat door op de cassette, niet de voorbladen? En dan nog een: zeker dat je alles 9/10/11s hebt gekocht al naargelang wat erop zat?
Voor mij niet hoor, versleten voorblad, dus gewoon en nieuwe monteren. :)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3077
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 14 aug 2023 12:33

Dat een ketting doorschiet op het voorblad is echt zeer uitzonderlijk. Zelfs bij en flink versleten ketting komt dat zelden voor doordat de druk over heel veel tanden verdeeld wordt. Even voor de zekerheid je hebt de cassette vervangen geeft je aan, maar is dat ook echt door een hele nieuwe? Het klinkt namelijk als een standaard klacht bij een nieuwe ketting op iets te veel gebruikte tandwielen achter. Het lichte bewegen van cassette/body is niet bijzonder. Dat zal het ook niet zijn vermoed ik. Zit de ketting goed door de derailleur ? Derailleurwieltjes omgedraaid. Onder boven en boven onder ? Moeilijk te zien, maar ziet het kleinste kransje wel goed ? Dat moet enigszins in het naastgelegen kransje vallen.

Gabrie
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 25 mei 2016 23:42

Gabrie 14 aug 2023 14:14

jsparie schreef: 14 aug 2023 12:33 Dat een ketting doorschiet op het voorblad is echt zeer uitzonderlijk. Zelfs bij en flink versleten ketting komt dat zelden voor doordat de druk over heel veel tanden verdeeld wordt. Even voor de zekerheid je hebt de cassette vervangen geeft je aan, maar is dat ook echt door een hele nieuwe? Het klinkt namelijk als een standaard klacht bij een nieuwe ketting op iets te veel gebruikte tandwielen achter. Het lichte bewegen van cassette/body is niet bijzonder. Dat zal het ook niet zijn vermoed ik. Zit de ketting goed door de derailleur ? Derailleurwieltjes omgedraaid. Onder boven en boven onder ? Moeilijk te zien, maar ziet het kleinste kransje wel goed ? Dat moet enigszins in het naastgelegen kransje vallen.
- Ketting, derailleurwieltjes en complete cassette zijn vervangen.
- Ketting goed door derailleur: Ja, hij schakelt verder perfect op alle kransjes. Ik heb t een keer verkeerd gedaan en toen merkte je echt wel dat ik 'm verkeerd door de kooi geleid heb.
- Derailleurwieltjes omgedraaid? Eeuhm ja dat zou kunnen.... maar ik zie ook eerlijk gezegd geen duidelijke markeringen die mij vertellen wat wat is. Kan ik dat makkelijker herkennen?

Enige aanduiding op dit wieltje lijkt een B te zijn.
Afbeelding

Onderste wieltje, net niet goed zichtbaar maar de pijl die er rechts op staat wijst naar onder:
Afbeelding
Afbeelding

derxx
Forum-lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 14 aug 2023 15:12

Springt hij echt op de cassette of is het misschien de body die doortrapt?
Afbeelding

Plaats reactie