Hi,
Ik heb ketting, derailleurwieltjes en cassette vervangen van mijn racefiets en sindsdien is er iets mis in de afstelling dat ik niet opgelost krijg. Bij gewoon normaal rijden schakelt ie prima, ook op de bok, gaat het schakelen perfect. Ik hoor ook geen rare ratel dat de ketting niet lekker loopt of zo. Maar zo gauw ik even flink wil aanzetten trapt ie door.
Ik kom er gewoon niet achter wat nu exact het probleem is. Bij de oude ketting had ik dit niet. Is grote kettingblad toch de boosdoener? Volgens mij is de quicklink goed ingeklikt? Ik zie kleine slag in t achterwiel waardoor als je heel goed kijkt, de cassette ook een beetje wiebelt, zo klein dat ik t niet gefilmd krijg.
Wat kan ik t beste doen? Of toch maar met schaamrood op de kaken naar de lokale fietsenmaker?
Link naar video. Je moet echt goed kijken om te zien dat de cassette beetje beweegt:
https://i.imgur.com/Nn85uPw.mp4
Doortrappen bij krachtig aanzetten
-
- Forum-lid
- Berichten: 353
- Lid geworden op: 12 jul 2017 10:26
Misschien kettingblad eens vergelijken met foto van nieuw exemplaar? Ik weet beroerd weinig van de techniek maar daar zou ik beginnen.
Zou eerst de boel schoonmaken als je een nieuwe ketting monteert.
Als die voor doortrapt kan het zijn dat de tanden smaller en schuin geworden zijn.Als je een nieuwe ketting op je voorblad hebt zitten en omhoog trekt komt deze boven de tanden uit?
Als die voor doortrapt kan het zijn dat de tanden smaller en schuin geworden zijn.Als je een nieuwe ketting op je voorblad hebt zitten en omhoog trekt komt deze boven de tanden uit?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4
Voor mij niet hoor, versleten voorblad, dus gewoon en nieuwe monteren.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Dat een ketting doorschiet op het voorblad is echt zeer uitzonderlijk. Zelfs bij en flink versleten ketting komt dat zelden voor doordat de druk over heel veel tanden verdeeld wordt. Even voor de zekerheid je hebt de cassette vervangen geeft je aan, maar is dat ook echt door een hele nieuwe? Het klinkt namelijk als een standaard klacht bij een nieuwe ketting op iets te veel gebruikte tandwielen achter. Het lichte bewegen van cassette/body is niet bijzonder. Dat zal het ook niet zijn vermoed ik. Zit de ketting goed door de derailleur ? Derailleurwieltjes omgedraaid. Onder boven en boven onder ? Moeilijk te zien, maar ziet het kleinste kransje wel goed ? Dat moet enigszins in het naastgelegen kransje vallen.
- Ketting, derailleurwieltjes en complete cassette zijn vervangen.jsparie schreef: ↑14 aug 2023 12:33 Dat een ketting doorschiet op het voorblad is echt zeer uitzonderlijk. Zelfs bij en flink versleten ketting komt dat zelden voor doordat de druk over heel veel tanden verdeeld wordt. Even voor de zekerheid je hebt de cassette vervangen geeft je aan, maar is dat ook echt door een hele nieuwe? Het klinkt namelijk als een standaard klacht bij een nieuwe ketting op iets te veel gebruikte tandwielen achter. Het lichte bewegen van cassette/body is niet bijzonder. Dat zal het ook niet zijn vermoed ik. Zit de ketting goed door de derailleur ? Derailleurwieltjes omgedraaid. Onder boven en boven onder ? Moeilijk te zien, maar ziet het kleinste kransje wel goed ? Dat moet enigszins in het naastgelegen kransje vallen.
- Ketting goed door derailleur: Ja, hij schakelt verder perfect op alle kransjes. Ik heb t een keer verkeerd gedaan en toen merkte je echt wel dat ik 'm verkeerd door de kooi geleid heb.
- Derailleurwieltjes omgedraaid? Eeuhm ja dat zou kunnen.... maar ik zie ook eerlijk gezegd geen duidelijke markeringen die mij vertellen wat wat is. Kan ik dat makkelijker herkennen?
Enige aanduiding op dit wieltje lijkt een B te zijn.
Onderste wieltje, net niet goed zichtbaar maar de pijl die er rechts op staat wijst naar onder: