Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Shimano Di2 12s achterderailleur speling

jackflash
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 11 aug 2023 17:46

Hoi, sinds ik een paar weken geleden de ketting vernieuwd heb (zelfde ketting, zelfde aantal schakels als oude), merk ik dat het 9e tandwiel van de cassette een klein bijgeluid geeft, en alleen als de ketting aan de voorkant op het grote blad ligt. Het lijkt dan alsof de ketting daar niet helemaal goed op ligt. Het is maar minimaal, maar het stoorde me. Alle andere kettingposities geven geen problemen of bijgeluiden.
Nader onderzoek wees uit dat de kooi van het achterderailleur wat speling heeft. Nu hoeft dat helemaal niet de oorzaak te zijn, maar het zou natuurlijk kunnen. Zie de video voor meer info.
Nu zit die derailleur vast bij het bovenste derailleurwieltje en voor zover ik kan zien ook vast genoeg. Mijn vraag is nu of deze speling normaal is en of dit de oorzaak van het kleine bijgeluid is. Indien dit niet hoort, hoe kan ik dit oplossen?https://youtube.com/shorts/euiTK-slb_w?feature=share

En deze: https://youtube.com/shorts/7kyIJxCLK7s?feature=share

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 485
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 11 aug 2023 19:08

Die speling is volgens mij normaal. Zou het niet kunnen dat het 9e kransje wat meer ingesleten is op je oude ketting omdat je deze het meeste gebruikt?

jackflash
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 12 aug 2023 00:21

Dat zou in principe kunnen. Hoewel: cassette heeft pas 3000km erop zitten en alleen in droog weer gebruikt, maar je theorie klinkt plausibel

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2274
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 12 aug 2023 09:31

Het lijkt er inderdaad meer op dat je de ketting te laat hebt ververst. Kijk het eerst nog 100km oid aan en als de ketting en het 9e kransje dan nog geen vriendjes zijn, zul je toch ook de cassette moeten vervangen als ze niet goed blijven lopen. En gebruik een kettingchecker (mocht je dat nog niet gedaan hebben) om de staat van de ketting af en toe te controleren en vervang tijdig.

jackflash
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 12 aug 2023 14:43

Ketting heb ik preventief bij 2500km vervangen. Ketting slijtage meter gebruikt, zelfs bij 0,5 viel hij er nog niet doorheen. Ook alleen maar bij droog weer gefietst. Het zou natuurlijk slijtage van het 9e kransje kunnen zijn, maar het zou me wel verbazen. Bij mijn vorige fietsen verving ik de ketting pas bij 0,75 slijtagepunt en ik deed zeker 12000km met een cassette. Ook nooit slijtage problemen van afzonderlijke kransjes gehad. Maar goed, mss moet de ketting nog even inslijten op de cassette.
De speling in de video is dus wel normaal?

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2274
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 12 aug 2023 14:47

Ik zie nu dat het 12s is, dan zijn de marges kleiner en komt het allemaal wat nauwer met slijtage, afstelling etc, maar ik ben zelf geen 12s ervaringsdeskundige, anderen vast wel.

jackflash
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 23 aug 2023 07:53

Update issue

Voor wie het interesseert, het probleem is gevonden, even een bezoekje aan de fm gedaan. Had niks met de ketting, danwel cassette te maken. Het derailleurpadje was wat verbogen en stond dus niet recht. Daardoor lag de ketting dus niet helemaal recht op sommige (met name 9e) tandwiel.
Vond dit wel bijzonder, want ik weet zelf 100% zeker dat ik zelf nooit aan het padje heb zitten sjorren. Ook altijd voorzichtig bij het parkeren van de fiets. FM gaf aan dat hij ook bij nieuwe fietsen gebogen padjes zag, dus wellicht fiets ik er al een half jaar mee, zonder het te weten. Anyway, het is opgelost.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27613
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 aug 2023 07:58

Mooi zo. Patjes moeten inderdaad ook gericht worden als ze nieuw zijn. En altijd een reserve kopen en meenemen op reis!

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2274
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 23 aug 2023 08:57

Mooi! En niet vergeten om de reserve ook te richten, voordat je hem inpakt...

Plaats reactie